شناسهٔ خبر: 124212 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم

پای داعش به کارائیب باز شد

داعش 43 گزارشها حاکی است که کارائیب به منطقه حاصلخیزی برای داعش جهت جذب نیرو تبدیل شده است.

به گزارش «نماینده»، روزنامه تایمز چاپ انگلیس روز شنبه از سفر شمار قابل توجهی از جوانان ترینیداد و شماری از مستعمره‌های سابق انگلیس در کارائیب به سوریه خبر داد.

بر اساس گزارشهای رسمی، هم اکنون ۸۹ نفر از اتباع تیرنیداد عضو داعش هستند. این کشور ۱.۳ میلیون نفر جمعیت دارد، با این حال شمار اتباع این کشور که در حال پیوستن به داعش هستند، درحال افزایش است. با در نظر گرفتن جمعیت این کشور، نسبت عناصر داعشی آن در مقایسه با بلژیک ۵۰ درصد بیشتر است.  

با توجه به امکان نفوذ آسان به ترینیداد، داعش این کشور را هدف تبلیغات خود قرار داده و به عنوان مثال در حال انتشار ویدیوهایی تبلیغاتی به زبان و لهجه هند غربی است.

ژنرال "جان کلی" رئیس سابق فرمانده منطقه جنوبی ارتش آمریکا، در اظهاراتی ترینیداد، سورینام، جامایکا، و ونزوئلا را به عنوان کشورهایی نام برد که داعش در آن فعال بوده و به دنبال جذب نیرو از این کشورها است.

این ژنرال آمریکایی هشدار داد که حدود ۱۵۰ تن از منطقۀ کارائیب به سوریه رفته اند، و موضوعی که بیشتر نگران کننده است، پیام داعش به این افراد برای باقیماندن در کشور خود و آماده شدن برای انجام عملیات است.

منطقه کارائیب که هند غربی هم نامیده می‌شود، نام منطقه‌ای در قاره آمریکا است. ترینیداد هم جنوبی‌ترین جزیرهٔ دریای کارائیب است و ۱۱ کیلومتر با سواحل ونزوئلا فاصله دارد.

داعش ساخته و پرداخته سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکایی و اسرائیلی است و تفکرات آن برخاسته از وهابیت است؛ "ابوبکر بغدادی" سرکرده اصلی گروه تروریستی داعش در دوران حضور اشغالگران آمریکایی در عراق، در زندان بوکا در اختیار آمریکایی ها بود. با ایجاد این گروه شمار قابل توجهی از افراطی‌ها از کشورهای مختلف حتی آمریکا و کشورهای اروپایی، در سایه سکوت مقامات آن کشورها و با همکاری سرویسهای اطلاعاتی غربی و همپیمانان آنها در منطقه به راحتی توانستند به این گروه تروریستی ملحق شوند. اما اکنون بازگشت این تروریستها به یکی از بزرگترین مشکلات کشورهای غربی تبدیل شده است.

نظر شما