شناسهٔ خبر: 124070 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

واکنش بهمنی به مصادره ۲میلیارددلاری/موضوع به این مهمی را در برجام ندیدند!

بهمنی43 رئیس کل سابق بانک مرکزی در واکنش به مصادره ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران توسط آمریکایی‌ها گفت: چرا در مذاکرات برجام موضوع به این مهمی دیده نشده است؟

به گزارش «نماینده» محمود بهمنی درباره رای دیوان عالی آمریکا مبنی بر مصادره ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران گفت: سابقه خریداری اوراق قرضه دلاری به قبل از سال ۸۵ باز می‌گردد و به دوران ریاست کلی من در بانک مرکزی مربوط نمی‌شود.  

رئیس کل سابق بانک مرکزی با بیان اینکه تمام سوابق و مستندات مربوطه در این باره در بانک مرکزی موجود است، تصریح کرد: این اوراق بخشی از ذخایر ارزی متعلق به بانک مرکزی بوده نه دولت، ضمن اینکه اوراق قرضه دلاری در کشورهای اروپایی و نه آمریکا نگهداری می‌شد.

وی اظهارداشت: از اواسط سال ۸۶ که انجام مبادلات دلاری برای ایران ممنوع شد، اداره بین الملل بانک مرکزی و ادارات مربوطه دیگر، اقدامات زیادی برای فروش اوراق قرضه انجام دادند ولی امکان فروش بخشی از این اموال که «کد دلار» داشتند، به علت تحریم‌های مربوط به مبادلات دلاری، میسر نشد.

بهمنی خاطرنشان کرد: از سال ۸۸ کمیته پیگیری حقوقی برای موضوع تشکیل داد و اقداماتی هم برای جلوگیری از دست درازی آمریکایی‌ها به این دارایی‌ها به دلیل اینکه دارایی‌های فوق متعلق به بانک مرکزی بود نه دولت (بانک مرکزی مستقل است) انجام شد.

رئیس کل سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه کلیه مستندات این موضوع در بانک مرکزی موجود و قابل دسترسی است، گفت: قابل توجه اینکه چرا در مذاکرات برجام موضوع به این مهمی دیده نشده و چرا این دارایی‌ها پس از اجرای برجام آزاد و منتقل نشده است؟

در همین حال، طهماسب مظاهری در این باره گفت: این اوراق در دوران ما نیز بلوکه بود؛ به این معنا که همواره ذخایر بانک مرکزی در بانک‌های مختلف و به اشکال متفاوتی نگهداری می‌شد و از زمانی که آمریکا اعلام کرد تحریم دلار را اعمال می‌کند، بانک مرکزی تلاش کرد تا هرچه دارایی به شکل دلار و یا اوراق و ذخایر ارزی با واحد دلار داشت را به واحدهای دیگر ارزی تبدیل کند تا از دستبرد آمریکا مصون بماند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: بخشی از این کار انجام شده ولی بخشی از ذخایر و اوراق دلاری تحریم شد و در نهایت، بانک مرکزی بخشی از آن را آزاد کرده و بخش دیگری هم در تحریم آمریکا ماند. به هرحال، رقمی که به صورت ذخایر دلاری تحت اختیار آمریکا متوقف است، نزدیک به ۷.۵ میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا این ذخیره ارزی بانک مرکزی کشور را آزاد کنیم در حالی که آن زمان، آقای احمدی‌نژاد اعتقاد داشت که این تحریم‌ها کاغذ پاره‌ای بیش نیست و به همین دلیل نیز در زمینه تبدیل ذخایر ارزی به سایر واحدهای ارزی آنطور که باید همکاری نکرد.

به گزارش مهر، ریاست کلی بانک مرکزی از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ برعهده ابراهیم شیبانی، از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ برعهده طهماسب مظاهری، از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ بر عهده محمود بهمنی و از سال ۹۲ تاکنون بر عهده ولی الله سیف بوده است. برای اطلاع از اسامی روسای بانک مرکزی از بدو تاسیس تاکنون «اینجا» را کلیک کنید.

نظر شما