شناسهٔ خبر: 123850 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حداد عادل باشگاه ادبی فارس را افتتاح کرد

دکتر حداد/1 مراسم افتتاح باشگاه ادبی خبرگزاری فارس با حضور غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

به گزارش «نماینده» آئین افتتاحیه باشگاه ادبی خبرگزاری فارس عصر امروز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه با حضور غلامعلی حداد عادل و جمعی از شاعران پیشکسوت و جوان عرصه شعر انقلاب در محل این رسانه برگزار شد.

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت علی (ع)‌ اظهار داشت: یکی از وجوه بارز شخصیت حضرت علی (ع) فصاحت در کلام و بیان است که نهج‌البلاغه گواه این مدعا است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه زبان و ادبیات فارسی را برای یک ملت سرمایه بزرگ دانست و اظهار داشت: زبان و ادبیات فارسی برای ملت‌ ما یک سرمایه‌ای است که قابل مقایسه با بسیاری از آنچه دیگران آن را سرمایه می‌دانند، نیست.

به گفته حدادعادل وقت صحبتی از ایران ما می‌شود سرزمین وسیعی را در نظر می‌گیریم با جنگل، دریا، کویر، معدن، خاک و هوایش و یکی از سرمایه‌هایی که باید هنگام تصویر ملت ایران، ایران ایرانی در نظر بگیریم زبان و ادبیات فارسی است.

وی در ادامه زبان فارسی و ادبیات فارسی را در مقام تمثیل مثل رستنی‌ها و بوبیدنی‌هایی که کشور دانست و متذکر شد: ایران را با همه آنچه در ایران است از جنس گیاه، نبات و... تصور کن یک زیست‌بوم طبیعی در نظر بگیریم خواهید دید در بیابان‌های بوته‌های وحشی رشد می‌کند اما در مزرعه‌ها دهقانان حبوبات و غلات می‌کارند و در باغ‌ها میوه؛ باغبان‌ها گلستان بوستان ایجاد می‌کند عیناً این مثال را برای زبان فارسی هم می‌شود تصور کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه زبان معمولی شبیه آن مزرعه‌ای است که می‌کارند توضیح داد: زبان معمولی شبیه همان مزرعه است قصد زینت و زیبایی ندارد ولی آن غذای یک ملت می‌‌شود. این شبیه همان زبان رسمی، طبیعی، عادی و مشترک است؛ باغبان‌هایی که گل می‌کارند زیبایی می‌بخشند شاعران و ادبیان هم اینگونه هستند.

حدادعادل در ادامه سخنان خود به وجه تمایز ادبیات با زبان اشاره و توضیح داد: فرق ادبیات با زبان این است که ادبیات جنبه هنری زبان است. همانطور که باغبانی جنبه هنری کشاورزی است.

این مقام مسئول اهمیت این زیست‌بوم زبانی و ادبی را اینگونه تشریح کرد و گفت: پس از توجه به تمام موارد مذکور باید موضوع مدیریتی را نیز در نظر گرفت در دستور زبان‌ گفته می‌شو در صرف فعل سه زمان گذشته ، حال و آینده داریم. هر جریانی تا وقتی می‌تواند امتداد و استمرار داشته باشد که این زمان‌ها را با هم داشته باشد. یک کارخانه‌دار و مدیر یک کارخانه باید فکرش را متوجه این سه جنبه کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی محصول کارخانه، فرآیند تولید و انتظار حصول آنچه از فرآیند را که باید مدنظر یک مدیر باشد مورد توجه قرار داد و گفت: این سه بعد کار در هر جریان و فرآیندی قابل توجه است. در کار ادبیات انقلاب هم ما باید این سه جنبه کاشت، داشت و برداشت را در نظر بگیریم. این تأسیس باشگاه ادبی توسط خبرگزاری فارس به نظر من تأمین ضلع سوم این مثلث است که نیروهایی که باید برای آینده فعال باشند و با هنر، شعر و نویسندگی از این کشور و فرهنگ، استقلال و انقلاب آن دفاع کنند از این طریق شناخته شوند و در ادامه تشویق شده و متصل به افراد فعال شوند و از افراد پیشتاز پیروی کنند.

حدادعادل تأسیس این باشگاه ادبی را حرکتی ارزشمند در عرصه ادبیات برشمرد و ابراز امیدواری کرد: این حرکت مقدمه‌ یک حرکت بزرگتر باشد تا بهره‌برداری‌های ارزشمندی از آن صورت گیرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان خاطرنشان کرد: این باشگاه ادبی از نظر من می‌تواند ترکیبی از زبان و ادب فارسی و اطلاع‌رسانی باشد و معنایش آن است که دو بعد اطلاع‌رسانی و کار ادبی و فرهنگی را توأمان پی‌گیر است.

نظر شما