شناسهٔ خبر: 124330 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

آیا شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنان می‌خواهد این جریان را کارگردانی کند؟

اصلاح طلبان

هفته نامه «نماینده» - پس از توافق میان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای مشورتی اصلاح‌طلبان، ۱۲ چهره اصلاح‌طلب، شورای راهبردی انتخابات را به ریاست سیدعبدالواحد موسوی لاری «وزیر کشور دولت اصلاحات» تشکیل داده‌اند. این خبر ۲۶ فروردین سال گذشته در صفحه ویترین یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب منتشر و اعلام شده بود: «اعضای شورا، با انتخاب علی صوفی، مرتضی مبلغ و سیدمحمود میرلوحی، دبیرخانه شورا را تشکیل داده‌اند» اما دیری نپایيد که ساختار فوق به سبب عدم موازنه گروهی و تشکیلاتی در اردوگاه اصلاح‌طلبان نتوانست اعضای شورای هماهنگی اصلاحات را راضی نگاه دارد؛ براین اساس نزاع بر وحدت غبله کرد و پس از رایزنی‌ها و نشست و برخاست‌های متعدد، سامانه‌ای تحت عنوان «شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» به ریاست محمدرضا عارف اعلام موجودیت کرد.

در مهندسی جدید اصلاح‌طلبان، شورای عالی سیاست‌گذاری انتخابات با انحلال شورای راهبردی انتخابات تشکیل و موسوی‌لاری جای خود را به محمدرضا عارف داد تا با حضور احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب، مانیفست انتخاباتی آنها نگاشته و سپس رسانه‌ای شود.

هدف از همان ابتدا، ائتلاف اصلاح‌طلبان با حامیان دولت (حزب و توسعه) بود اما اعتدال‌گرایان و یاران دولت تدبیر و امید در جغرافیای سیاسی با عدم حضور در جلسات اولیه شورای سیاست‌گذاری چراغ قرمز به آنها نشان دادند و در گفت‌وگوهای خود با رسانه‌ها بر جایگاه «عارف و لاریجانی» در سپهر سیاست و به‌ویژه مجلس دهم تأکید می‌کردند؛ به همین جهت استراتژی «هم این و هم آن» توسط اعتدال‌گرایان پیگیری شد، سرانجام استراتژی «اعتدال و توسعه» محقق و تعدادی از نیروهای همسو و همفکر با علی لاریجانی در فهرست انتخاباتی امید قرار گرفتند؛ گویا شرط اصلی آنان استفاده از چنین نیروهایی در فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان بود.

احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب پس از شکل‌گیری شورای سیاست‌گذاری و انتشار فهرست امید در مرحله اول انتخابات از طراحی این ساختار به عنوان گام دوم نام می‌بردند. محمدرضا عارف در برنامه‌ها و میتینگ‌های انتخاباتی همفکرانش تأکید می‌کرد: «ما نسبت به این مسیری که در پیش گرفتیم (ائتلاف) دفاع می‌کنیم و به دنبال همین رویه نیز بودیم.» اما امروز پرسش اصلی پیرامون «استمرار» و ادامه حیات شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است؟

آیا شورای اصلاح‌طلبان همچنان می‌خواهد جریان اصلاحات را کارگردانی کند؟ وحدت اصلاح‌طلبان پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات بار دیگر به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات واگذار می‌شود؟

این پرسش و پرسش‌های دیگر، پیش روی کارگردانان و بازیگران جبهه اصلاحات قرار دارد، بر این اساس تاکنون هر یک مواضعی متفاوت و مختلف بیان کرده‌اند، مواضعی که پازل سردرگمی آنان را در عرصه تشکیلاتی تکمیل می‌کند.  

یکی از روزنامه‌های اعتدال‌گرا که به صورت ویژه اخبار و رویدادهای خانواده هاشمی رفسنجانی را پوشش می‌دهد از شنیده‌ها سخن به میان آورد: «شنيده شد كه منتجب‌نيا هم نامه‌اي نوشت كه شوراي عالي بايد تعطيل شود.»

منتجب‌نیا که پیش از این انتقاد خود نسبت به ساختار شورای راهبردی اصلاح‌طلبان را اعلام کرده بود، براساس شنیده‌های این روزنامه اصلاح‌طلب – اعتدال‌گرا معتقد است که باید شورای سیاست‌گذاری همفکرانش، تعطیل شود.

مواضع او با واکنش و اعتراض سیدمحمود میرلوحی «فردی که در سازوکار اولیه شورای راهبردی» نقش‌آفرینی داشت، مواجه شد. او برخلاف منتجب‌نیا بر این باور است که: «دستور و برنامه، تشكيل شوراي عالي انتخاباتي است اما انتخابات سال آينده نزديك است و به زودي فضاي انتخاباتي سال ۹۶ شكل خواهد گرفت.»

وی با بیان این مطلب كه «جريان‌هاي اصلاح‌طلبي در سطح استان‌ها، بايد ارتباطات خود را حفظ كنند»، می‌گوید: «فكر مي‌كنيم كه بايد تدبير كرد و مدلي را براي حفاظت از اين دستاوردها و سرمايه ارزشمند و ارتباطاتي كه بين مناطق ايجاد شده، طراحي كرد.»

میرلوحی تصریح می‌کند: «در شرايطي كه احزاب فراگيري در كشور وجود ندارد و تنها دو يا سه حزب وجود دارد، در غيبت احزاب قدرتمند در كشور، اين ‌سازوكار توانست توانايي فراوري اصلاح‌طلبان را نشان دهد.»

با توجه به پیشنهاد میرلوحی از مدیران دولت اصلاحات برآن شدیم تا پیشنهاد او را با دو چهره اصلاح‌طلب که با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ارتباط هستند، مطرح کنیم.

«آیا شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استمرار خواهد داشت و در انتخابات ۹۶ نیز سناریوی این جریان توسط این سامانه تدوین می‌شود؟»

احمد حکیمی‌پور «دبیرکل حزب اراده ملت و از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات»، در پاسخ به تأثیرگذاری شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عنوان کرد و گفت: «در مورد مسائل مهم، این شورا که از سوی تشکل‌ها و احزاب اصلاح‌طلب قانونی تشکیل شده، تصمیم می‌گیرند.»

وی با بیان اینکه برای انتخابات مجلس دهم تصمیم گرفته شد تا شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تشکیل شود، اظهارداشت: «شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان حداکثر تا مرحله دوم انتخابات وجود دارد و پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات، مأموریت شورا پایان می‌یابد.»

سیدحسن رسولی «عضو ارشد بنیاد امید ایرانیان» و از نزدیکان محمدرضا عارف هم ضمن واکنش به استمرار حیات شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، گفت: «این شورا پس از انتخابات مجلس دهم به کار خود پایان می‌دهد؛ هرچه نباشد این یک سازوکار برای انتخابات مجلس دهم بود.»

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان با تمامی ساختارسازی‌های پرطمطراق و عریض و طویلی که از ۲ سال گذشته برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ترتیب داده‌اند، نتوانسته‌اند به فرمول و الگوی ثابت در راستای وحدت برسند.

نظر شما