شناسهٔ خبر: 123716 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

رزمایشی برای تضمین امنیت منطقه

محمدصالح جوکار431 عضو کمیسیون امنیت ملی در هفته نامه «نماینده» نوشت: کشور ما علاوه بر توانایی مهار عملیات‌ها در داخل کشور، نقش مهمی در امنیت منطقه نیز ایفا می‌کند؛ فلذا مانورها برای کشورهای دوست و همسایه این پیام را دارد که ما آمادگی کافی و لازم جهت ایجاد ثبات پایدار در منطقه را داریم

«نماینده»؛ محمد صالح جوکار*/ یکی از اتفاقات مهم کشور در شرایط فعلی، رزمایش اخیر پیامبر اعظم(صلي‌الله‌عليه‌وآله) سپاه پاسداران و هم‌زمان با آن، رونمایی و تحویل‌دهی جدیدترین دستاوردهای نزاجاست. برگزاری این رزمایش، بار دیگر اقتدار توان نظامی کشور در بازدارندگی و آمادگی همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران در برابر مقابله با هرگونه تهدید ضدانقلاب و تمامیت ارضی کشور را نشان داد. این رزمایش سه روزه در راستای آمادگی دفاعی نیروها و به‌کارگیری تکنیک‌ها و تاکتیک‌های جدید و همچنین به منظور رونمایی از فناوری‌های نوین در عرصه دفاعی صورت گرفته است. علاوه بر آن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رزمایش خود هماهنگی‌ و پشتیبانی‌های رزمی لازم را که باید در حین عملیات‌ها انجام شود، در مقابل دشمن فرضی تمرین می‌کند. باید اذعان داشت که این مانور در نوع خود بی‌نظیر و یکتاست چرا که شیوه‌های نوین و جدید رزمي در حال تمرین است.

قالب کلی رزمایش اخیر سپاه به چند گونه است: «تمرین عملی و میدانی برای هماهنگی و تعامل بیشتر و به‌کارگیری استعدادها و توانمندی‌های همه‌جانبه نیروهای مسلح و همچنین به نمایش گذاشتن شیوه‌های به‌روز جنگی، بخشی است از آنچه که در این رزمایش‌ها به وقوع می‌پيوندد.» اما یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در عرصه فناوری و سامانه‌های دفاعی، رونمایی از تازه‌ترین دستاوردهای نظامی ایران است. مانند: «حضور بیش از 10 فروند از هواپیماهای بدون سرنشین «حماسه»، «مهاجر»، «ابابیل»، «صادق» و «شاهد» که با پرواز در آسمان جنوب شرق کشور، در حال رصد منطقه رزمایش نیروی زمینی سپاه هستند.»

ضرورت رزمایش سپاه و رونمایی از دستاوردهای ارتش به شرایط کنونی جامعه جهانی باز می‌گردد و آن موضوع ایجاد آمادگی لازم در مقابل حملات تروریستی و مقابله با تهدیدهای بیرونی است. اهمیت و لزوم این مانورهای نظامی در سطح منطقه قابل مشاهده است و تمام اقدامات تروریستی دراطراف کشور ماست؛ لذا ضمن اینکه ایران برای مقابله با تکفیری‌ها و گروهک‌های تروریستی به دیگر مناطق و کشورها کمک مستشاری می‌دهد، در داخل نیز باید با تقویت توانمندی‌ها و برنامه‌ریزی، استراتژی آمادگی لازم پیرامون خطرات و تهدیدات احتمالی داخلی، فرامنطقه‌ای یا به صورت جنگ‌های نیابتی را داشته باشد.

توانمندی‌های نظامی ارتباط مستقیمی با میزان بازدارندگی تهدیدات و مخاطرات احتمالی دارد، بنابراین اولین پیام این رزمایش، بالا بردن قدرت بازدارندگی در مقابل افکار خام و جنگ‌گرایانه دشمنان کشور است. ایران اسلامی با وجود نزدیکی به آشوب‌های منطقه‌ای از امنیت کامل برخوردار است، این در حالی است که کشورهای اروپایی با وجود دوری از نظر مسافت، نتوانسته‌اند تروریست‌ها را پشت مرزهایشان نگه دارند و رعب و وحشت، سرتاسر اروپا را گرفته است.

کشور ما علاوه بر توانایی مهار عملیات‌ها در داخل کشور، نقش مهمی در امنیت منطقه نیز ایفا می‌کند؛ فلذا این مانور برای کشورهای دوست و همسایه این پیام را دارد که ما آمادگی کافی و لازم جهت ایجاد ثبات پایدار در منطقه را داریم و آماده کمک به آنها برای مهار تروریست در کشورهایشان هستیم. قطع مسلم اما دشمنان با رصد دقیق این رزمایش به گونه دیگری برداشت خواهند کرد و اخطار محکم و کوبنده‌ای به آنها خواهد بود تا دست از پا خطا نکنند.

با وجود آنکه دشمن با استفاده از رسانه‌های خود و توان تبلیغاتی‌اش سعی در القاي پروژه ایران هراسی دارد اما محدود کردن توان نظامی یا علنی نکردن آنها هیچ تأثیری ندارد و تنها موجب گستاخ شدن هر چه بیشتر دشمن می‌شود. نباید فراموش کرد که امنیت کشور و منطقه در راستای اجرای این رزمایش‌ها و آمادگی‌های همه‌جانبه نیروهای مسلح است.

 

* نماینده مردم یزد و عضو کمیسیون امنیت ملی

نظر شما