شناسهٔ خبر: 124083 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

دست رد اوباما به سینه کره‌شمالی

در پی پیشنهاد وزیر امور خارجه کره‌ شمالی برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای به شرط توقف مانورهای سالانه ایالات متحده با سئول، باراک اوباما گفت که واشنگتن این پیشنهادات را جدی نمی‌گیرد و انتظار دارد که پیونگ‌یانگ بهتر از این عمل کند.

به گزارش «نماینده»، «ری سو یونگ»، وزیر امور خارجه کره‌شمالی در مصاحبه با آسوشیتدپرس با بیان اینکه کشورش از تحریم‌های بین‌المللی هراسی ندارد، گفته بود پیونگ‌یانگ آماده است تا چنانچه ایالات متحده مانورهای نظامی سالانه خود را با کره‌جنوبی متوقف کند، دست از آزمایشات هسته‌ای بردارد. وی همچنین روز شنبه از حق کشورش برای حفظ بازدارندگی هسته‌ای دفاع کرد و خطاب به کسانی که منتظرند تا نظام کره‌شمالی سقوط کند، گفت: «نفس‌ خود را در سینه حبس نکنید!»

وی در اولین مصاحبه‌اش با یک رسانه غربی گفت: شما رزمایش‌های جنگی هسته‌ای خود را در شبه‌جزیره کره متوقف کنید، آن وقت ما هم آزمایشات اتمی را قطع می‌کنیم. موضع دیرینه ایالات متحده آمریکا در قبال کشورم موجب شده تا پیونگ‌یانگ به توسعه تسلیحات هسته‌ای برای دفاع از خود دست بزند. علاوه بر این، توقف رزمایش‌ها با سئول می‌تواند درب‌های مذاکره و کاهش‌ تنش‌ها را باز کند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا یکشنبه در کنفرانس خبری مشترک با صدراعظم آلمان در هانوفر تازه‌ترین پیشنهادات کره‌شمالی را رد کرد. وی گفت: کره‌شمالی به سادگی به ما می‌گوید که تا دفعه بعدی که ما تصمیم می‌گیریم یک آزمایش اتمی انجام دهیم، رزمایش‌های خود را متوقف کنید و این وعده‌ای که اصلا نمی‌توان آن را جدی گرفت. آنچه ما همواره به کره‌شمالی می‌گوییم این است که اگر پیونگ‌یانگ در خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره جدیت نشان دهد، پس از آن ما برای مذاکرات جدی درباره کاهش تنش‌ها و رویکردمان در محافظت از متحدانمان در منطقه آماده می‌شویم. اما ما شاهد چنین رویکردی نیستیم و در عوض شاهد انتشار رفتارهای تحریک‌آمیز آنها هستیم. آنها باید عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

اوباما در ادامه گفت، تا زمانی که کره‌شمالی رویکرد بهتری اتخاذ کند، آمریکا همکاری با متحدانش از جمله کره‌جنوبی و ژاپن را در رابطه با مکانیزم‌های دفاع موشکی ادامه می‌دهد تا از امنیت مردم آمریکایی و متحدانش اطمینان حاصل کند.
 

نظر شما