شناسهٔ خبر: 124383 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

محمد دهقان در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» تشریح کرد:

هجوم برخی دولتی‌ها برای تصاحب زمین‌های طرقبه و شاندیز، این منطقه را تهدید می‌کند

محمد دهقان/* نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس گفت: یکی از معضلاتی که در منطقه شاهد آن هستیم، هجوم برخی افراد دولتی و سودجو برای تصاحب زمین در مناطق گردشگری است. بسیاری از ادارات دولتی در این سال‌ها به دلیل نفوذ و رانت‌های اطلاعاتی‌ای که دارند، در مناطق طرقبه-شاندیز زمین‌هایی را تصرف کرده‌اند.

ماه‌ها نام «پدیده» نقل محافل بود و هنوز هم در اذهان مردم عاقبت «پدیده شاندیز» به صورت علامت سؤال باقی‌مانده است. سراغ نماینده مردم شاندیز، طرقبه و چناران در مجلس رفتیم. «محمد دهقان» که عضو هیئت رئیسه مجلس است، از اثرات مجاورت حوزه‌اش با کلان‌شهر مشهد می‌گوید و نیز از ظرفیت‌های آن در حوزه گردشگری...

* از ظرفیت موجود در حوزه انتخابیه شما به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟

چناران، گلبهار و طرقبه، شاندیز که مجموعاً دو شهرستان را تشکیل می‌دهند. مناطق بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. شاید بتوان گفت این مناطق بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در عرصه گردشگری به شمار می‌آیند. سرمایه‌گذاران زیادی هم در آن مناطق آمادگی فعالیت دارند، اما مهمترین نیاز سرمایه‌گذار پشتیبانی دولتی و مدیریت مناسبی است که باید از طرف دولت در منطقه حاکم باشد تا سرمایه‌گذار احساس امنیت داشته باشد. واقعیت این است، مشکلاتی که در موضوع پدیده طی یک سال و نیم گذشته اتفاق افتاد و برخی ابهاماتی که در زمینه مدیریتی در استان به وجود آمد، موجب تردید در سرمایه‌گذاران شد.

ظرفیت مهم دیگر منطقه در عرصه صنعت است. مردم و سرمایه‌گذاران در شهرک صنعتی چناران بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند. اما رکود موجود در ۳ سال گذشته که بر اقتصاد کشور حاکم شده، منجر به تعطیلی حدود ۷۰ واحد از ۱۸۰ واحد صنعتی شهرستان شد که این امر موجب بیکاری صدها کارگر در منطقه شد. نرخ بیکاری در استان خراسان حدود ۱۰ درصد بود که متأسفانه به ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

از دیگر ظرفیت‌های منطقه می‌توان به کشاورزی و باغ‌داری اشاره کرد که چناران، طرقبه و شاندیز در این بخش درخشش خوبی دارند.

* در راستای پیشرفت شهرستان حوزه شما چه اقدامات عمرانی صورت گرفته است؟

پروژه‌هاي متعددی در این مناطق داریم؛ یکی از مهمترین اینها پروژه قطار برقی مشهد به چناران است که با وجود قول سخنگوی دولت، ۲۵ میلیارد تومان اعتباری که در سال گذشته قرار بود اختصاص پیدا کند، به دلیل کمبود بودجه، این رقم پرداخت نشد و امسال مقرر شد ۹۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اعطا شود. پروژه دیگر احداث کنارگذر چناران بود که تکمیل شده و به‌زودی افتتاح خواهد شد. در حال تلاش برای انجام برخی پروژه‌ها از قبیل برداشتن پل چناران، بزرگراه طرقبه-شاندیز (نیمه کاره) و ... نیز هستیم.

* شهرهایی که در سایه کلان‌شهرها قرار دارند، متأثر از آنها خواهند بود، از تأثیر همسایگی حوزه خود با مشهد بفرمایید.

شهرستان طرقبه-شاندیز، تنفس‌گاه و تفرج‌گاه مشهد محسوب می‌شود. مردم مشهد و زائران حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) برای سپری کردن اوقات فراغت به این مناطق مراجعه می‌کنند. امامزاده‌ یاسر و ناصر هم در این منطقه جلوه خاصی را ایجاد کرده‌اند. متأسفانه علی‌رغم شعارهایی که در زمینه گردشگری داده می‌شود، این ظرفیت در منطقه احیا نشده است. در حالی که زائران و مسافرانی که به مشهد مشرف می‌شوند، گذری هم به طرقبه و شاندیز دارند اما زیرساخت‌های کافی برای حضور و اسکان مسافران وجود ندارد. حل این کمبودها، جذب سرمایه سرمایه‌گذاران را می‌طلبد. معتقدم دولت باید با بلندنظری و نگاه دوراندیشانه این مناطق را به سرمایه‌گذاران واگذار کند و زمینه حضور سرمایه‌گذاران بومی را فراهم نماید.

مشکلی که وجود دارد، عدم توجه مسئولین برنامه‌ریز استان به طرقبه-شاندیز است که اعتبارات را بر اساس جمعیت ساکن اختصاص می‌دهند. طرقبه-شاندیز متعلق به خودش نیست، بیش از ۵۰ میلیون نفر سالانه در این مناطق حضور پیدا می‌کنند. به شدت شاهد اثرات منفی این نگاه سنتی و غیرکارشناسی در تعیین اعتبارات برای مناطق گردشگری استان هستیم.

* معمولاً مناطق خوش آب و هوا با مشکل زمین‌خواری و تخلفات این چنینی مواجه هستند، شما نیز با چنین مشکلی مواجه هستید؟

یکی از معضلاتی که در منطقه شاهد آن هستیم، هجوم برخی افراد دولتی و سودجو برای تصاحب زمین در مناطق گردشگری است. بسیاری از ادارات دولتی در این سال‌ها به دلیل نفوذ و رانت‌های اطلاعاتی‌ای که دارند، در مناطق طرقبه-شاندیز زمین‌هایی را تصرف کرده‌اند. حتی بعضاً زمین‌های خارج از محدوده را وارد محدوده شهرها قرار داده‌اند و به این ترتیب برخی دستگاه‌ها سوءاستفاده‌های زیادی از موقعیت خود کرده‌اند. این اصلی‌ترین خطری است که منطقه را تهدید می‌کند. لغزندگی این مناطق موجب شده مدیران متعددی دچار تخلف شده و مجوزهای خلاف، صادر کنند. از دولت، بازرسی کل کشور و دادگستری انتظار می‌رود که با متخلفین برخورد شود. نباید متخلفینی که توسط مردم از این مناطق بیرون رانده شده‌اند، در جاهای دیگر به کار گرفته شوند. موقعیت جذاب طرقبه-شاندیز موجب شده تا برخی خلافکاران از فرصت سوء‌استفاده کنند و سیستم قضایی هم تا امروز برخورد مناسبی با متخلفین نکرده است.

* با توجه به نقش سرمایه‌گذاران در پیشرفت مناطق گردشگری، نیازها و خواسته‌های سرمایه‌گذاران چیست؟

سرمایه‌گذاران نیازمند این هستند که دسترسی راحتی به مسئولین استان داشته باشند، با آنها ملاقات كنند و از طریق مسئولین استان و شهرستان مورد حمایت قرار بگیرند. در مناطقی که ذکر شد، در این زمینه نیازمند بهبود وضعیت هستیم و مسئولین اجرایی این جذابیت را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند. سرمایه‌گذاران به دنبال نوعی «استقلال» هستند. در برخی از پروژه‌ها شهرداری و استانداری به شکلی دخیل هستند که موجب می‌شود عده‌ای از سرمایه‌گذاران رغبت به فعالیت در آن حوزه را پیدا نکنند.

* به نظر شما الزامات جذب سرمایه‌گذار در مناطق مستعد، چیست؟

در این زمینه نیازمند تقویت زیرساخت‌ها هستیم؛ راه‌های ارتباطی در حوزه جاده‌ای، ریلی و... . شاید بتوان گفت مهمترین اقدامی که مسئولین اجرایی در استان شایسته است انجام دهند «جذب سرمایه‌گذار» است. این امر با شناسایی، جذب و تشویق سرمایه‌گذاران میسر است.

نظر شما