شناسهٔ خبر: 124363 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

چگونه کتاب عضوی از زندگی ما شود؟

سرشار

«نماینده»؛ محمدرضا سرشار*/ یکی از مشکلاتی که باعث شده سرانه مطالعه در کشورمان پایین باشد، این است که همگان فکر می‌کنند که تنها مسئولان باید اقداماتی را برای افزایش فرهنگ مطالعه در کشور انجام دهند درحالی‌که مطالعه یک فرهنگ است و فرهنگ‌سازی آن باید از سوی مردم اتفاق بیفتد. البته ممکن است که مسئولان با در نظر گرفتن و نهادینه کردن برخی سیاست‌ها و راهبردها، کمک کنند که این فرهنگ‌سازی زودتر صورت گیرد ولی باز شدن گره‌های فرهنگی فقط از سوی مسئولان امکان‌پذیر نیست و مردم نقش مهمی در این زمینه دارند. به طور قطع کار فرهنگی را باید عمدتاً خود مردم انجام دهند و در این زمینه نباید از ظرفیت روحانیون و معلمان مدارس غافل شد.

چه خوب است که ائمه جمعه و جماعات در بحث تشویق مردم گام‌های مؤثری بردارند و از پشت تریبون‌هایی که در اختیارشان است و با استفاده از نفوذی که بین مردم دارند، به افراد جامعه، کتاب معرفی کنند و علاقه آنها را به فرهنگ مطالعه افزایش دهند. حتی می‌توانند جملات مهم مقام معظم رهبری در رابطه با فرهنگ کتاب‌خوانی را برای مردم تبیین کنند. البته خود مردم نیز باید در این زمینه تلاش کنند. کتاب بخرند یا به امانت بگیرند، مطالعه کنند و برای کتاب خواندن وقت بگذارند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانند انجام دهند، این است که وقت‌های خالی خود را شناسایی کرده و آنها را به کتاب خواندن اختصاص دهند یا زما‌ن‌هایی را که به بطالت می‌گذرانند، به مطالعه بپردازند.

از سوی دیگر جوانان امروز وقت زیادی را نیز به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند. افراد جامعه باید یاد بگیرند ساعات و دفعات تماشای تلویزیون را کاهش دهند و محدود کنند. با خودشان بگویند که در ۵ ساعت حضورشان در خانه فقط یک ساعت را به تماشای تلویزیون خواهند پرداخت و مابقی را باید به مطالعه بپردازند.

متأسفانه اکنون اینترنت به جایگزینی برای مطالعه کتاب تبدیل شده است و این موضوع به خصوص در قشر تحصیل‌کرده به عنوان یکی از دل‌مشغولی‌ها به چشم می‌خورد. در حالی که می‌توانند از این وقت‌هایی که بیهوده تلف می‌شود، برای مطالعه و معرفی کتاب به چند نفر دیگر استفاده کنند.

استفاده از فرصت‌هایی که در اتوبوس، تاکسی، مترو نشسته‌ایم و اوقاتی که باید در انتظار بنشینیم، بهترین زمان برای خواندن کتاب است. در واقع هر جایی که انسان نیازمند این است که مدتی منتظر بنشیند، اگر یک کتاب کوچک و  قابل حمل در جیبش باشد، می‌تواند از این فرصت‌ها برای کتاب‌خوانی استفاده کند.

به هرحال می‌توان با زمان‌بندی مناسب، روزانه نیم ساعت را به مطالعه کتاب مورد علاقه اختصاص داد و اگر این کار به یک عادت تبدیل شود، ناخودآگاه میزان آن افزایش خواهد یافت و کتاب به عضوی جدا نشدنی از زندگی تبدیل خواهد شد. آن زمان خواهد بود که مطالعه تأثیرات خود را در زندگی اشخاص به خوبی نشان می‌دهد.

نویسنده

نظر شما