شناسهٔ خبر: 124380 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نوبخت:

رد تغییرات در کابینه/ برای استفاده از ثمرات برجام هنوز فاصله داریم

محمدباقر نوبخت/2 سخنگوی دولت با بیان اینکه هم‌اکنون رشد اقتصادی کشور حوالی یک درصد است، گفت: برای استفاده از ثمرات برجام هنوز فاصله داریم، اما گام به گام استفاده‌های لازم را از این فرصت انجام خواهیم داد

به گزارش «نماینده» ، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، با بیان اینکه هم‌اکنون رشد اقتصادی کشور حوالی یک درصد است، گفت: برای استفاده از ثمرات برجام هنوز فاصله داریم، اما گام به گام استفاده‌های لازم را از این فرصت انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: برجام یک مقوله و موضوع از موضوعات اختلافی ما با کشورهای قدرتمند یعنی ۶ کشور دنیا بوده است. بسیار بی انصافی است که در چنین شرایطی اقدامات دولت در چارچوب برجام هر چند متناسب با نیازهای کشور نیست و باید رشد بیشتری داشته باشیم و با کاهش بیشتر تورم مطالبه مردم برای ارزانی کالاها را برآورده کنیم چنین ابهاماتی ایجاد شود.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه "ماهیت آمریکا را متفاوت با ۵ کشور دیگر می‌دانیم و اساساً آنها قابل اعتماد نیستند"، تصریح کرد: کارگروهی از جانب رئیس‌جمهور برای بازگرداندن ۲ میلیارد دلار از آمریکا تشکیل شده است و همه تلاش خود را برای استیفای حقوق ملت انجام خواهیم داد. کنون هر روز یک نمونه از غداری ها و ناهنجاریها در آمریکا را به عنوان یک مستند برای ناموفق بودن برجام مطرح می کنند که این خلط مبحث است.

نوبخت تصریح کرد: بعد از برجام ۴۱  پروژه که شامل ۳ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار در استان‌های کشور می‌شود مجوز سرمایه‌گذاری صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه گاهی برخی دوستان در صفی قرار می‌گیرند که تندروهای آمریکایی و اسراییلی درباره برجام صحبت می‌کنند، گفت: درباره سرنوشت مینو خالقی اختلاف نظری فی ما بین دولت و شورای نگهبان برقرار است و ما مستندات قانونی داریم که باید اعتبارنامه ایشان در مجلس توسط نمایندگان بررسی شود و این پرونده باید به مجلس برود.  انشاءالله وزارت کشور از ظرفیت‌های قانونی برای این کار استفاده کند.

سخنگوی دولت درباره تغییر برخی وزرا خاطرنشان کرد: همه اعضای کابینه با قوت مشغول جمع‌بندی کارشان در سال پایانی دولت هستند و  مطرح کردن این مباحث در سالی که انتخابات مجلس برگزار شده طبیعی است.

نوبخت درباره سفر حجاج به عربستان گفت: کشور میزبان متاسفانه نسبت به تعهدات بین‌المللی و حتی آموزه‌های اسلامی امتنا می‌کند و اطمینانی برای اعتماد به عربستان برای ایجاد امنیت زائران حاصل نشده و باید عزت حجاج ایرانی حفظ شود.

وی در ادامه گفت: همچنان نسبت به عدم ورود خودروهای لوکس بالای ۲۵۰۰ سی سی مصمم هستیم و اگر ورودی هم هست از گذشته ثبت شده است.

نوبخت تاکید کرد: برای کاهش ساعت اداری در ماه رمضان به جمع‌بندی لازم نرسیدیم و تلاش بر اجرای قانون است. علاوه بر آن تلاش جدی برای کنترل بر قیمت‌ها خواهیم داشت.

نوبخت با بیان اینکه محدودیت صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه نفت در روز محدود شده بود اظهار داشت: با توجه به تنظیم لایحه نفت در برابر غذا قرار بود همه صادارت نفت ایران مشمول تحریم و هر نوع نقل و انتقال ارزی و پولی نیز محدود شود.

وی افزود: آثار این تحریم‌ها را با شاخص‌های کلان اقتصادی و نرخ تورم بالای ۴۰ درصد و همچنین رشد منفی نزدیک به ۷ درصد شاهد بودیم و آثار آن در اذهان همه ملت ثبت شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت از ابتدا تلاش کرد تا مانع تشدید تحریم ها شود گفت: تلاش کردیم تا از یک سو اجازه ندهیم این تحریم ها تشدید شود و از سوی دیگر فرصتی نیز برای برداشته شدن تحریم ها ایجاد کنیم.

نوبخت تاکید کرد: دولت در این تعهد خود مسئولانه اقدام کرد و جلو تشدید تحریم‌ها را گرفت و توانست با مذاکراتی سخت و حساس، تحریم‌ها را حذف کند.

وی با بیان اینکه برجام در حدود ۳ ماه پیش به تایید طرفین مذاکره کننده رسید و اجرایی شد اظهار داشت: البته در این ۳۰ ماهه قبل از اجرای تحریم با همه فشار مضاعفی که با کاهش قیمت نفت به اقتصاد کشور وارد شد همچنان شاهد بودیم که روند کاهش تورم ماه به ماه ادامه یافته است.

سخنگوی دولت افزود: همانگونه که شاهد بودیم در فروردین ماه نسبت به اسفندماه و در اسفند نیز نسبت به ماه پیش از آن شاهد بهبود شرایط بودیم و اقتصاد ایران نیز علی رغم رشد منفی که در حال انقباض بود، جهت خود را تغییر داد.

نوبخت با اشاره به اینکه رشداقتصادی کشور در حال حاضر حدود یک درصد مثبت است اظهار داشت: البته این عدد یک عدد قانع کننده برای کشور و اقتصادی که خواهان رشد فزاینده و کسب جایگاه نخست علمی، فناوری و اقتصادی منطقه است کاملا مطلوب نیست اما همچنان نسبت به گذشته شرایط بهتر شده است.

نوبخت افزود: دولت همزمان با تشدید تحریم ها موفق به مهار کردن تورم و رشد اقتصادی مثبت شد که این اقدام مثبتی است که باید به خوبی ارزیابی شود.

نظر شما