شناسهٔ خبر: 124201 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

ره‌پیک:

قانون اساسی حکمی درباره «ترتیباتِ تنظیم و صدورِ اعتبار‌نامه‌ها» ندارد

ره پیک// سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات: در قانون اساسی درباره « ترتیباتِ تنظیم و صدورِ اعتبار‌نامه‌ها» حکمی وجود ندارد و تعبیر صورت گرفته در این مورد درست نیست.

به گزارش «نماینده» سیامک ره‌پیک، در مورد اظهارنظر برخی مقامات مبنی براینکه «قانون اساسی می‌گوید نماینده که انتخاب می شود با رای حوزه انتخابیه خودش انتخاب می‌شود، و به محض اینکه رای آورد و در مجلس شورای اسلامی اعتبار نامه‌اش تصویب شد، این وسط چیزی نداریم»، افزود: در قانون اساسی حکمی در این باره وجود ندارد .

وی با بیان اینکه «اعتبارنامه نمایندگان» روند خاصی دارد تصریح کرد: بعد از آنکه انتخابات چه ازنظر صلاحیت ها و چه از جهت حوزه های انتخابیه توسط شورای نگهبان تایید شد، نتیجه آن به دستگاه اجرایی اعلام می‌شود و بعد از آن هیات نظارت و هیات اجرایی باید «اعتبارنامه نمایندگان» را امضا وتایید کنند .

ره پیک اظهار داشت: اگر تمام این مراحل طی شد آن وقت «اعتبار نامه نمایندگان» به مجلس داده می شود و در مجلس نیز طبق قانون به اعتبارنامه ها رسیدگی می شود.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت برانتخابات گفت: بر اساس قانون، حیطه بررسی «اعتبارنامه نمایندگان» درمجلس مربوط به آن بخشی خواهد بود که شورای نگهبان نسبت به آن بخش اظهار نظر نکرده باشد .

وی افزود: بنابراین اگر شورای نگهبان نسبت به این موضوع اظهارنظر کرد، اگر هم اعتبارنامه‌ای صادر شد در آن بخش ورود صورت نمی‌گیرد؛ اگر هم اعتبارنامه‌ای صادر نشد طبیعتا بحث ورود مجلس هم وجود ندارد.

ره پیک ادامه داد : کلیه قوانین عادی تحت حاکمیت اصول قانون اساسی بوده و براساس آن قابل تفسیر و بررسی است و قانون اساسی حق نظارت بر انتخابات را بصورت مطلق و عام به شورای نگهبان داده است .

ره پیک گفت: طبق اصل 99 قانون اساسی و تفسیر این اصل توسط شورای نگهبان و همچنین طبق قوانین عادی از جمله ماده 3 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ، نظارت شورای نگهبان عام و استصوابی بوده و در کلیه مراحل و تمام امور مربوط به انتخابات است .

وی ادامه داد: شورای نگهبان به استناد مستندات قانون ازجمله مستندات ذکر شده نسبت به پرونده های مختلف اظهار نظر می کند و این رویه در تمام ادوار شورای نگهبان وجود داشته است و امر جدیدی نیست .

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت برانتخابات تاکید کرد : شورای نگهبان بر اساس وظایف قانونی اش که نظارت بر انتخابات است در مورد پرونده های انتخاباتی اظهار نظر می کند لذا باید در بیان اصول و مفاد حقوقی قانون اساسی دقت کامل شود.

نظر شما