شناسهٔ خبر: 124336 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

طنز/نمایشگاه کتاب امسال چگونه است؟ (نیم نمره)

رضا احسان پور

هفته نامه «نماینده»؛ رضا احسان‌پور/ اردیبهشت ماه برای علاقه‌مندان به مطالعه، ماه نمایشگاه کتاب است. برای کسانی هم که علاقه‌مند به مطالعه نیستند، همان اردیبهشت است! هر اتفاق فرهنگی، جدا از منافع فرهنگی، منافع غیرفرهنگی نیز دارد. بیایید با هم نگاهی به نمایشگاه کتاب امسال و منافع غیرفرهنگی آن بیندازیم.

 

:: سرعت در عمران

راه‌اندازی مکان جدید نمایشگاه کتاب امسال در عرض چند هفته و افتتاح ایستگاه مترو آن، با توجه به سوابق قبلی طرح‌های عمرانی کشور، یک پدیده محسوب می‌شود. ضمن تبریک این موفقیت به مسئولان امر، این سؤال پیش می‌آید که آیا همیشه باید زور بالای سر آدم باشد تا کاری را سر وقت به نتیجه برساند؟ چرا ديگر طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره‌ای که چندین سال است خاک می‌خورند را به اتمام نمی‌رسانند؟ شاید اگر تدبیری اندیشیده شود که مکان نمایشگاه کتاب هر سال تغییر و به یکی از طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره نقل مکان کند، شاهد اتمام طرح‌های عمرانی در کل کشور خواهیم بود. البته لازم به ذکر است این متن قبل از افتتاح نمایشگاه نوشته شده است و هنوز معلوم نیست چه چیزی ساخته‌اند ولی از آنجایی که اصل بر برائت است و آدم نباید نفوس بد بزند، ان‌شاءالله که نه سقفی فرو بریزد، نه کابل برقی ول شود، نه لوله آبی بترکد و ...

 

:: اقتصاد در خدمت فرهنگ

در خبرها آمده بود «شهردار تهران از وزیر راه‌وشهرسازی درخواست کرد تا قبل از شروع کار نمایشگاه کتاب عوارضی تهران-قم جمع‌آوری شود و در این مسیر شهرداری تهران آمادگی دارد که این کار را انجام دهد تا از ایجاد هر گره ترافیکی جلوگیری شود.»

شما از این خبر چه دستگیرتان می‌شود؟ چند احتمال به ذهن انسان خطور می‌کند. از آنجایی که انسان جایزالخطاست اگر بعضی از این احتمال‌ها نادرست هم باشد، ایرادی ندارد!

احتمال‌ها:

1- بود و نبود عوارضی فرقی ندارد! البته برای ما که فرق دارد. برای ما حتی 1500 تومان هم پولی است ولی گویا برای مسئولان عوارضی و امثالهم یک جیب اضافه برای روز مباداست که حالا اگر چند روزی هم درش بسته شد، طوری نیست.

2- مسئولان به احترام فرهنگ، از خیر چرک کف دست برای چند روزی گذشته‌اند و در این میان دیگران هم سود می‌کنند.

3- خب اگر واقعاً فرهنگ برایشان این‌قدر مهم است، روزهای عادی از همه یک جور عوارض می‌گیرند؟ از هر کسی شغلش را بپرسند و اگر شغلش فرهنگی- هنری بود از او عوارض نگیرند یا کمتر بگیرند. البته که خون اهالی فرهنگ و هنر از دیگران رنگین‌تر نیست!

4- شاید بعد از نمایشگاه، به منظور جبران این کسری بودجه، نقره داغمان کنند یا خود وزارت راه‌وشهرسازی زحمت می‌کشد و عوارض را چند برابر می‌کند یا شهرداری این کار را انجام می‌دهد.

 

:: مخاطبان خاص

امسال، خیلی‌هایی که به دلایلی غیر از کتاب به نمایشگاه کتاب می‌آمدند، دیگر نمی‌آیند. این میان باید توجه داشت که این موضوع برای مسئولان هم صادق است. درگذشته هر کدام از آقایان سر راهشان یک سری هم به نمایشگاه می‌زدند و چهار تا عکس می‌گرفتند. باید دید امسال کدام یک از آقایان این زحمت را به خود می‌دهد که برای چهار تا عکس این همه راه بیاید؟ البته که خدا پدر مخترع فتوشاپ را بیامرزد!

نظر شما