شناسهٔ خبر: 123985 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

سفرهای استانی مهم و حل مشکلات مردم مهم‌تر

رستمیان2 نائب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس طی یادداشتی در هفته نامه «نماینده» نوشت: دولت باید نتیجه محور شود و در پایان سفرها اعلام کند چند درصد مشکلات مردم برطرف و چه پروژه‌های انجام و اجرایی شد

هفته نامه «نماینده»؛ عبدالرحمان رستمیان/رئیس‌جمهور سه‌شنبه هفته گذشته (۳۱ فروردين) به استان سمنان سفر کرد. در این سفر مشکل اصلی و مورد مطالبه مردم، آب بود که ايشان وعده پیگیری دادند همچنین یک جاده شمال به جنوب در استان هم از اهمیت بالایی برخوردار است که همچنان در حال اجراست. پیرامون سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید باید به نقاط قوت و ضعف آن پرداخت.

باید توجه داشته باشیم سفرهای استانی کمک خواهد کرد تا رئیس‌جمهور و اعضای کابینه با حضور در استان و شهرستان‌ها از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شوند البته بعضی از وزرای دولت یازدهم در حال سفر هستند ولی برخی دیگر مرکز را بیشتر ترجیح می‌دهند و کمتر سفر می‌کنند.

نکته دیگر پیرامون سفرهای استانی «پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات موجود است» باید بدانیم مشکل وجود دارد و نمی‌توانیم منکر آن شویم؛ از این رو شاهدیم در حاشیه این سفرها و حتی سفر اخیر، جلسات و نشست و برخاست‌هایی با حضور مدیران و شخص رئیس‌جمهور برگزار شد اما آنچه حائز اهمیت است اینکه باید در سفرهای استانی برای این مشکلات راه حل پیدا شود.

نباید در سفرهای استانی بحث و حاشیه‌های سیاسی مطرح و به آن دامن زده شود، ما نباید فقط بحث حضور و استقبال مردم را در نظر بگیریم بلکه باید به نتایج سفر بیندیشیم. اگر بخواهيم نگاه جامع به سفرهای استانی داشته باشیم، مجموعه این سفرها که با حضور شخص رئیس‌جمهور انجام خواهد شد را مثبت ارزیابی می‌کنم و در عین حال معتقدم باید برای حل مشکلات استان‌ها زمان‌بندی تعیین شود، اینکه در قالب سفرها مشکلات بیان می‌شود کافی نیست بلکه حل مشکل مهم است.

همچنین باید توسعه متوازن لحاظ شود. در کشور ما توسعه از بالا به پایین در نظر گرفته شده به همین جهت اولویت اول به مراکز و اطراف پایتخت اختصاص پیدا می‌کند و این نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری متوازن صورت نمی‌گیرد و به عبارت دیگر، توسعه نامتوازن است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که «باید چه اقدامی انجام شود؟» براین باوریم باید به گونه‌ای سیاست‌گذاری کنند تا سرمایهگذاری در همه نقاط کشور اعمال شود، هم‌اکنون مراکز استان بیشتر از روستاها رشد کرده است و متأسفانه باید تصریح کرد برخی در این زمینه مرتکب افراط شده‌اند لذا به روستاها کمتر رسیدگی شده و فقط مراکز استان رشد کرده‌اند و همین موضوع به عنوان یک آسیب مطرح می‌شود.

بحث دیگری که می‌توان پیرامون سفرهای استانی نگاشت «پرهیز از برنامه‌ها و میتینگ‌های انتخاباتی در سفرهای استانی است»؛ به اعتقاد نویسنده، دولت نباید این سفرها را به میتینگ‌های انتخاباتی تبدیل کند؛ دولت باید نتیجه محور شود و در پایان سفرها اعلام کند چند درصد مشکلات مردم برطرف و چه پروژه‌های انجام و اجرایی شد، ضمن اینکه بنده تاکنون مقایسه‌ای درخصوص سفرهای استانی دولت کنونی با دولت سابق نداشته‌ام اما تأکید می‌کنم اگر این سفرها صورت نگیرد، دولت نمی‌تواند برآورد خوبی داشته باشد و نباید فقط از مرکز دستور صادر کند.

شنیدن صدای مردم به‌ویژه صدای روستانشینان نکته دیگری است که می‌توان از آن به عنوان اصل مهم در سفرهای استانی یاد کرد. رئیس‌جمهور در قالب این سفرها باید صدای روستائیان را هم بشنود. فقط نباید صدای مرکز شنیده شود.

در ابتدای مطلب بر توسعه متوازن تأکید شد، به این دلیل که در توسعه متوازن عدالت اجرا می‌شود و باید تسهیلات و امکانات را به همه جا واگذار کنیم، متأسفانه باید بگوییم در این زمینه توجه صورت نگرفته ضمن اینکه به روستانشینان هم توجه نشده درحالی که دولت باید حامی آنها باشد.

چرا از توسعه متوازن آن هم در سفرهای استانی سخن می‌گوییم؟ در پاسخ باید اذعان داشت ما زمانی می‌توانستیم از توسعه متوازن برخوردار باشیم که شاخص رشد ما یکی بود؛ در حال حاضر شاخص‌های رشد متفاوت داریم. معنای شاخص رشد متفاوت این است «مهاجرت داخلی شکل گرفته بنابراین مهاجرت داخلی نتیجه توسعه نامتوازن است،» اگر بتوانیم به درستی سرمایه‌گذاری کنیم دیگر مهاجرت داخلی نخواهیم داشت. به اعتقاد نگارنده در این موضوع و برداشت‌هایی که از اعتبارات و صندوق توسعه ملی انجام مي‌دهیم نقص سیاست‌گذاری دیده می‌شود و نتوانسته‌ایم سیاست‌های ساختاری و مالی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که همه به درستی از آن استفاده کنند، باید سیاست شهرستان‌ها را به خوبی تبیین می‌کردیم اما در این زمینه هم اقدام خوبی صورت نگرفت و تسهیلات شهرستان‌ها را شهرهای بزرگ استفاده می‌کنند.

نکته پایانی که باز به عنوان نقد سفرهای استانی ارائه می‌شود و بنده در همین سفر استانی مشاهده کردم، راه‌اندازی ساختمان ستاد بود، ما در استان‌ها به اندازه کافی ساختمان ستادی داریم. در همین راستا می‌توان به ساختمان‌های جداگانه مدیرکل و رئیس اداره شهرستان‌ها اشاره کرد. اگر این ساختمان‌ها را در هم ادغام و پول آن را در محیط تزریق کنند، برخی از مشکلات حل خواهد شد.

آیا رشد کشور به ساختمان‌های شیشه‌ای بلند است؟ رشد کشور این است که دامدار و کشاورز ما سود کند. در مجموع سفرهای استانی دولت را اقدام خوب ارزیابی می‌کنم و تکرار می‌نمايم باید در این سفرها مشکلات حل و برطرف شود.

* نماینده مردم دامغان و نائب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس

نظر شما