شناسهٔ خبر: 124362 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای استقبال از مهمترین رویداد فرهنگی کشور

فردایی که برای خواندن دیر است...

کتاب/1

به گزارش «نماینده»؛ بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی چهارشنبه این هفته (۱۵ اردیبهشت ماه) و با شعار «فردا برای خواندن دیر است...» کار خود را آغاز می‌کند که هنوز هم مثل سال‌های گذشته اصلی‌ترین مسئله آن، به مکان برگزاری مربوط می‌شود.

این نمایشگاه که در ۹ سال اخیر در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) دایر می‌شد و قبل از آن نیز مهمان محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بود، امسال در «شهر آفتاب»، جنوبی‌ترین نقطه تهران و در جوار حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار می‌شود تا باز هم این نمایشگاه مکانی جدید را برای برپایی تجربه کند. البته این دوری مسافت باعث نگرانی دغدغه‌مندان حوزه کتاب شده است؛ چراکه معتقدند ممکن است ریزش مراجعه‌کنندگان را به همراه داشته باشد. بر همین اساس شهرداری تهران، وزارت ارشاد و دستگاه‌های امنیتی و قضایی تدابیری را برای رفاه حال شهروندان در نظر گرفته‌اند که امید می‌رود با رعایت کامل این اصول و نظارت مسئولان، نمایشگاه کتاب امسال با شکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شود.

تسهیلات برای انتقال و جابجایی بازدیدکنندگان

اولین موضوعی که موجب نگرانی مراجعه‌کنندگان نمایشگاه کتاب شده است، موضوع ایاب و ذهاب است که در این زمینه «مجتبی عبداللهی» معاون خدمات شهری شهردار تهران با اشاره به استقرار ماشین‌های هیبریدی در محوطه «شهر آفتاب» برای تسهیل در تردد شهروندان و انتقال و جابجایی بازدیدکنندگان از مترو به محل برگزاری نمایشگاه، می‌گوید: «ماشین‌های شارژی در جلوی متروي شهر آفتاب مستقر خواهند شد، ضمن اینکه ایستگاه‌هایی نیز برای انتقال و جابجایی بازدیدکنندگان به محل نمایشگاه و بالعکس پیش‌بینی شده است.»

اسکان بازدیدکنندگان شهرهای دیگر در شهر آفتاب

علاوه بر این، نمایشگاه کتاب هرسال میزبان مراجعه‌کنندگان زیادی از شهرهای دیگر کشور است که نیاز به اسکان دارند. معاون خدمات شهری شهردار تهران در رابطه با این موضوع به آمادگی برای اسکان بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب از استان‌های مختلف کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: «هماهنگی‌های لازم برای اسکان آنان فراهم شده است و به مدت ۱۳ شب می‌توانند در آنجا اسکان یابند، ضمن اینکه در این مدت با شام و صبحانه گرم از آنان پذیرایی خواهد شد.»

۵۲ کانکس برای توزیع غذا

عبداللهی با بیان اینکه ۵۲ کانکس در ۱۶ نقطه از بهترین و مطرح‌ترین برندهای عرضه و توزیع غذا در شهر آفتاب مستقر می‌شود که با ۱۶ بالن جهت اطلاع‌رسانی به شهروندان از مکان‌های عرضه غذا نشانه‌گذاری خواهد شد، تصریح می‌کند: «در فاز اول، ۱۸۰هزار غذای سرد، گرم و تنقلات و بسته غذایی آماده، ارائه می‌شود و آمادگی داریم که این ظرفیت را به دو برابر برسانیم. همچنین در هر محل نیز تیم‌های بهداشتی و نظارتی مستقر و برعملکرد آنان نظارت خواهند کرد.»

دستورات قضائی به نیروی انتظامی برای ایجاد امنیت

«رضا مسلمی»، رئیس حوزه قضائی بخش آفتاب نیز با اشاره به تدابیر امنیتی و انتظامی در نظر گرفته شده در شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب، اظهار می‌کند: «با توجه به فرا رسیدن ایام افتتاح و برپایی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب و به جهت جلوگیری و رفع انواع مصادیق سطح معابر از جمله بساط دست‌فروشان، کارتن‌خواب‌ها، معتادین ولگرد، متکدیان و ... در مسیرهای منتهی به نمایشگاه و به‌منظور برپایی هر چه‌بهتر آن و جلوگیری از هرگونه مزاحمت عاملین سد معبر و رفع سد معابر عمومی، اقداماتی صورت داده شده است.»

وی ادامه می‌دهد: «طی دستور قضائی به تمامي کلانتری‌های تابعه و راهور تهران بزرگ در حوزه قضائی بخش آفتاب، پلیس بزرگراه، نواحی ۴ و ۵ شهرداری منطقه ۱۹ تهران، یگان حفاظت شهرداری و سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهر تهران با لحاظ تفکیک وظایف قانونی مبنی بر توقیف وسائل نقلیه اشخاص و اقلام مکشوفه مزاحم (مصداق سد معبر) اقدام و معتادین ولگرد به کمپ‌های ترک اعتیاد مجاز و کارتن‌خواب‌ها به مراکز حمایتی انتقال داده شوند.»

حضور قاضی کشیک در مکان برگزاری نمایشگاه کتاب

مسلمی می‌افزاید: «با عنایت به حضور کثیر هم‌وطنان عزیز از نقاط مختلف کشور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، حوزه قضائی شهر آفتاب با تعیین قاضی کشیک به‌صورت مستمر، نظارت دقیق در ساعات خارج از وقت اداری و ایام تعطیل خواهد داشت.»

رئیس حوزه قضائی بخش آفتاب، گفت: «در جهت رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های ناشی از وقوع جرائم احتمالی در حوزه نمایشگاه کتاب، شعبه ۱۰۱ کیفری به‌عنوان شعبه ویژه تعیین و مشخص‌شده است.»

افزایش تسهیلات یارانه‌ای

وزارت ارشاد هم در رابطه با جلوگیری از ریزش مخاطب برنامه‌هایی را در نظر گرفته است. «همایون امیرزاده» مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش مشمولین یارانه‌های حوزه نشر، به عنوان یکی از اقدامات مؤثر این وزارتخانه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب نام برد. به گفته وی امسال در حوزه دانشجویان و طلاب، با افزایش ۵۰ درصدی بن دانشجویی تعداد مشمولین این یارانه به ۳۰۰ هزار دانشجو  و طلبه خواهد رسید و سقف دریافتی هر دانشجو که در سال گذشته ۸۰ هزار تومان بود، به ۱۰۰ هزار تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر این بر اساس اعلام مسئولان وزارت ارشاد، امسال تسهیلات یارانه‌ای حمایت از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه سراسر کشور برای خرید کتاب از نمایشگاه کتاب تهران هم در نظر گرفته شده است. امسال بن کارت‌های ۲۵۰ هزار تومانی برای اساتید حوزه و دانشگاه صادر خواهد شد که ۳۰ درصد از مبلغ آنها از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد تأمین می‌شود و ۷۰ درصد دیگر آن از سوی اساتید و طلاب پرداخت خواهد شد.

اینها تنها گزارش‌های مختصری از اقداماتی بود که تاکنون برای برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صورت گرفته است و به طور قطع برای ارزیابی میزان موفقیت‌ها در انجام این مأموریت‌ها باید تا آخرین روز نمایشگاه منتظر ماند. البته امید می‌رود نمایشگاه کتاب امسال تهران که تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد، دغدغه‌های کمتری برای بازدیدکنندگان به همراه داشته باشد که این موضوع به طور حتم تلاش و همت جهادی مسئولان را می‌طلبد.

 

نظر شما