شناسهٔ خبر: 124270 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اوضاع بغداد تحت کنترل است/بسیج نیروهای مردمی برای مقابله با سوء استفاده داعش

عراق نخست وزیر عراق به مردم این کشور اطمینان داد که اوضاع در بغداد تحت کنترل نیروهای امنیتی است.

به گزارش «نماینده» به نقل از شبکه سومریه نیوز، طرفداران جریان صدر عراق در واکنش به تعویق جلسه پارلمان عراق به هفته آتی در نزدیکی ساختمان پارلمان عراق حاضر شدند.

بر اساس این گزارش پارلمان عراق قرار بود امروز شنبه برای بررسی وزرای پیشنهادی حیدرالعبادی نخست وزیر عراق تشکیل جلسه دهند و لیست تمامی وزرای پیشنهادی را تکمیل کنند اما این جلسه به هفته آتی موکول شد.

در پی این اقدام پارلمان صدها نفر از هواداران جریان صدر عراق در اعتراض به این اقدام وارد منطقه سبز و پارلمان حاضر شدند و شعارهای اعتراض آمیز سر دادند.

لازم به ذکر است مقتدی صدر پیش از این طی سخنانی اعلام کرد که به دلیل عدم انجام اصلاحات ۲ ماه گوشه نشینی اختیار می کند.

برخی رسانه ها از ضرب و شتم برخی نمایندگان از  جمله عمار طعمه سوی تظاهرات کنندگان و نشستن تظاهرات کنندگان بر روی صندلی های مجلس خبر می دهند.

برقراری حالت فوق العاده

این در حالی است که برخی منابع از برقراری حالت فوق العاده از سوی فرماندهی عملیات بغداد خبر دادند و اعلام کردند: فقط اجازه خروج داده می شود و اجازه ورود به بغداد داده نمی شود.فرماندهی عملیات بغداد با صدور بیانیه ای اعلام کرد: فرماندهی عملیات بغداد به همه واحدها و نیروهای امنیتی دستور ویژه داده و همه مرخصی ها را لغو کرده است.فرماندهی عملیات بغداد حالت فوق العاده از نوع «ج» اعلام کرده است

درخواست مقتدا صدر از تظاهرات کنندگان

در همین حال رسانه های عراقی اعلام کردند که مقتدا صدر از تظاهرات کنندگان خواسته است که از مجلس خارج شوند.مقتدا صدر از تظاهرات کنندگان خواسته است که به شکل مسالمت آمیز عمل کنند و به بیت المال ضربه نزنند.

وی با اشاره به اینکه اراده ملت پیروز است خواستار عدم اقدام علیه سفارتخانه ها شد و اعلام کرد: پرچم اشغالگران را آتش بزنید.

اخبار ضد و نقیض از بسته شدن دفاتر سازمان ملل در بغداد

برخی رسانه ها از بسته شدن تمامی دفاتر سازمان ملل در بغداد خبر دادند اما برخی رسانه های دیگر اعلام کردند که سازمان ملل بستن دفاتر خود را تکذیب کرده است.

تدابیر امنیتی اطراف سفارت آمریکا

برخی منابع از تدابیر امنیتی در اطراف سفارت آمریکا از بیم حمله به آن خبر دادند و اعلام کردند: فرماندهی عملیات بغداد همه ورودی های پایتخت را بسته است و فقط اجازه خروج از آن را می دهد.

تدابیر امنیتی در اطراف بانکها

منابع عراقی از تدابیر ویژه در اطراف بانک مرکزی و بانک الرشید عراق خبر می دهند.

تماس فرزند آیت الله سیستانی با مقتدا صدر

رسانه های عراقی از تماس حجت الاسلام محمد رضا سیستانی فرزند آیت الله سیستانی با مقتدا صدر برای آرام کردن اوضاع خبر می دهند.

آخرین وضعیت سفارت آمریکا در بغداد

یک منبع مسئول عراقی گزارش داد: سفارت آمریکا در بغداد ظهر امروز به وقت محلی تخلیه شده است و کارمندان آن پس از حرکت تظاهرات کنندگان جریان صدر خارج شده اند.

شایان ذکر است که این سفارتخانه در قلب منطقه سبز بغداد واقع شده است.

این درحالی است که سفارت آمریکا این خبر را تکذیب کرده است.

نمایندگان پارلمان عراق در سفارت آمریکا در بغداد

رسانه های عراقی از حضور نمایندگان پارلمان عراق به داخل سفارت آمریکا در منطقه سبز خبر دادند.در همین حال برخی رسانه ها اعلام کردند که کارکنان هفت سفارتخانه به سفارت آمریکا پناه برده اند.برخی نیز از پناه بردن نمایندگان به ریاست جمهوری و دفتر العبادی و سفارتخانه های دیگر خبر می دهند.

کارکنان هفت سفارتخانه به سفارت آمریکا در بغداد

یک منبع از داخل منطقه سبز بغداد گزارش داد که کارکنان هفت سفارتخانه ژاپن، فرانسه، انگلیس، استرالیا، اردن، امارات و عربستان به ساختمان سفارت آمریکا در بغداد پناه برده اند و این اقدامی پیشگیرانه است.

 اخباری درباره وضع مقررات منع آمد و شد در بغداد

 در حالی که برخی رسانه های عراقی از وضع مقررات منع آمد و شد در بغداد خبر داده اند اما فرماندهی عملیات بغداد آن را تکذیب کرد.رسانه ها از آماده باش به نیروها خبر دادند.

عراقی ها پرچم آمریکا را پاره کردند

تظاهرات کنندگان وابسته به جریان صدر پرچم آمریکا در منطقه سبز بغداد را پاره کردند.

الجبوری به سفارت آمریکا پناه برد

برخی رسانه ها اعلام کردند که سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق به سفارت آمریکا پناه برده است.برخی دیگر از رسانه ها نیز از خروج حیدر العبادی نخست وزیر و سلیم الجبوری رئیس مجلس از منطقه سبز خبر می دهند.این در حالی است که سفارت آمریکا در بغداد حضور مسئولان عراقی در این سفارتخانه را تکذیب کرد.

نیروهای طلایی مامور حفاظت از ساختمان نخست وزیر عراق

یک منبع نزدیک به العبادی اعلام کرد: حیدر العبادی به فاضل برواری فرمانده نیروهای طلایی ماموریت داده است که مراقب ساختمان نخست وزیری باشند.

اخباری درباره حرکت نظامیان آمریکایی به سوی منطقه سبز

رسانه های عراقی به نقل از منبعی که خواست نامش فاش نشود گزارش دادند که اخباری درباره تحرکات نظامیان آمریکایی در پایگاه های الحبانیه و عین الاسد به سوی منطقه سبز برای حمایت از ساختمان سفارت آمریکا در بغداد مخابره شده است.

حرکت تظاهرات کنندگان به سوی فرودگاه بغداد برای ممانعت از فرار مسئولان

منابع عراقی از حرکت تظاهرات کنندگان به سوی فرودگاه بغداد برای ممانعت از خروج مسئولان خبر می دهند. این در حالی است که یک منبع آگاه در فرودگاه بغداد از عدم حضور هیچ مسئول عراقی در فرودگاه برای خروج از عراق خبر داد.

خارج شدن زنان تظاهرات کننده از پارلمان و منطقه سبز

رسانه ها از خارج شدن زنان تظاهرات کننده از پارلمان و منطقه سبز خبر می دهند.

 اخباری درباره ورود تظاهرات کنندگان به ساختمان نخست وزیری

منابع عراقی از ورود تظاهرات کنندگان به ساختمان نخست وزیری خبر می دهند.یک منبع امنیتی گفت: اخباری درباره رسیدن تعدادی از تظاهرات کنندگان به ساختمان نخست وزیری در منطقه سبز مخابره شده است.

درخواست استاندار بغداد از نیروهای امنیتی

استاندار بغداد از نیروهای امنیتی خواست که به وظایف خود در حمایت از زائران مراسم شهادت امام کاظم(ع) عمل کنند و در موضوع منطقه سبز بغداد دخالت نکنند.

خروج تظاهرات کنندگان از داخل ساختمان مجلس عراق

منابع عراقی از خارج شدن تظاهرات کنندگان از داخل ساختمان پارلمان عراق برای ادامه تحصن در برابر آن خبر دادند.

تیراندازی و گاز اشک آور در داخل منطقه سبز بغداد

یک منبع امنیتی از تیراندازی و به کارگیری گاز اشک آور در منطقه سبز بغداد خبر داد.در همین حال اخباری درباره حضور نیروهای گردان های صلح وابسته به جریان صدر و نیروهای امنیتی در منطقه سبز برای کنترل اوضاع مخابره شده است.

درخواست فواد معصوم از تظاهرات کنندگان

فواد معصوم رئیس جمهوری عراق از تظاهرات کنندگان خواست که به قانون پایبند باشند و خویشتن باشند و از تعرض به نمایندگان خوداری کنند.

توقف تیراندازی در منطقه سبز بغداد

رسانه های عراقی از توقف تیرانداری در منطقه سبز بغداد خبر دادند.

نیروهای عصائب اهل الحق برای مقابله با سوء استفاده داعش

یک منبع امنیتی اعلام کرد: ستون هایی از نیروهای عصائب اهل الحق به سوی مناطق ابوغریب و اطراف فرودگاه بین المللی بغداد برای تامین امنیت کمربندی اطراف بغداد از هر خطر احتمالی داعش حرکت کرده اند.این اقدام به منظور جلوگیری از سوء استفاده داعش از شرایط پس از تظاهرات برای هجوم به بغداد است.

تظاهرات کنندگان در حال خارج شدن از پارلمان منطقه سبز هستند

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: تظاهرات کنندگانی که به پارلمان در منطقه سبز بغداد وارد شده بودند در حال خارج شدن از داخل مجلس در منطقه سبز پایتخت عراق هستند.این تظاهرات کنندگان اقدام به تمیز کردن ساختمان پارلمان قبل از خروج می کنند.

تظاهرات در استان بابل در همبستگی با تظاهرات بغداد

ده ها نفر با برگزاری تظاهراتی در برابر استانداری بابل همبستگی خود را با تظاهرات کنندگان در بغداد اعلام کردند.

تظاهرات همبستگی در کربلا و بصره

منابع عراقی از برگزاری تظاهرات در کربلا و بصره در همبستگی با تظاهرات کنندگان در بغداد خبر دادند.

العبادی: اوضاع بغداد تحت کنترل است

حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد: اوضاع در بغداد تحت کنترل نیروهای امنیتی است.وی خواستار بازگشت به مناطق ویژه برگزاری تظاهرات و عدم تعدی به بیت المال و رعایت اصل برپایی تظاهرات مسالمت آمیز شد.

درخواست هادی العامری از نیروهای مردمی

هادی العامری دبیر کل سازمان بدر از نیروهای مردمی خواست که به کمربندی اطراف بغداد بروند تا مانع تحرک احتمالی داعش شوند.

عدم اختلال در پروازهای عراق

خطوط هوایی عراق اعلام کرد: همه پروازها به عراق و بالعکس مطابق برنامه ها جریان دارد و اختلالی صورت نگرفته است.

سعد معن: نیروهای امنیتی به حمایت از زائران مشغول هستند

سعد معن سخنگوی عملیات بغداد گفت: حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به نیروهای امنیتی دستور داده است که با هر تلاش و اقدامی ضد بیت المال برخورد کنند.

وی افزود: نیروهای امنیتی به ماموریت های خود به شکل عادی ادامه می دهند و از تظاهرات کنندگان و زائران امام کاظم(ع) حمایت می کنند.

معن از تظاهرات کنندگان خواست که مسالمت آمیز بودن تظاهرات را رعایت کنند و به نهادهای امنیتی و دولتی و خصوصی لطمه نزنند.

نظر شما