شناسهٔ خبر: 123808 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نقوی حسینی:

گزارش وزارت خارجه از سر رفع تکلیف تدوین شده/برخی بخش‌های گزارش تکرار متن برجام است

نقوی حسینی/21 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، گزارش وزارت خارجه درباره برجام را ضعیف دانست و گفت: این گزارش از سر رفع تکلیف تدوین شده است، زیرا بسیار سبک و فاقد جدیت است.

به گزارش «نماینده» سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه گزارش وزارت امور خارجه درباره روند اجرای برجام روز گذشته تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شده است، گفت: بناست در اولین جلسه کمیسیون، این گزارش مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به شرایط نه‌گانه‌ای که رهبر معظم انقلاب برای اجرای برجام به دولت ابلاغ کردند و همچنین مصوبه مجلس و اظهارنظرهای خود دولتمردان، کمیسیون نظر خود را درباره آن اعلام خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه نظر کمیسیون درباره گزارش وزارت خارجه در مورد برجام در قالب گزارشی به صحن علنی و هیأت رئیسه مجلس اعلام خواهد شد، اظهار داشت: درباره بازگشت یا عدم بازگشت گزارش به وزارت خارجه، کمیسیون امنیت ملی تصمیم خواهد گرفت.

*گزارش وزارت امور خارجه چیزی برای گفتن ندارد

نقوی حسینی با تأکید بر اینکه گزارش وزارت امور خارجه چیزی برای گفتن ندارد، گفت: گزارش شامل چهار بخش است و تعهدات عمل‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران را ذکر کرده که ما خود به آن آگاهیم و به لغو تحریم‌ها اشاره کرده که مطابق آنچه خود مقامات دولتی می‌گویند، این لغو تحریم‌ها انجام نشده و یا دست‌کم نتیجه محسوسی برای ما در میدان عمل ندارد، به عنوان مثال، گزارش عنوان می‌دارد که تحریم سوئیفت برای بانک‌ها لغو شده، اما رئیس بانک مرکزی اظهار می‌دارد که ما امکان استفاده از آن را نداریم؛ یعنی میان آنچه در میدان عمل دیده می‌شود و آنچه در اظهارنظرها مطرح می‌شود مغایرت وجود دارد.

وی گزارش وزارت امور خارجه را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و با ذکر این نکته که انتظار این بود که این وزارتخانه خیلی قوی و جزئی موارد را بیان کند، خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی که از دستگاه‌ها به دست ما رسیده است، صریحاً می‌گوید که تحول مثبتی رخ نداده است.

نقوی حسینی با یادآوری اینکه مدیران مالی کشور در جلسه‌ای که در کمیسیون امنیت ملی حضور یافته بودند نتوانستند عدد و رقمی از اموال آزادشده و دریافت‌شده ایران ارائه دهند، گفت: این نشان می‌دهد که یک دلار هم نصیب ما نشده است.

وی با تصریح مجدد بر این مطلب که برخی بخش‌های گزارش وزارت امور خارجه درباره اجرای برجام، تکرار متن برجام است، اظهار داشت: مثلاً اینکه فردو به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ و نطنز به ۱۰۵۶ سانتریفیوژ کاهش پیدا کرده است، در گزارش نوشته شده است؛ خب آقای آمانو که خیلی بهتر در این مورد صحبت می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر به نظر می‌رسد این گزارش از سر رفع تکلیف تدوین شده است، چرا که بسیار سبک و فاقد جدیت است.

نظر شما