شناسهٔ خبر: 124146 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

طب سنتی به کما رفت

طب سنتی این روزها وزارت بهداشت در مورد معاونت طب سنتی تصمیمی چراغ خاموش گرفته که انتقاد متخصصان طب سنتی را به همراه داشته است.

به گزارش «نماینده»؛  «راهکارهایی برای رفع آلرژی»، «رهایی از دردهای موضعی»، «حل مشکلات ناباروری»، «رفع سردردهای میگرنی» و هزار بیماری دیگر که این روزها در طب سنتی برای آن درمان وجود دارد و همین مسئله باعث شده تا اقبال مردمی به سمت این روش‌های درمانی روزبه‌روز بیشتر شود ولی این روزها وزارت بهداشت در مورد معاونت طب سنتی تصمیمی چراغ خاموش گرفته که انتقاد متخصصان طب سنتی را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار جامعه «نماینده»، فروردین سال ۹۳ بود که رهبر معظم انقلاب، سیاست‌های کلی «سلامت» را ابلاغ کردند و یکی از بندهای مهم این ابلاغیة، به بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی مربوط می‌شود. در بند ۱۲ این سیاست‌ها بر موارد مختلفی همچون ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن، تأکید شده است.

هرچند با تشکیل معاونت طب سنتی- اسلامی، وزارت بهداشت و تأسیس دانشگاه طب سنتی – اسلامی تلاش شد گامی عملی در راستای حمایت و گسترش این دانش چند هزار ساله برداشته شود؛ اما اکنون با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های سلامت از سوی مقام معظم رهبری، وزیر بهداشت تصمیم به انحلال این معاونت گرفته است. اگرچه خبر لغو مصوبه تأسیس دانشگاه طب سنتی - اسلامی در اسفند ۹۲ و در ماه‌های ابتدای شروع به کار دولت یازدهم تاحدودی بی‌علاقگی این دولت به موضوع طب سنتی را نشان داد؛ اما تنزل معاونت طب سنتی به یک اداره کل بیانگر این بود که وزارت بهداشت تمایلی به احیای طب سنتی ندارد.

چرا معاونت طب سنتی به جای ارتقا، تنزل پیدا کرد؟

ماجرا از این قرار بود که هفته گذشته وزیر بهداشت در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی از تبدیل شدن معاونت طب سنتی به اداره کل طب سنتی خبر داد. هر ‌چند در این خبر به انحلال معاونت طب سنتی این وزارتخانه و تشكیل معاونت اجتماعی به جای آن اشاره‌ای نشده بود؛ اما حالا با رسانه‌ای شدن این ماجرا شاهد واكنش‌های متفاوت به این موضوع هستیم،‌ واكنش‌هایی كه بر ناتوانی وزارت بهداشت از مدیریت و برنامه‌ریزی برای این طب و در نتیجه تغییر رویكرد برخی پزشكان طب سنتی به رویكرد اقتصادی حكایت دارد.

وزیر بهداشت در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشكی در رابطه با تبدیل معاونت طب سنتی به اداره كل طب سنتی اظهار داشت: «این كار تنزل نیست. ما از طب سنتی حمایت می‌كنیم اما تاكنون از اقدامات صورت گرفته راضی نیستیم. ‌طب سنتی سرمایه بزرگ ماست كه باید زنده شود و نیاز است كه به‌طور كارآمد، علمی و فراگیر در بخش گیاهان دارویی و تقویت نیروی انسانی در این حوزه اقداماتی انجام دهیم.»

با وجود این اظهارات اما عملكرد آقای وزیر و تبدیل معاونت به اداره كل تنها معنایی كه به ذهن متبادر می‌كند، تنزل جایگاه طب سنتی و نادیده گرفتن تمام تلاش‌هایی است كه طی سال‌های گذشته برای احیای دوباره دانش ابوعلی سینا صورت گرفته است.

اظهارنظرهاي سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با حذف معاونت طب سنتی

البته وزارت بهداشت پس از این واکنش‌ها سعی کرد خبر حذف این معاونت را تعدیل کند. «ایرج حریرچی»، سخنگوی وزارت بهداشت درباره تغییرات جایگاه معاونت طب سنتی و علت تشكیل معاونت جدید اجتماعی در ساختار وزارت بهداشت با اشاره به تأثیر۷۵ تا ۸۵ درصدی عوامل اجتماعی بر سلامت، در توجیه دلیل جایگزینی معاونت طب سنتی با معاونت اجتماعی اینگونه توضیح می‌دهد: «طبق مصوبات دولت و برنامه خدمات كشوری ما نمی‌توانستیم معاونت دیگری اضافه كنیم، به همین دلیل باید یك معاونت را حذف و معاونت دیگری ایجاد كنیم.»

وی مدعی است اگرچه به طور اسمی معاونت طب سنتی و اسلامی به دفتر تبدیل شده‌ اما با توجه به جایگاه مدیریتی، مدیر‌كلی و مشاوره وزیر همچنان در سطح وزارت و جایگاه آن همانند جایگاه معاونت است.

سخنگوی وزارت بهداشت تأكید می‌كند: «همچنان به بند مربوط به طب سنتی و اسلامی در سیاست‌های كلی سلامت ابلاغیه رهبر معظم انقلاب پایبند بوده و به آن عمل می‌كنیم و در این راستا كارهايی مانند ایجاد ۲۰ سلامتكده طب سنتی، ساماندهی مراكز خدمات طب و ارائه‌دهندگان این خدمات را در برنامه‌های خود اجرا می‌كنیم.»

تلاش سایر کشورها برای براندازی طب سنتی در ایران

اگرچه حرف‌های مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر نگاه اقتصادی برخی متخصصان طب سنتی به این حوزه درمانی جای نگرانی دارد ولی تاکنون از سوی این وزارتخانه نسخه التیام بخشی برای متخصصان دلسوز این حوزه پیچیده نشده است و آنها همچنان معتقدند که هنوز مشخص نیست برنامه وزارت بهداشت برای احیای طب سنتی مورد تأکید مقام معظم رهبری چیست؟ در همین زمینه «حسین خیراندیش» پدر طب سنتی ایران و رئیس دانشکده طب اسلامی ارمنستان به خبرنگار «نماینده» می‌گوید: «طب سنتی در ایران دارای سابقه ۷ هزار ساله است و طی سال‌های ۱۶۰۰ تا ۱۹۱۴ از سوی سایر کشورها برای براندازی طب سنتی در ایران تلاش شده است. سال ۱۹۱۴ تا ۲۰۱۴ طب سنتی در ایران، در تعطیلی رسمی قرار داشت تا اینکه در ۳ سال گذشته براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری به وزارت بهداشت طب سنتی دایر شد. در طول سال‌های مختلف حرکت‌هایی از سوی مردم برای احیای طب سنتی در ایران (به صورت دایر کردن عطاری‌ها) صورت گرفته است.»

ضرورت ارائه طرحی مستقل از سوی بهارستان نشینان برای احیای طب سنتی

خیراندیش با بیان اینکه در طول سال‌های مختلف حرکت‌هایی از سوی مردم برای احیای طب سنتی در ایران صورت گرفته است، می‌افزاید: «بالاخره پس از تلاش‌های زیاد، سند توسعه طب سنتی آماده شد و معاونتی تحت عنوان طب سنتی ایران در وزارت بهداشت فعالیت خود را آغاز کرد.»

وی یادآور می‌شود: «در شرایطی که تمام دنیا اعم از چین، هندوستان و اروپا برای رفع مشکلات درمانی از طب سنتی استفاده می‌کنند و حتی تمهیدات حقوقی و مالی برای این رشته و دانشجویان آن فراهم کرده‌اند، متأسفانه در دو هفته گذشته معاونت طب سنتی ایران منحل و به اداره کل طب سنتی تبدیل شده است.»

خیراندیش با انتقاد از انحلال معاونت طب سنتی ایران می‌گوید: «چرا در ایران که مکتب درمانی برتر جهانی در طب سنتی را دارد و توان بالای درمانی را نیز داراست، معاونت طب سنتی باید منحل شود؟ چرا طب سنتی ایران که به طب چینی برتری دارد، نباید طرحی مستقل داشته باشد، در حالی که باید یک نهاد مستقل باشد و راهبرد و وظایف خود را از مجلس بگیرد.»

خیراندیش همچنین اظهار می‌کند: «تاکنون ۵ تا ۱۰ درصد از طب سنتی بیشتر کشف نشده و باید برای بالفعل کردن استعدادها در کشور پافشاری شود.»

بازهم به جای حل مسئله، صورت مسئله پاک شد

به هرحال طب سنتی و داروهای گیاهی نگاه مثبت تمام دنیا را به خود معطوف داشته است و در حالی كه برخی از كشورهای دارای طب سنتی همچون چین و هند توانسته‌اند این طب را به تمام دنیا صادر كنند؛ اما در كشور ما وزارت بهداشت از فراگیر كردن این طب در داخل كشور هم ناتوان مانده و در مواجهه با عملكرد نامناسب معاونت خود صورت مسئله را پاك می‌كند،‌ موضوعی كه با سیاست‌های كلی سلامت و ابلاغیه مقام معظم رهبری در تضاد است و ورود نمایندگان به این موضوع را می‌طلبد.

 

نظر شما