شناسهٔ خبر: 123887 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شاخص کل بورس ۱۶۱ واحد افت کرد

سازمان بورس بازار سهام در آخرین روز فعالیت خود در هفته جاری با نماگرهای قرمزپوش به تعطیلات آخر هفته رفت، بازاری که گرچه روی نقطه تعادل قرار گرفته اما علائم خنثی و انتظار برای حمایت حقوقی‌ها باعث شده تا روند نه چندان دلچسب برای معامله‌گران رقم بزند.

به گزارش «نماینده» شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه ۹۵، با کاهش ۱۶۱ واحدی به رقم ۷۸ هزار و ۲۶۹ واحد رسید.

شاخص کل هموزن نیز با افت ۸ واحدی عدد ۱۳ هزار و ۴۲۱ واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور با ۱۸۵۷ واحد افت به رقم ۸۷ هزار و ۲۲۷ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش ۱۱۴ واحدی به رقم ۵۴ هزار و ۸۳۹ واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش ۳۴۷ واحدی به عدد ۱۷۰ هزار و ۷۵۹ واحد دست یافت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با رشد ۱۳ واحدی به رقم ۷۹۲ واحد دست یافت. بر اساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۵۶ واحد، و ایران‌‌خودرو و سایپا به ترتیب هر یک به میزان ۵۴ واحد؛‌ بالاترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل اما معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت بندرعباس با ۶۷ واحد، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با ۴۲ واحد و فولاد خوزستان با ۳۷ واحد، بالاترین تأثیر مثبت را بر برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند.

به گزارش فارس، امروز ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از ۲۷۳ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۲۴۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۸۳ هزار و ۶۳۰ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی الحاوی، گروه بهمن، نفت ایرانول، حق تقدم خرید سهام توسعه معدنی و صنعتی صبانور، حق تقدم خرید سهام گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، سیمان فارس و خوزستان، در اوراق مشارکت بین‌المللی توسعه ساختمان از سوی ناظر بازار سهام متوقف و نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملت، توریستی و رفاهی آبادگران ایران، حق تقدم خرید سهام کاشی و سرامیک سینا، بازگشایی شدند.

به گزارش فارس،‌امروز در بازار سهام ۲۷ میلیون سهم از سوی سهامدار عمده حقوقی در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری سایپا به ارزش بیش از ۶ میلیارد تومان میان کدهای درون‌گروهی کد به کد شد.

در نماد معاملاتی صنعتی دریایی ایران نیز امروز ۱۴.۵ میلیون سهم میان کدهای حقیقی این شرکت منتقل شد.

بر اساس این گزارش، امروز گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها پس از برجای گذاشتن سه روز معاملاتی مثبت و توأم با صف خرید سهام شاهد واگذاری صف‌های خرید با افزایش عرضه از سوی سهامداران اغلب حقوقی و متعادل شدن روند معاملات روبه‌رو بود.

در این گروه موضوع افزایش تعرفه واردات فولاد در کنار جابه‌جایی برخی دارایی‌ها میان تعدادی از هلدینگ‌های معدنی باعث شده بود تا بازار سهام در روزهای کم فروغ خودرویی‌ها و بانکی‌ها این گروه را پیشرو خود در بازار قرار دهند. امروز در گروه خودرویی‌ها همچنان غلبه عرضه سهام بر تقاضا غالب بود.

به گزارش فارس، روند بازار سهام در حالی در مدار تعادل قرار گرفته که به نظر می‌رسد سیگنال‌های خنثی و افزایش انتظار برای تقویت و حمایت حقوقی‌ها و بازارگردان‌های سهام باعث شده تا حقیقی‌ها چندان مایل به حضور پررنگ‌تر در معاملات روزانه نداشته باشند و همچنان نظاره‌گر بازار سهام در روزهای آینده باشند.

بر اساس این گزارش، آنچه که این روزها اغلب معامله‌گران در دستور کار خود قرار داده‌اند، شناسایی تک‌سهم‌ها و گروه‌های برخوردار از سود نقدی بالا در مجامع سالیانه از جمله دارویی‌ها و شرکت کوچک حاضر در گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی است.

در روزهای کسل‌کننده فعلی بازار سهام آنچه که معامله‌گران را راضی کرده،‌ دلخوش شدن به نوسان‌های کمتر از ۱۰ درصدی تا موعد انتشار گزارش‌های عملکردی ۱۲ ماهه شرکت‌ها در روزهای آتی است.

باید دید بازار سهام در اردیبهشت ماه امسال چگونه خود را  آماده از فصل مجامع پیش رو خواهد کرد آیا حقوقی‌ها از نیمه اردیبهشت ماه و همسو با انتشار خبرهای مختلف بانکی و مالی حضور خود را در بازار سهام پررنگ‌تر خواهند کرد و یا اینکه همچنان برنامه فروش سهام را در دستور کار خود قرار خواهند داد؟

نظر شما