شناسهٔ خبر: 124442 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

معاون قوانین مجلس تشریح کرد؛

مواردی که منتخبان دهم باید بدانند

امیدوار رضایی معاون قوانین رئیس مجلس، مواردی را که در جلسه روز شنبه برای منتخبان دهم جهت آشنایی با روند قانونگذاری آموزش خواهد داد، تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» امیدوار رضایی معاون قوانین رئیس مجلس در نشست خبری گفت: به دستور رئیس مجلس، روز شنبه جلسه‌ای برای آشنایی منتخبان دهم با روند قانونگذاری تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری این‌گونه جلسات در مجالس گذشته نیز سابقه داشته است، گفت: در این جلسه بنده گزارش مفصلی را به منتخبان دهم برای آشنایی‌شان با روند قانونگذاری ارائه خواهم داد.

معاون قوانین رئیس مجلس گفت: در هر دوره دو سوم نمایندگان تغییر می‌کنند و مجلس جدید شکل می‌گیرد. در دوره دهم نیز اکثریت قاطع نمایندگان جدید هستند.

امیدوار رضایی با اشاره به اصلاحات اساسی آئین‌نامه مجلس، گفت: منتخبان مجلس دهم باید با احکام آئین‌نامه داخلی آشنا شوند تا حتی یک ساعت از این دوره را در کم‌اطلاعی به سر نبرند.

وی با اشاره به روند افتتاحیه مجلس گفت: در جلسه، افتتاحیه شعب تشکیل می‌شود و با قرعه‌کشی معاونت قوانین، منتخبان در ۱۵ شعبه تقسیم می‌شوند تا رئیس، نایب رئیس و مخبر شعب انتخاب شود؛ این شعب در طول چهار سال نمایندگی دایر بوده و هیات رئیسه‌اش تغییر نمی‌کند.

معاون قوانین رئیس مجلس در تشریح  وظایف شعب گفت: بررسی اعتبارنامه نمایندگان و معرفی نمایندگان برای کمیسیون‌های تخصصی از وظایف شعب است.

امیدوار رضایی ادامه داد: یکی از وظایف معاونت قوانین، چاپ سوابق نمایندگان است. توصیه ما این است که منتخبان سوابق خودشان را به معاونت قوانین ارائه دهند تا در میان سایر نمایندگان توزیع شود.

وی گفت: یک نفر از هر شعبه برای کمیسیون تحقیق انتخاب می‌شود تا اعتراضات به اعتبارنامه نمایندگان را بررسی کند.

معاون قوانین رئیس مجلس با تاکید بر لزوم آشنایی منتخبان با روند قانونگذاری، گفت: قانونگذاری روندی پیچیده دارد و نمایندگان باید با آسیب‌های قانونگذاری آشنا می‌شوند زیرا در کشور ما نقشه راه و سیاست‌های کلی برای قانونگذاری وجود ندارد.

امیدوار رضایی تصریح کرد: اخیراً مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور تهیه سیاست‌های کلی برای قانونگذاری را داده است.

وی با اشاره به روند ناسالم قانونگذاری در مجلس، گفت: نمایندگان بیشتر به ارائه طرح به جای لایحه و همچنین فوریتی کردن لوایح تمایل دارند بنابراین حجم زیادی از قوانین مغایر در کشور ایجاد شده که با سیاست‌های کلی نظام و با سایر قوانین در تناقض است.

معاون قوانین رئیس مجلس با تاکید بر لزوم تنقیح قوانین مزاحم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: این ریل‌گذاری باید توسط مجلس آغاز شود.

امیدوار رضایی در تشریح اقدامات معاونت قوانین در مجلس نهم، گفت: ایجاد شناسنامه قوانین و همچنین ایجاد سامانه قانونگذاری الکترونیک از اقدامات مهم معاونت قوانین در دوره نهم بوده است که با استقرار کامل آن، بروکراسی و کاغذبازی‌ها در تصویب قوانین کاهش می‌یابد.

وی در مقایسه مجالس ۹گانه در میزان تصویب قوانین گفت: بیشترین طرح و لایحه توسط مجلس ششم با ۸۳۰ طرح و لایحه و بیشترین تولید قانون توسط همین مجلس با ابلاغ ۶۹۶ قانون به دولت انجام شده است.

معاون قوانین رئیس مجلس ادامه داد: در میان مجالس ۹گانه کمترین میزان طرح‌ها و لوایح را مجلس دوم ۵۶۶ طرح و لایحه داشته است اما مجلس نهم این رکورد را هم شکست و با تولید ۱۸۵ قانون تا امروز کمترین تولید قوانین را در میان مجالس ۹گانه داشته است.

امیدوار رضایی تصریح کرد: مجلس نهم دارای امتیازی نسبت به بقیه مجالس است زیرا تولید قوانین که یکی از آسیب‌های قانونگذاری است، در کشور کاهش یافته است.

وی گفت: مجلس نهم ۴۱۸ جلسه برگزار کرده و کمیسیون‌ها نیز ۳۵۱۹ جلسه تشکیل داده‌اند. کمیته‌های تخصصی کمیسیون‌ها نیز ۱۸۴۶ جلسه تشکیل داده‌اند.

معاون قوانین رئیس مجلس ادامه داد: در مجلس نهم ۵۰۰ طرح و لایحه به سرانجام نرسیده که به مجلس دهم ارسال می‌شود اما مجلس آینده اجباری برای ادامه بررسی این طرح‌ها و لوایح ندارد. اما معاونت قوانین لیست این طرح‌ها و لوایح را به منتخبان ارائه می‌دهد که اگر دولت و منتخبان خواستند، بررسی شود؛ در غیر این صورت متروکه می‌شود.

امیدوار رضایی با تاکید بر لزوم تنقیح قوانین در مجلس دهم، گفت: از ۱۱۰ سال پیش تا مهرماه سال ۱۳۳۶، ۳۰۴۵ قانون تصویب شده که در بررسی‌های انجام شده مقرر شد از این میان ۲۷۳۲ قانون تنقیح شود.

وی ادامه داد: دو طرح در خصوص تنقیح قوانین به هیات رئیسه تقدیم شده که باید به تصویب مجلس برسد و این امر نیاز به اصلاح آئین‌نامه دارد.

نظر شما