شناسهٔ خبر: 124397 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

روحانی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب:

فرهنگ در رأس امور است/ ابعاد جدیدی از برجام توجهم را جلب کرد

روحانی/2 رئیس جمهور با بیان اینکه فرهنگ در راس امور و قدرت بزرگ بین‌المللی ماست، گفت : کتاب و فرهنگ، قدرت نرم ما و وسیله ارتباطی با ملت‌ها و دنیاهای دیگر است.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام حسن روحانی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه بیست و نهم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: خوشحالم امروز در جمع اصحاب قلم، اندیشمندان، فرهیختگان و ناشران در واقعه مهم سالانه که بیست و نه سال است برگزار می شود و آن نمایشگاه بین المللی کتاب است، حضور دارم.

وی افزود: از همه نمایندگان کشورهای خارجی به ویژه کشور دوست و همسایه روسیه و آقای پوتین که نماینده ویژه خود را به نمایشگاه اعزام کرده و نیز مسئولان، نمایندگان مجلس، علما، شهردار تهران و نمایندگان مردم در شورای شهر تشکر می کنم.

روحانی ادامه داد: نمایشگاه کتاب بعد از دو مکان که در سال های گذشته جا به جا کرد در نهایت به سر منزل و مقصد نهایی خود رسید.

رئیس جمهور گفت: خوشحالم امروز نمایشگاه آغاز به کار کرد، از شهردار تهران و دست اندرکاران امر که این بنای بسیار بزرگ و زیبا را برای برگزاری نمایشگاه ها به وجود آوردند آن هم در این مکان بسیار مناسب و در جوار حرم امام راحل (ره) تشکر می کنم و امیدوارم قدم خیر و مبارکی برای کشور عزیز ما باشد.

روحانی با اشاره به اینکه وارد صحنه و صفحه جدیدی از تاریخ شده ایم گفت: دنیای امروز ما با دنیای قبل از برجام کاملا متفاوت است.

وی افزود: در طول یک سال گذشته و از زمانی که آثار این مذاکرات فشرده و طولانی مشخص شده هر وقت مقامات کشورهای خارجی به ایران می آیند بخشی از صحبت های خود را به مذاکرات اختصاص می دهند و من به ابعاد جدیدی توجه ام جلب می شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: در همه دوران مذاکرات حضور داشتم اما مقاماتی که از بیرون به آن نگاه می کنند زیبایی های جدیدی از آن برداشت می کنند.

روحانی با بیان اینکه معمولا در مذاکرات یکی پیروز می‌شود و دیگری شکست می‌خورد، گفت: مذاکرات برجام مذاکراتی بود که به نفع ما و به نفع طرف مقابل، منطقه و جهان انجام شد.

وی افزود: امروز این همه شرکت‌های خارجی که به ایران مراجعه می‌کنند و این همه مقامات خارجی و اعتبارات بانکی خارجی که به سمت کشور سرازیر شده است، نشان می‌دهد که موفقیت مذاکرات به نفع همه بوده است.

روحانی خاطرنشان کرد: اگرکشوری در ایران یک کار عظیم زیربنایی را می‌سازد، هم آن کشور نفع می‌برد، هم ما منتفع می‌شویم. برخی از پروژه‌ها وجود دارد که اگر شرکت و سرمایه‌گذاری خارجی در آن نباشد، ۴۰ تا ۵۰ سال به طول می‌انجامد، ولی سرمایه‌گذاری خارجی باعث می‌شود که آن پروژه طی ۵ سال به بهره‌برداری برسد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این مسئله همان است که از ابتدا گفته شد، یعنی این مذاکرات پایانش برد-برد بود. البته در منطقه ما یکی دو کشوری هستند که خیلی از برجام احساس ضرر می‌کنند. به هر حال صد و هشتاد و چند کشور نفع می‌برند ولی ممکن است چند کشور هم ضرر کنند؛ این طبیعت دنیاست.

وی تصریح کرد: این چند کشور خیلی عصبانی هستند و هر روز به دنبال کارشکنی‌اند، اما من اطمینان دارم ملت بزرگ ایران که این موفقیت را به هدف رسانده است، در ادامه مسیر با همان توان و قدرت توافق را ادامه خواهند داد.

روحانی گفت: امروز دنیا کاملا به جمهوری اسلامی ایران و به تعهدات ایران اطمینان دارد، به نظر من آنچه اهمیت دارد اعتماد جهانی است. همچنین آنچه مهم است اعتماد بین دولت و مردم است. اعتماد یک سرمایه اجتماعی در داخل کشور و یک سرمایه بین‌المللی در سطح جهانی است.

رئیس‌جمهور گفت: اینکه امروز روسای جمهور به ایران سفر می‌کنند و قراردادهای بلندمدتی که بازپرداخت آن ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر انجام می‌شود به امضا می‌رسانند، به معنای اعتماد جهانی به ایران است. وقتی کشوری مثل ایران وعده‌ای به دنیا می‌دهد، بر وعده خودش تا آخر می‌ایستد.

وی گفت: ما حتی با کسانی که ۸ سال جنگ را بر ما تحمیل کردند و بر ملت خودشان و بر ملت ایران جنایت انجام دادند، امروز یک صلح اجتماعی و سیاسی انجام دادیم. البته از نظر حقوقی هنوز صلح تحقق پیدا نکرده است و هنوز در دوران آتش‌بس هستیم. امام (ره) فرمودند صلح ما صلح واقعی است و حتی اگر به قاتل و دشمنمان وعده دادیم، به وعده خود عمل خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: در آن دوران یک عده در گوشه و کنار می‌گفتند فعلا آتش‌بس را می‌پذیریم تا در فرصت مناسب کارهای دیگر را انجام دهیم، اما امام (ره) فرمودند اگر قاتل جدم امیرالمومنین همان شمشیری که در فرق او نواخت، نزد من به امانت بگذارد من آن را به او پس خواهم داد. ما اعتقاداتی داریم و بر مبنای اعتقادات بر وعده و امانت‌داری خود وفادار خواهیم بود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما به عهد «راعی» هستیم. همان طور که خداوند همه جا بر عهد خود وفا می‌کند، ما هم هر جا که عهد کردیم به عهد خود وفا خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: امروز که فضای جدید برای ما فراهم شده است، برای ادامه این فضا به یک زیرساخت‌هایی نیاز داریم، یکی از آن زیرساخت‌ها نیز همین مکان نمایشگاه بین‌المللی است. ما نیاز داریم به نمایشگاهی که بتوانیم محصولات خود و دیگران را در آن عرضه کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب مکان تعاملی است که نویسندگان و محققان مختلف در اینجا دیدار کرده و با هم تبادل فکر، فرهنگ و اندیشه می‌کنند.

روحانی افزود: این جمعیتی که از شهرهای مختلف در ۱۰ روز به نمایشگاه آمده و از آن بازدید می‌کنند، رنج سفر را تحمل می‌کنند چون جاذبه این بوستان آنها را به خود جلب می‌کند.

وی گفت: امروز در جهان شهرهایی هست که معروفیت آن به مراکز علمی آن است، جاذبه و آوازه آن شهرها به خاطر مراکز علمی و دانشگاه‌های آنجاست، وقتی اسم آن شهر برده می‌شود، مردم و چارچوب آن شهر به یاد نمی‌آید بلکه ذهن معطوف آن مرکز علمی می‌شود.

روحانی تصریح کرد: امروز شهرهایی هستند که مرکز فرهنگی برای ملت خود و گاهی سطح جهان هستند. با نمایش فیلم‌های مختلف و جایزه دادن به فیلم‌های برتر و اجرای موسیقی و نیز نمایشگاه‌های مهم نقاشی، عکاسی و دهها هنر دیگر شهر به آن نام معروف می‌شود.

رئیس‌ قوه مجریه ادامه داد: ما فکر می‌کنیم اقتصاد فقط در صنعت، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، کشاورزی و خدمات بانکی و بیمه‌ای است در حالی که فرهنگ و صنایع مربوط به آن، خود یک بازار خلاق است که می‌تواند یک بازار اقتصادی مهم برای مردم به شمار بیاید.

وی گفت: در تاریخ کشور ما نگاه کنید، کتاب چه مشاغلی را در کنار خود به وجود می‌آورد؛ خطاطی از کجا آمده است، کتاب نوشته می‌شد و دهها نفر خوشنویس از آن کتاب نسخه‌برداری می‌کردند و بر مبنای آن صنعت کاغذ حرکت می‌کرد. کتاب‌های خطی و قدیمی مشاغل بسیاری را در کنار همین کتاب به وجود می‌آوردند.

روحانی ادامه داد: اینها خصوصی بوده‌اند اما بعدها دولت وارد کار شد و برخی را به انحصار خود درآورد، زمانی که سینما آمد به خاطر آن گیشه‌های مختلف به وجود آمد بنابراین در تمام بخش‌های هنر و فرهنگ می‌توان این امر را دید، هنر می‌تواند اشتغال ایجاد کرده و تولید را به حرکت دربیاورد.

رئیس‌جمهور گفت: در نمایشگاه‌های نقاشی ببینید چطور جامعه به حرکت درمی‌آید، تابلوها را به مسابقه و نمایش می‌گذارند و مردم به تماشای آنها می‌روند، باید به اقتصاد فرهنگ توجه کنیم.

وی عنوان کرد: ما فکر می‌کنیم اقتصاد پولدار مملکت است و فرهنگ پیرمردی است که دستش را به سمت آن فرد پولدار دراز می‌کند تا پول بگیرد؛ فرهنگ قدرت بزرگ بین‌المللی ماست.

روحانی با اشاره به اینکه این فرهنگ است که بین ملت‌ها ارتباط برقرار می‌کند، خاطرنشان کرد: بعد از قرن‌ها ملت‌هایی در دنیا هستند که ایران را در سایه گلستان، بوستان، حافظ، فردوسی، شعرا، علما، ابن‌سیناها، زکریای رازی‌ها و فارابی‌ها می‌شناسند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کتاب و فرهنگ، قدرت نرم ما و وسیله ارتباطی با ملت‌ها و دنیاهای دیگر است، عنوان کرد: کتاب به ما آرامش می‌دهد و آرامش به ما آسایش، کتاب آرام‌کننده دل‌هاست و ملتی که با کتاب انس دارد، قدرت تحلیل بالاتر، تعمق و تفکر بیشتر در مسائل دارد.

وی گفت: با کتاب، دنیا و حوادث را بهتر می‌شناسیم اگر انس با کتاب داشته باشیم، قدرت ما در صحنه جهانی بالاتر می‌رود، قدرت یک ملت با خواندن، نوشتن و تألیف است.

روحانی افزود: در دنیای کتاب همه کسانی که دست‌اندرکار این کار عظیم هستند از ما پول بیشتر نمی‌خواهند، از ما آزادی و امنیت می‌خواهند، امنیت و آزادی آنها را تضمین کنید.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه دیروز رهبری تاکید کردند آنکه نقد می‌کند، مشت به سینه او نکوبیم، گفت: نقاد را دستگیر نمی‌کنند و به زندان نمی‌برند، نقاد به عنوان یک نعمت است البته کسی در پوشش نقد، دروغ نگفته و تهمت نمی‌زند. کسی که دلسوزانه نقادی می‌کند نباید در نوشتار و شعرش در پیچ و خم گرفتار شود.

وی عنوان کرد: بارها به وزیر فرهنگ و ارشاد گفته‌ام که کارها را به صاحبنظران بسپارید، کتاب قابل چاپ است یا نه، آن را به انجمن نویسندگان و ناشران واگذار کنید. این نهادها کارشان را به خوبی انجام می‌دهند. این‌گونه نباشد که کار به دست یک کارمند دانشجو تصمیم‌گیری شود.

روحانی گفت: همین که نمایشگاه را هر چه بیشتر به نهادهای مربوط و ناشران واگذار کنیم، بهتر است چون آنها درست تشخیص می‌دهند. نباید دولت در همه جا دخالت کند بلکه دولت برنامه‌ریز است. البته می‌تواند نظارت کند اما از طریق مردم صورت گیرد.

رئیس‌جمهور افزود: کتاب باید تراوش ذهن و اندیشه و یک متفکر باشد اگر یک متفکر بخواهد قلم بر کاغذ ببرد صد جای نظارتی به ذهنش خطور کند، کار پیش نمی‌رود.

وی خاطرنشان کرد: باید فضای رقابت آزاد بدون رانت فراهم کنیم تا همه در صحنه حاضر شده و به ناشران و مولفان کمک شود.

روحانی تاکید کرد: فضای پسابرجام با کتاب و تعمق به سرانجام می‌رسد، تنها اقتصاد و دنیای سیاست، هدف ما در برجام نیست بلکه فرهنگ در رأس امور است.

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: کتاب نور است و راه را نشان می‌دهد، ما را از گمراهی نجات داده و هر چه به سمت کتاب پیش برویم، به نفع خودمان و نسل آینده خواهد بود.

نظر شما