شناسهٔ خبر: 124072 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دولت و ارشاد با کلیات برنامه‌هایی که جامعه را به سمت امنیت اخلاقی پیش ببرد، موافق است

نوش آبادی/1 سخنگوی وزارت ارشاد درباره موضع دولت و وزارت ارشاد در قبال گشت نامحسوس امنیت اخلاقی گفت: ما با کلیات برنامه‌هایی که جامعه را به سمت امنیت اخلاقی پیش ببرد موافقیم.

به گزارش «نماینده» حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اجرای گشت نامحسوس پلیس، گفت: ما به عنوان دستگاه فرهنگی اولویت‌مان را به اقدامات فرهنگی می‌دهیم و فکر می‌کنیم که مردم باید در یک فضای امن نسبت به تغییر رفتار فرهنگی‌شان اقدام کنند، چون کار، کارِ فرهنگی است.

وی افزود: اصولا بحث امنیت اخلاقی با امنیت فرهنگی گره خورده و به همان میزان که ما می‌توانیم در امنیت اخلاقی موفق باشیم که احساس امنیت فرهنگی و اجتماعی نیز در جامعه وجود داشته باشد.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به این سؤال که آیا گشت نامحسوس باعث ایجاد ناامنی در جامعه می‌شود یا خیر؟ گفت: خیر، اقدامات ایجابی و فرهنگی بر اقدامات سلبی اولویت دارد، البته آنچه که انجام می‌گیرد سلبی نیست و نیروها آموزش دیده‌اند و با برنامه‌ریزی و مدیریت کارشان را انجام می‌دهند، اما ممکن است سوء‌استفاده‌هایی صورت گیرد که برخی مقامات قضایی و سیاسی هم راجع‌به این موضوع متذکر شد‌ه‌اند.

نوش‌آبادی اضافه کرد: البته در عین حالی که ما باید سعی کنیم از مظاهر و پدیده‌‌های غیراخلاقی در جامعه جلوگیری شود، باید بنای اقدامات براساس اقدامات و رویکردهای فرهنگی باشد، اما با عوامل و عناصری هم که آگاهانه و عامدانه به فرهنگ دینی، ملی و اسلامی متعرض می‌شوند نیز باید به نوعی برخورد شود.

وی با بیان اینکه تعداد کسانی که نیازمند برخوردهای سلبی و قهری در بحث امر به معروف و نهی از منکر هستند، اندک است، اظهار داشت: عمدتا مردم ما فهیم، مسلمان و معتقد به مبانی و اصول دینی هستند.

معاون پارلمانی وزارت ارشاد به دستورات و تعالیم دینی در باب امر به معروف و نهی از منکر اشاره و تأکید کرد: دستورات دینی ما در باب امر نهی از منکر عنوان می‌کند که باید زمینه‌ها، بسترها و چگونگی تأثیرگذاری طوری باشد که تبعات منفی نداشته باشد و آثار مخرب نیز به جا نگذارد.

نوش‌آبادی درباره موضع دولت و وزارت ارشاد در قبال گشت نامحسوس امنیت اخلاقی، گفت: ما با کلیات برنامه‌هایی که جامعه را به سمت امنیت اخلاقی پیش ببرد موافقیم، اما باید با رعایت جوانب، شرایط و توجه به رویکردهای فرهنگی به جای رویکردهای سلبی باشد تا با هدف‌گیری برای انجام رسالتی که باعث ایجاد فضای امنیت اخلاقی و فرهنگی در جامعه شود، توأمان صورت گیرد.

وی امر به معروف و نهی از منکر را دو واجب الهی و اسلامی دانست و تصریح کرد: باید این دو واجب الهی را دنبال کنیم، لذا در قانون، اسلام و تعالیم دینی‌ما همه این مسائل را به طور کامل داریم و فقها و علما هم به آن پرداخته‌اند.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه اگر منطبق با تعالیم و دستورات دینی عمل کنیم، خود به خود جامعه به سمت اصلاح و ساماندهی فرهنگی پیش می‌‌رود، تأکید کرد: امروز مشکل ما این است که امر به معروف و نهی از منکر را به  عنوان دو واجب الهی کمتر مورد توجه قرار داده‌ایم و یا سلیقه‌ای برخورد کرده‌ایم و گاهی نیز بیشتر جنبه‌‌های فردی آن را مدنظر قراد داده‌ایم.

نوش‌آبادی امر به معروف و نهی از منکر را دارای ماهیت فرهنگی دانست و اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر در جهت ساماندهی امور کشور است و فقط مختص حوزه اخلاقی نیز نیست، بلکه تمامی حیطه‌های اقتصادی، سیاسی‌ و معاشرت‌های افراد را شامل می‌شود، ما باید همه رفتارها را اصلاح کنیم.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از پدیده‌های زشت و مظاهر گناه امروز در جامعه وجود دارد که در عرصه‌های دیگر نیز خودنمایی می‌کند، افزود: همه باید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنیم، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه یک دستگاه و یا نهاد خاص نیست.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید مردم و جامعه را به نحوی پیش ببریم که همه نسبت به سالم‌سازی محیط، امنیت اخلاقی و فرهنگی پایبند باشند و در یک فضای به دور از فشار و رفتارهای قهری، خودشان را با اصول و معیارهای دینی و اسلامی‌ منطبق کنند.

نظر شما