شناسهٔ خبر: 124328 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

اصول‌گرایی و تجربه موفق وحدت در انتخابات اخیر

زهره طبیب زاده431 همه باید از شعارهای حداکثری عدول کنند، ضمن اینکه در حال حاضر هیچ مجموعه‌ای بهتر از سازوکار و ساختار وحدتی که در انتخابات گذشته در جریان اصول‌گرا شکل گرفت، نیست.

«نماینده» ؛ زهره طبیب‌زاده*/ وحدت میان اصول‌گرایان در جهت ایجاد انسجام، اقدامی مثبت ارزیابی می‌شود، چرا؟ به دلیل اینکه باید در فضای سیاسی نگاهی به فعالیت‌های گذشته داشته باشیم و برنامه‌های پیش روی جریان اصول‌گرایی را برمبنای همگرایی و اتحاد به‌ویژه اتحاد اخیر در انتخابات مجلس دهم در نظر بگیریم. باید به این موضوع توجه داشت كه به اصول‌گرایان ضربه‌های زیادی از تفرقه وارد شد، البته بر این باورم برخی از دلایل این اختلاف‌نظرها در زمان خود کاملاً اصولی و منطقی بود. در همین راستا به این نکته اشاره می‌شود که وقتی اصول‌گرایان با یکدیگر رقابت می‌کردند، طرح نظرهاي مختلف و تمایل به انتخاب اصلح در آن مقطع درست، منطقی و به جا بود و هیچ اشکالی به آن وارد نیامد. در آن زمان شاهد رقابت بین اصول‌گرایان بودیم به طوری که برخی از آنها بر تمایل و خلوص بیشتر در انتخاب افراد تأکید می‌کردند.

با توجه به مقدمه ذکر شده، این پرسش مطرح می‌شود «چرا باید از استمرار وحدت و همگرایی اصول‌گرایان سخن گفت؟» نگارنده معتقد است با وجود حضور و فعالیت اصلاح‌طلبان و کارگزاران، فضای انتخابات متفاوت خواهد شد؛ چون ضربات بسیار عدیده و جبران ناپذیری از جریان اصلاحات در فتنه‌هاي ۷۸ و ۸۸ تحمیل و حتی باید اذعان داشت در دورهحاکمیت اصلاحات در دوران ریاست جمهوری خاتمی در مقاطع ۷۶-۸۴ نیز ضرباتی وارد شد، نمی‌توان از جریان کارگزاران و اعتدال که در گذشته و حال حاضر، در کشور بوده و هستند هم سخن نگفت.

باید پذیرفت تفاوت و تمایز آشکاری در بینش، رفتار و اعتقاد سیاسی آنها با جریان اصیل دینی، اسلامی و تفکر انقلاب و امام وجود دارد؛ بنابراین در مقطع کنونی خطر بزرگی جریان اصول‌گرا را که به خط ناب اسلام و تفکر امام و مقام معظم رهبری اعتقاد دارند، تهدید می‌کند و آن خطر گفتمان سازش‌گر با آمریکا و غرب است.

برای پاسخ به سؤال طرح شده باید به این مطلب پرداخت که «اصول‌گرایان با حضور و نقش‌آفرینی اصلاح‌طلبان، کارگزاران و اعتدال باید با هم وحدت کنند و اختلاف‌هایی که ممکن است در جای خود به حق هم باشد، کنار بگذارند و برای رسیدن به حقانیت بالا بر وحدت و همگرایی تأکید کنند؛ ازاین‌رو وحدت ایجاد شده را امری لازم و مثبت تلقی می‌کنم و بار دیگر تأکید می‌کنم «وحدت ایجاد شده مقابل جریانی است که حیات نظام و انقلاب را تهدید می‌کند.»»

بنده به استمرار وحدت اصول‌گرایان امیدوارم چرا که انتخابات سال آینده نیز مهم و حساس است، ما باید در جریان انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ شاهد همگرایی، وحدت و اتحاد اصول‌گرایان باشیم تا آنها بتوانند به نتیجهمثبت دست یابند.

براین باورم انتخابات سال آینده بسیار سرنوشت ساز و حساس است. سرنوست ساز است به این جهت که برای آینده انقلاب اسلامی در جهان و نه تنها برای انقلاب ایران مهم است، چون بین سرنوشت انقلاب ایران با انقلاب اسلامی در جهان پیوندی ایجاد شده فلذا اگر وضعیت موجود که در آن قرار داریم برای ۴ سال آینده هم مجدداً تکرار شود، معلوم نیست چه بر سر انقلاب اسلامی و منطقه خواهد آمد.

برای مثال می‌توان به سیاست‌های اقتصادی اشاره کرد، متأسفانه سیاست‌های اقتصادی ارتباط مستقیمی با رویکردهای متفاوت مجریان و دولت‌ها و شخص رؤسای جمهور دارد، این سیاست‌ها در دوره‌های مختلف متغیر بوده است.

رویکرد اول مربوط به مسئولین مرفه بی‌دردی می‌شود که اساس و بنیان تفکراتشان اقتصاد جهانی و وابستگی به اقتصاد لیبرالی غرب است که ما جهت‌گیری این نوع تفکرات را در طول دولت‌های کارگزاران، اصلاحات و اعتدال شاهد بودیم.

این رویکرد معتقد است برای رشد و توسعه باید به اقتصاد جهانی متصل شد و هیچ راه‌حلی برای پیشرفت جز پیوستن به نظام اقتصاد بین‌الملل وجود ندارد. در واقع این رویکرد به ما می‌گوید ما هیچ راهی برای پیشرفت اقتصاد خود جز دیدن کدخدا نداریم.

رویکرد اول یعنی تفکر وابستگی به اقتصاد لیبرال، خسارت‌های جبران ناپذیری در بخش اقتصاد به ما وارد کرده است و رویکرد دوم هم ندانم کاری‌هایی داشت و سیاست‌های اقتصادی ناکارآمدی را به کار گرفت و در دوران خود، کشور را با معضلاتی مواجه کرد.

با توجه به ترسیم فضای سیاسی و اهمیت وحدت و همگرایی اصول‌گرایان ابراز امیدواری می‌کنم که اشخاص و شخصیت‌های سیاسی با شورای وحدت (ائتلاف اصول‌گرایان) همکاری خود را ادامه دهند، در انتخابات مجلس دهم شاهد و ناظر بودیم که همه اضلاع، افراد و احزاب نسبت به شعار پایبند بودند به همین جهت با توجه به تجربه‌ای که از انتخابات مجلس کسب کرده‌ایم قطعاً تمام جریان‌های سیاسی در استمرار و حفظ شورای ائتلاف اصول‌گرایان مشارکت خواهند کرد تا ساختار موجود در راستای همگرایی نیروهای انقلاب تداوم داشته باشد.

حال ممکن است سؤال شود «چرا شورای ائتلاف اصول‌گرایان؟»

اگر ائتلاف تداوم پیدا نکند، خدایی ناکرده ممکن است باز در بین دوستان و احزاب سیاسی اصول‌گرا تشتت و اختلاف به‌وجود آید و در این صورت سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ را تحت شعاع قرار دهد؛ بنابراین تأکید می‌کنم همه باید از شعارهای حداکثری عدول کنند تا از این طریق بتوانیم به وحدت نظر نسبی دست یابیم، ضمن اینکه در حال حاضر هیچ مجموعه‌ای بهتر از سازوکار و ساختار وحدتی که در انتخابات گذشته در جریان اصول‌گرا شکل گرفت، نیست.

نظر شما