شناسهٔ خبر: 124097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آلمان نقش مهمی در توافق هسته‌ای ایران ایفا کرد/ برای جنگ با داعش به کمک اروپا نیازمندیم

اوباما رئیس جمهور آمریکا ضمن تکرار ادعا‌های بی‌اساس علیه کشورمان، گفت آلمان نقش مهمی در دستیابی به برجام ایفا کرد.

به گزارش «نماینده»، روزنامه آلمانی «بیلد» پیش از دیدار باراک اوباما و آنگلا مرکل در آلمان، با او مصاحبه اختصاصی انجام داد.

پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر روز دوشنبه، متن مصاحبه اختصاصی روزنامه آلمانی «بیلد» با رئیس جمهور آمریکا را منتشر کرد. دراین مصاحبه، اوباما در مورد روابطش با آنگلا مرکل، ‌صدراعظم آلمان، چالش های پیش روی اروپا و مسائل امنیتی آن و همچنین بحران آوارگان که گریبانگیر اروپا شده صحبت می کند.  

اوباما در پاسخ به پرسشی درباره اینکه نقش آلمان در دنیا از نظروی چیست، گفت: آلمان یکی از نزدیک ترین و قدرتمندترین متحدان آمریکاست - این کشور یکی از شرکای کلیدی آمریکا نه تنها در زمینه امنیت خود ما و متحدان ما در ناتو است بلکه در حوزه امنیت، ‌ شکوفایی و شأن انسانی در سطح بین المللی نیز همپیمان حیاتی آمریکاست. نقش آلمان تحت رهبری مرکل، در امور بین المللی حتی بیش از گذشته افزایش یافته است.  آلمان یکی از شرکای نزدیک ما در زمینه مبارزه با تروریسم و نابودی داعش و جلوگیری از حملات تروریستی است.

وی در ادامه با مطرح کردن ادعایی بی‌اساس درباره کشورمان گفت: آلمان نقش مهمی در توافق جامع (هسته ای) ایران ایفا کرد و مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته ای شد؛ آلمان همچنین نقش حیاتی در توافق پاریس در زمینه تغییرات آب و هوایی و همچنین مدیریت موج عظیمی از آوارگان ایفا کرد. ما با آلمان ارزش های مشترکی داریم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه افزود:دنیا همچنان به رهبری آلمان چشم دارد. آلمان چه در اروپا و چه در سراسر دنیا، هرچه کمک بیشتری به امنیت و شکوفائی مشترک ما کند، برای همه ما بهتر خواهد بود.  

اوباما درباره روابطش با مرکل گفت: من آنگلا را یکی از نزدیک‌ترین شرکایمان و همچنین یک دوست می دانم. من از همان لحظه ای که وارد کاخ سفید شدم و ما در عمق بحران مالی به سر می بردیم کار با او را شروع کردم و از آن زمان به بعد ما همکاری های زیادی با هم داشته ایم. او دارای بسیاری از ویژگی های مدیریتی است که من می پسندم. من به او اعتماد دارم.  

وی گفت: جای تعجب ندارد که او پیوسته به عنوان یکی از تحسین برانگیزترین رهبران دنیا انتخاب می‌شود. او صدای رسا و قهرمان آزادی، برابری و حقوق بشر است. من برای شراکت با او بسیار ارزش قائل هستم و از اینکه او را دوست خودم می دانم افتخار می کنم.  

رئیس جمهور آمریکا در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: ما در برخی کشورها، از جمله آمریکا، شاهد رشد ادبیات سیاسی خطرناکی هستیم که مهاجران یا مسلمانان را مورد هدف قرار می دهد. من در جایگاهی نیستم که به اروپا بگویم چگونه خود را مدیریت کند. درسی که از تجارب دردناک خود داشته ایم این است که تهدید علیه اروپا در نهایت به تهدید علیه آمریکا تبدیل خواهد شد. زمانی که اروپا، شکوفا باشد، این شکوفایی به آمریکا هم می رسد. اروپا و آمریکا با همدیگر بلند می شوند و با همدیگر هم زمین می خورند.  

اوباما در ادامه گفت: ما نیازمند ظرفیت های کمکی کشورهای اروپایی برای مبارزه با داعش و القاعده در کشورهای سوریه و عراق و افغانستان هستیم. ما به کمک اروپا نیازمندیم تا بتوانیم به تعهد خود به متحدان ناتو، بر اساس اصل پنجم، پایبند بمانیم و به اوکراین برای حفظ امنیت خود در برابر تهاجم روسیه کمک کنیم.

وی درباره نفوذ  تروریسم و دشواری مبارزه با آن گفت: تروریسم از طرف گروه هایی مانند داعش و القاعده مهم ترین تهدیدی است که ما هم در اروپا و آمریکا و هم در سایر نقاط دنیا با آن روبرو هستیم. داعش در سوریه و عراق در میان غیرنظامیان است. داعش در فضای مجازی در حال مسموم ساختن افکار مردم دنیا است و از افراد می خواهد که دست به خشونت بزنند.  

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: از بین بردن داعش اولویت نخست ماست و به همین دلیل است که آمریکا رهبری ائتلافی جهانی را برای شکست داعش در سوریه و عراق برعهده گرفته و ایدئولوژی نفرت انگیز این گروه تروریستی را بی اعتبار کرده است.  

متحدان ما در ناتو نقش کلیدی در نبردهای نظامی، از جمله حملات هوای علیه اهداف داعش و آموزش نیروهای محلی در عراق، ایفا می کنند. یکی از بزرگترین چالش هایی که ما با آن روبرو هستیم جلوگیری از بازگشت تروریست‌های خارجی است که به سوریه و عراق رفته و سپس برای انجام حملات تروریستی به کشورهای ما باز می گردند.  

وی دراینباره گفت: اتحادیه اروپا با اعتبار خود توانسته مرکز جدیدی برای مقابله با تروریسم راه اندازی کند و پارلمان اروپا نیز به لایحه ای رأی داده است که از شرکت های هواپیمایی می خواهد اطلاعات مسافران را در اختیار دولت ها قرار دهند، بنابراین ما می توانیم اقدامات بیشتری برای جلوگیری از ورود مخفیانه تروریست های خارجی به کشورهایمان انجام دهیم.

اوباما در خصوص سیاست مرکل درباره پناهجویان و انتقاد دیگر کشورهای اروپایی از وی، اعلام کرد: همان طور که پیشتر گفتم، من معتقدم رویکرد مرکل در خصوص بحران آوارگان - و بسیاری از آلمان ها - رویکردی شجاعانه بوده است. سیاست های مربوط به آوارگان و مهاجران در همه کشورها سیاست های دشواری است، اما من بر این باور هستم که بهترین رهبران معمولاً با دشوارترین مسائل دست و پنجه نرم می کنند - بویژه زمانی که حل این مسائل کار آسانی نیست. آنگلا اذعان کرده است که باید فرایندی منظم برای استقبال از آوارگان تازه وارد و جذب آنها در جامعه آلمانی وجود داشته باشد.  

وی اضافه کرد: در عین حال، من آمریکا را متعهد ساخته ام که از ۸۵ هزار نفر از آوارگان سراسر دنیا طی سال جاری استقبال کند - که این تعداد شامل دست کم ۱۰ هزار نفر از سوریه می شود. من می دانم که این تعداد در مقایسه به آلمان بسیار کمتر است و دلیل آن هم دوری ما از منطقه است، اما ما با وجود اینکه چالش های مهاجرتی منحصربفرد خود را در نیمکره غربی کره زمین داریم، حاضریم سهم خود را از این بحران بر عهده گیریم.

رئیس جمهور آمریکا افزود: در پاییز امسال، من میزبان نشستی بین‌المللی در سازمان ملل خواهم بود تا کشورهای دنیا را بسیج کنم تعهدات جدیدی در قبال بحران آوارگان برعهده بگیرند.  

نظر شما