شناسهٔ خبر: 124297 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

رشد اقتصادی ۹۴ منفی است/ سفره ایرانی‌ها در سال ۹۴ کوچک شد

شمس الدین حسینی شمس‌الدین حسینی گفت: اگر بگویم سفره یک ایرانی متصل به درآمدش است لذا متأسفانه در سال گذشته سفره او نیز کوچک‌شده است، وضعیت بیکاری بر اساس آمار رسمی نه‌تنها بهبود نیافته که بدتر از گذشته شده است.

به گزارش «نماینده» سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولتهای نهم و دهم با حضور در جمع مسئولان بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی استان‌های کشور با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی گفت: ما در هیچ کشور دیگری در جهان شاهد نیستیم تا این اندازه به آن‌ها فشار اقتصادی و هجمه اقتصادی واردشده باشد.

وی تأکید کرد: پیشتر وقتی از جنگ اقتصادی سخن می‌گفتیم منظور جنگ نرم اقتصادی بود اما جنگی که کشور ما در حوزه اقتصادی با آن مواجهیم یک جنگ سخت تمام‌عیار اقتصادی است که در آن از همه ابزارها برای صدمه زدن به کشور مقابل استفاده می‌شود.

حسینی افزود: باور مقاومتی زمینه‌ساز اقدام در حوزه اقتصاد مقاومتی می‌شود،کسی که به اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی باور دارد می‌تواند در این زمینه اقدام کند. اقتصاد مقاومتی به دانشگاه مقاومتی، دیپلماسی مقاومتی، تفکر مقاومتی و غیره احتیاج دارد.

وی در آسیب‌شناسی مسیر طی شده در راستای اقدام مقاومتی تصریح داشت: به این خاطر که اقتصاد مقاومتی یک الگو است نباید انتظار داشت در یک یا دو سال نتیجه حال شود ولی در پاسخ به این سؤال که آیا این مسیر با سرعت لازم در حال طی شدن است یا نه باید گفت سرعت لازم وجود ندارد و در بخش‌های از کشور نیز باور لازم به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

حسینی ادامه داد: اگر باور لازم وجود داشته باشد رفتارها تغییر می‌کند،بنده معتقدم جهت کلی حرکت اقتصادی مبنی بر این باور نیست. البته این به این معنی نیست که هیچ‌کدام از دولت‌مردان به اقتصاد مقاومتی اعتقاد ندارد ولی به نظر برخی چنین باوری ندارند لذا اقتصاد کشور معطل یک توافق و بدعهدی و خوش عهدی در یک توافق می‌ماند.

وی در بررسی پرونده اقتصادی ایران در سال 94 گفت: صریح می‌گویم اقتصاد ایران در سال 94 کوچک شد. یکی از معیارها تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی است. برخی مراکز آمارگیری بین‌المللی اعلام کرده‌اند رشد اقتصادی ایران در سال 94 صفر بوده است و شواهد داخل کشور نشان می‌دهد رشد اقتصادی منفی بوده است.

وزیر اقتصاد دولت دهم خاطرنشان کرد: اگر بگویم سفره یک ایرانی متصل به درآمدش است لذا متأسفانه در سال گذشته سفره او نیز کوچک‌شده است. وضعیت بیکاری بر اساس آمار رسمی نه‌تنها بهبود نیافته که بدتر از گذشته شده است.

وی افزود: در فصل چهارم سال 93 رشد بخش ساختمان و صنعت بر اساس آمار رسمی منفی هجده و نیم درصد بوده است. در پنج‌ماهه اول سال 94 تولید محصولات فولادی منفی دوازده و سیمان منفی یازده درصد بوده است. رشد تعداد صدور جواز تأسیس منفی بیست‌وهفت درصد بوده است و منفی چهارده درصد پروانه بهره‌برداری صادرشده است.

حسینی اظهار داشت: روند بهبود توزیع درآمد که از سال 89 آغازشده بود و تا 92 ادامه داشت از سال 93 تغییر جهت داده و نابرابری رو به افزایش نهاد است که البته سرعت آن در روستاها از شهرها بیشتر است. ضریب جینی از 36.5درصد در سال 92 به 38 درصد افزایش‌یافته است.

وی یادآور شد: یکی از روش‌های اندازه‌گیری شاخص رفاه سنجش درآمد سرانه و توزیع درآمد را باهم بسنجیم که درآمد سرانه کاهش‌یافته و توزیع درآمد هم که بدتر شده است لذا رفاه نیز کاهش‌یافته است. به گزارش نسیم آنلاین، وزیر اقتصاد دولت دهم اظهار داشت: انتظار همه این بود که با تغییر رویکرد ما در دیپلماسی مناسبات خارجی ما افزایش پیدا کند و تجارت خارجی بهبودیافته باشد که این شاخص نیز کاهش‌یافته است. امسال بسیار مانور دادند که برای اولین بار صادرات غیرنفتی از واردات پیشی گرفت که درست است اما واقعیت این است صادرات غیرنفتی نسبت به سال‌های گذشته 16 درصد کاهش‌یافته و واردات کشور 22 درصد کاهش‌یافته است.

وی افزود: اما اگر غیر سطحی به این قضیه بنگریم خواهیم دانست در واقعیت فشار این کاهش واردات بر دوش تولید است. واردات مواد اولیه 20.5 درصد افت داشته است که به معنی کاهش تولید است، درحالی‌که واردات سرمایه‌ای 8 درصد و واردات کالاهای مصرفی حدود 1.5 درصد کم شده است.

وی اشاره داشت: سرمایه واردشده محقق به کشور در سال 91 یعنی اوج تحریم‌ها 4.5 میلیارد دلار بوده و در سال 93 به 1.5 میلیارد رسیده است. سرمایه خارجی مصوب که در سال 91 پنج میلیارد دلار بوده است در سال 93 به 975 میلیون دلار رسیده یعنی از یک پنج هم کمتر.

حسینی خاطرنشان کرد: یکی از ایراداتی که به دولت قبل گرفته می‌شد افزایش نقدینگی بود که حتی از کلمه هاری استفاده کردند در حالی‌که در کل دولت نهم و دهم نقدینگی از 90 هزار میلیارد 490 هزار میلیارد شد درحالی‌که بر اساس آخرین آمار در پایان دی‌ماه 94 به 950 هزار میلیارد رسیده است؛ که در 3 سال گذشته رکورد زده‌ شده است.

وی ادامه داد: در سال 91 پرداختی‌های کشور 104 هزار و پانصد میلیارد بوده که در سال 92 این آمار به 148 هزار میلیارد با 40 درصد رشد رسید که گفتند خزانه خالی است درحالی‌که هیچ تنگنای مالی در این سال نداشتیم.

نظر شما