شناسهٔ خبر: 123645 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شمارش معکوس برای آغاز جشنواره جهانی فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر با انتخاب پردیس چارسو به عنوان کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر روند آماده سازی این مجموعه برای برگزاری این رخداد سینمایی طی شده و این پردیس و دست‌اندرکاران جشنواره آماده میزبانی هستند.

«نماینده» تنها ۹ روز دیگر به برگزاری سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر باقی مانده است؛ رویدادی سینمایی که از یکم تا ششم اردیبهشت ماه در محل پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود. در این جشنواره علاوه بر نمایش فیلم ها و برگزاری کارگاه‌های مختلف، نوزدهمین بازار بین المللی فیلم ایران نیز برگزار می شود. این بازار قرار است در همان فضای برگزاری جشنواره برقرار شود و همین مساله سبب شده است که تب و تاب آماده سازی غرفه های مختلف این بازار از مدت ها قبل در مجموعه پردیس چارسو احساس شود.

سال گذشته بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد و امسال این بخش از جشنواره با تغییر نام و تبدیل شدن به سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود. در واقع از ابتدا قرار بود پردیس چارسو به عنوان کاخ جشنواره در بخش ملی جشنواره فیلم فجر انتخاب شود که در نهایت باز هم برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره انتخاب شد. اما این بار با مدیریت رضا میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره جهانی فجر، پردیس سینمایی چارسو به عنوان کاخ جشنواره انتخاب شده تا شاید این تجربه پایانی بر انتقادهای متعدد و البته مستدل رسانه‌ها و منتقدان درباره برگزاری جشنواره فیلم در برج میلاد باشد.

آماده سازی‌ پردیس چارسو برای میزبانی این رویداد جهانی فرصتی بود تا سری به آنجا زده و با محسن شاه ابراهیمی مدیر طراحی داخلی کاخ جشنواره،  اشکان خطیبی مدیر اجرایی کاخ جشنواره و محمد یزدانی معاون اجرایی این دوره از جشنواره به گفتگو بنشینیم تا از آخرین وضعیت آماده سازی مجموعه پردیس چارسو با خبر شویم.

رفع نقص های پردیس چارسو

اشکان خطیبی که نزدیک به یک سال است که به عنوان مدیر پردیس سینمایی چارسو فعالیت می کند در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان مدیر اجرایی کاخ جشنواره انتخاب شده است.

وی  با اشاره به اینکه فضای اختصاص یافته به جشنواره فیلم فجر توسط محسن شاه ابراهیمی طراحی شده است، گفت: خوشحالم این هنرمند که به عنوان یکی از طراحان هنری کشور در گروه «پرچین» فعالیت می کند به عنوان مدیر هنری این جشنواره انتخاب شده است. این هنرمند همیشه با برنامه فعالیت می کند و اولین دغدغه ای که پیش از هر چیز برای او اهمیت دارد، احترام به مخاطب و فضایی است که در اختیار او قرار داده می شود. حضور این هنرمند در راس طراحی و اجرای غرفه های بازار فیلم این دوره از جشنواره، شرایطی را فراهم کرده است که ما خیلی دچار بی نظمی نشویم.

وی با اشاره به اینکه آن بخش از پردیس چارسو که میزبان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر است از مدت ها قبل در اختیار برگزارکنندگان جشنواره جهانی فجر قرار داده شده است، تاکید کرد: با توجه به اینکه پردیس چارسو همچنان در حال ارائه خدمات به مخاطبان روز سینمای ایران است، ساخت و ایجاد غرفه های بازار فیلم بدون کمترین سر و صدا و ایجاد مزاحمت برای مراجعه کنندگان و تماشاگران فیلم های روی پرده، انجام می‌شود.

دعوت از مهمانان تحت تاثیر برجام و پسابرجام

مدیر پردیس سینمایی چارسو بیان کرد: امسال اولین سالی است که به راحتی مهمان های خارجی خود را برای حضور در چنین جشنواره ای دعوت کردیم و جالب تر این است که مهمان های ما به راحتی این دعوت ها را قبول کردند، که البته چنین فضایی بیشتر به خاطر مساله برجام و پسابرجام است که تاثیر بسیاری در این زمینه داشته است. حالا که شرایط حضور چهره های هنری و بین المللی بدون دغدغه و مشکل پیش می رود و قرار است پذیرای چهره های مهم هنری جهان باشیم، نباید همه کارها و سازه های مخصوص این جشنواره را برای دقیقه نود می گذاشتیم به همین دلیل برنامه ریزی برای شکل گیری فضای برگزاری جشنواره از مدت ها قبل در حال انجام است.

خطیبی گفت: به هرحال خوشحالم که فضای مورد نیاز برای برگزاری جشنواره از مدت ها قبل در اختیار مسئولان برگزاری جشنواره قرار گرفته است تا به خوبی برنامه ریزی های لازم انجام گیرد و جشنواره ای بدون مشکل و کمبود را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: بعد از سرپا شدن تمام غرفه ها، طی چندین مانور، مسائل تشریفاتی، نحوه برگزاری و هر آنچه مربوط به پذیرایی از ۲ تا ۳ هزار نفر مخاطب در طول روز است مورد تمرین قرار می گیرد تا اگر مشکلی در این زمینه پیش آید به سرعت برطرف شود و همه چیز براساس برنامه ریزی پیش رود.

چهار طبقه چارسو درگیر جشنواره فیلم فجر می‌شود

این بازیگر سینما و تئاتر توضیح داد: در طول برگزاری سی و چهارمین جشنواره جهانی فجر، چهار طبقه مجموعه پردیس چارسو درگیر خواهد بود و با توجه به وسعت متراژ این طبقات کار برای ما سخت می شود. این را هم باید بگویم با تعداد بالای نیروی انسانی نمی توان بخشی از مسائل را برطرف کرد بلکه در چنین شرایطی نیازمند برنامه ریزی منظمی هستیم که اگر این برنامه ریزی به خوبی انجام نشود، هرچقدر هم نیروی انسانی مناسبی داشته باشیم مشکلات مختلفی پیش می آید.

خطیبی در پایان صحبت‌هایش گفت: آنچه که طی ماه گذشته در پردیس سینمایی چارسو در صدر فعالیت خود قرار داده ایم، برطرف کردن تمام نقص های مجموعه ای است که تنها یک سال از راه اندازی آن گذشته است. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا اگر نقصی در این مجموعه وجود دارد برطرف کنیم و این جشنواره را به خوبی برگزار کنیم.

چارسو پتانسیل مناسبی برای برگزاری جشنواره دارد

محمد یزدانی معاون اجرایی سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر که این روزها در اغلب ساعات روز در پردیس چارسو حضور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مدیریت و راهنمایی مناسب رضا میرکریمی دبیر جشنواره گفت: زمانی که رضا میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره جهانی فجر انتخاب شد، بلافاصله برنامه ریزی برای چگونه اجرایی شدن این جشنواره کلید خورد. با توجه به اینکه کاخ ثابت برای برگزاری جشنواره فیلم فجر وجود نداشت، ۲ ماه زمان برد تا بتوانیم مجموعه ای که دسترسی خوبی به مرکز شهر داشته باشد و دارای مجموعه سالن های نمایش فیلم باشد و هم بتوان از فضای موجود در آن برای برگزاری بازار فیلم استفاده کرد، پیدا کنیم و در نهایت به مجموعه چارسو رسیدیم.

وی تاکید کرد: مجموعه چارسو نه تنها کاملا با سینما مرتبط است بلکه از دسترسی مناسب داخل شهری برخوردار است، همچنین این مجموعه دارای فضایی است که می توان به همه حاضران در این جشنواره دسترسی داشت. البته این مجموعه تجربه برگزاری چنین جشنواره ای را به صورت جهانی ندارد اما امکانات قابل توجهی برای برگزاری این جشنواره دارد.

بازار فیلم ۵۵ غرفه دارد

یزدانی گفت: این مجموعه فضایی نزدیک به ۳ هزار متر را برای طراحی و ساخت بازار فیلم در اختیار ما قرار داد. طراحی نقشه بازار فیلم اوایل اسفند ماه آغاز شد و در نهایت ۵۵ غرفه برای عرضه کنندگان و خریداران بازار فیلم در نظر گرفته شد. همچنین از فضای موجود استفاده کردیم تا بخش نمایش فیلم ها برای متقاضیان خرید فیلم را در همین فضا فراهم کنیم که خوشبختانه در این زمینه هم موفق شدیم.

وی با اشاره به حجم حضور افراد در پردیس چارسو و امکان ایجاد ناهماهنگی برای ارائه خدمات به حاضران، توضیح داد: برای مراجعه کنندگان، متقاضیان و مهمانان برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفته است و می توان گفت هیچ کس در طول برگزاری این جشنواره بیکار نخواهد بود که بخواهند زمان خود را به بطالت بگذراند و ما تمام تلاش خود را می کنیم تا همه به بهترین نحو از فضای موجود در جشنواره استفاده کنند.

معاون اجرایی سی و چهارمین جشنواره جهانی فجر تاکید کرد: پیش بینی شده است که زمان بیکاری برای مراجعه کنندگان وجود نداشته باشد در چنین شرایطی فرصت هرج و مرج در طول برگزاری جشنواره به دلیل حضور تعداد بالای علاقمندان نیز فراهم نمی شود. همچنین به اندازه کافی راهنما و مهماندار در مجموعه حضور دارند که بخواهند حاضران را برای حضور در بخش های مختلف جشنواره راهنمایی کنند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه برنامه ریزی های انجام شده در این زمینه به درستی انجام شود تا هیچ مشکلی در طول برگزاری جشنواره ایجاد نشود، بیان کرد: ما به دنبال این نیستیم که ازدحام جمعیت در طول برگزاری جشنواره به گونه ای باشد که نتوانیم نظم و تمرکز لازم را برای برگزاری جشنواره و نمایش فیلم ها فراهم کنیم. از طرف دیگر نمی خواهیم مخاطبان ما آنقدر کم باشند که جشنواره کم رونق برگزار شود. تلاش ما این است که براساس حداکثر ظرفیتی که در پردیس چارسو وجود دارد از مهمانان پذیرایی کنیم تا بتوانیم نظم را برقرار کرده و فیلم ها به خوبی دیده شود.

یزدانی تاکید کرد: با توجه به اینکه اولین دوره ای است که این تجربه در مجموعه چارسو در حال برگزاری است، همکاری بسیار خوبی میان مدیران و مسئولان جشنواره و مجموعه چارسو به وجود آمده است و امیدواریم مشکل خاصی پیش نیاید.

یزدانی توضیح داد: یکی از مزیت های برگزاری این جشنواره در مجموعه چارسو، تعداد ظرفیتی است که می تواند در طول روز پذیرا باشد، به عنوان مثال سالن های چارسو نزدیک به هزار نفر و مجموعه فود کورت ها نزدیک به ۲ هزار نفر ظرفیت دارد که مطمئنا مجموعه دیگری با چنین ظرفیتی برای برگزاری یک جشنواره سینمایی وجود ندارد.

معاون اجرایی سی و چهارمین جشنواره جهانی فجر با اشاره به غرفه های نوزدهمین بازار فیلم گفت: غرفه های ساخته شده تنها متعلق به بازار فیلم است و دیگر موارد از جمله کارگاه های آموزشی در فضای دیگری به غیر از بازار فیلم در نظر گرفته شده است. بازار فیلم فضای مجزایی است که شرکت کنندگان به راحتی می توانند از امکانات آن استفاده کنند.

غرفه های بازار فیلم تلفیقی از معماری چارسو است

محسن شاه ابراهیمی مدیر طراحی داخلی کاخ جشنواره نیز درباره روند طراحی بازار فیلم این دوره از جشنواره جهانی فجر به خبرنگار مهر اینگونه توضیح داد: به صورت معمول در ایران برای ساخت فضاهای این چنین که مناسب بازار فیلم باشد از سازه های پیش‌ساخته استفاده می شود که در اکثر نمایشگاه ها و بازارهای موقت نصب می شود، این ترکیب ها هرچند جوابگوی نیاز متقاضی است اما زیبایی خود را از دست داده و معمولا شاهد یک سری فضاهای تکراری و همیشگی در اکثر نمایشگاه ها هستیم.

وی ادامه داد: زمانی که طراحی و برنامه ریزی برای شکل گیری فضای بازار فیلم سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به من پیشنهاد شد پیش از هر چیز برای من این مهم بود که تمام اتفاقات سازه ای قرار است در چه فضای معماری طراحی و اجرا شود. زمانی که انتخاب چارسو به عنوان کاخ جشنواره قطعی شد و با توجه به اینکه این مجموعه را از قبل می شناختم، آمدم به این مجموعه و مدتی در آن قدم زدم تا در نهایت به این نتیجه رسیدم که غرفه ها باید به گونه ای طراحی شود که علاوه بر آن که معماری این مجموعه را تحت الشعاع قرار ندهد، بلکه خود نیز تحت الشعاع معماری مجموعه قرار نگیرد.

این هنرمند تاکید کرد: بعد از مدتی تصمیم گرفتم غرفه‌هایی طراحی شود که تلفیقی با معماری چارسو و نیازها و خواسته هایی که یک بازار فیلم می تواند داشته باشد، باشد. بعد از تجزیه و تحلیل فضا و پیش‌نیازهایی که در ارتباط با بازار وجود دارد به طرح کلی این بازار و غرفه های آن دست پیدا کردیم.

وی توضیح داد: در نهایت به مدلاسیونی دست پیدا کردیم که هم قابل مونتاژ باشد و هم قابل جدا شدن باشد تا بتوان سال های بعد نیز از آن استفاده کرد. همچنین جنسی برای غرفه ها انتخاب شده است که کمترین میزان تخریب را به همراه داشته باشد و با یک روتوش بتوان سال های بعد از آن استفاده کرد.

مدیر طراحی داخلی کاخ جشنواره بیان کرد: برای طراحی این بازار با مسئولانی که در گذشته تجربه برگزاری این گونه بازارها را داشتند وارد مذاکره شدم و از تجربیات دوستان برای طراحی بازار استفاده کردم. همچنین در بخشی از موارد مانند ابعاد غرفه ها، نوع ارتباط غرفه ها با کوریدورها از تجربیات دوستان استفاده کردم.

شاه ابراهیمی در پایان تاکید کرد: فضای در نظر گرفته شده برای غرفه ها از ۹ تا ۲۰ متر در نظر گرفته شده است که به فراخور نیاز شرکت کننده، غرفه ها در اختیار آنها قرار می گیرد. غرفه های پیش بینی شده برای بازار بین ۴۵ تا ۵۰ غرفه در نظر گرفته شده است، چرا که فضایی که برای بازار فیلم در اختیار ما گذاشتند همین میزان پتانسیل را داشت.

نظر شما