شناسهٔ خبر: 123632 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

رئیس جدید دیوان عدالت اداری منصوب شد/احضار معاون حسن روحانی به دادسرا

اژه ای/2 سخنگوی قوه قضاییه از انتصاب حجت‌الاسلام بهرامی به جای حجت‌الاسلام منتظری به سمت ریاست دیوان عدالت اداری خبر داد.

به گزارش «نماینده» ، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با آخرین وضعیت پرونده ارزی گفت: در پرونده ارزی ۱۰ نفر محکوم به حبس، رد مال و جزای نقدی شده‌اند و برخی نیز غیابی محاکمه شدند.

 حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و چهارمین نشست خبری خود که با اصحاب رسانه که بعدازظهر امروز برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت سال جدید و حلول ماه رجب اظهار کرد: امیدواریم در این ماهی که رحمت پروردگار به سوی بندگان سرازیر است ما هم مشمول رحمت خاص پروردگار قرار گیریم و از فیوضات این ماه بهره مند شویم.

انتصاب حجت الاسلام و المسلمین بهرامی به عنوان رئیس عدالت اداری

سخنگوی قوه قضائیه به خلاصه ای ازاقدامات قوه قضائیه در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: در اواخر سال گذشته به دلیل اینکه حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بنا به حکم وابلاغ مقام معظم رهبری تولیت آستان قدس علی ابن موسی الرضا(ع) را عهده دار شدند ناچاراَ از سمت دادستانی کل کشور فاصله گرفتند گرچه همچنان وی عضو مجموعه قوه قضائیه هستند و به عنوان مشاور ریاست قوه قضائیه انجام وظیفه خواهند کرد.

وی افزود: حجت الاسلام والمسلمین منتظری به عنوان دادستان کل کشور منصوب شدند و حجت الاسلام والمسلمین بهرامی به جای حجت الاسلام والمسلمین منتظری معرفی خواهد شد و ممکن است اگر میسر باشد مراسم تودیع و معارفه وی در همین هفته انجام شود، هنوز تصمیم نهایی درباره انتصاب فردی به جای حجت الاسلام بهرامی  گرفته نشده است.

ساخت سه اردوگاه و انتقال زندانیان مواد مخدر به آن

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یکی از مواردی که در سال ۹۴ با هماهنگی بخش‌های قوه قضائیه و خارج از قوه قضائیه صورت گرفت رسیدگی به وضع زندان و زندانیان بود که در پی آن نتایج خوبی حاصل شد. به عنوان نسبت به بهداشت زندان و زندانی و ظرفیت اسمی و عملی آن همیشه رنج می‌بریم و اگر بودجه و توانی برای این امر بود قدم‌های بلندتری در این زمینه برداشته می‌شد، البته در سال گذشته سعی شد با زحمت و صرفه جویی سه اردوگاه از هفت اردوگاهی که در دست احداث و تجهیز بود راه اندازی شود و تعدادی از محکومان مربوط به مواد مخدر تفکیک شوند و به آن اردوگاه منتقل شدند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: سعی شد برخی از بازداشتگاه‌ها که در حال تکمیل بود و مقدار کمی از آن باقی مانده بود با کمک ویژه ریاست قوه قضائیه و کمک مختصری از دولت بازداشتگاه ها و بعضی از فازها راه اندازی شد و در این جهت گشایشی به عمل آمد.

عفو ۱۱ هزار زندانی در سال گذشته

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در سال گذشته کارهای فرهنگی مورد توجه بیشتری نسبت به مدد جویان و زندانیان قرار گرفت و در مورد کسانی که تشخیص داده شد که توبه کرده اند طی تحقیق مفصلی توسط مسئولین ذیربط دادستانها و کسانی که با این متهمین سروکار داشتند و تضمین می دادند که می شود آنها مشمول عفو قرار بگیرند، حدود ۱۱ هزار نفر مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند که برخی منجر به آزادی و یا تقلیل حبس آنها شد، امیدواریم خانواده‌ها مراقبت کنند و خود فرد نیز مراقبت که مجددا مرتکب جرم نشوند تا منجربه مجازات سنگین تر نشود.

اعطای حدود ۵۱ هزار مرخصی
وی تصریح کرد: در رابطه با اعطای مرخصی به زندانیان بررسی‌هایی صورت گرفت تا کسانی که می‌توانند به مناسبت‌های مختلف و بعضا به صورت مکرر از مرخصی استفاده کنند، بنابراین با خانواده‌ها و خود آنها صحبت شد و تضمین‌های کافی گرفته شد و در مجموع از ۵۱ حدود هزار مرخصی استفاده شد که برخی از آن‌ها بیش از یک و یا ۴ و یا بیشتر از ۴ بار در طول سال از مرخصی استفاده کردند.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: اقدام بعدی در مورد کسانی بود که می‌توانستند از آزادی مشروط استفاده کنند که با آزادی مشروط از زندان آزاد شدند، از طرفی با توجه به قانون جدید مجازات اسلامی که در آن قاضی می‌تواند از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کند به قضات توصیه شد که چنانچه ضرورت ندارد افراد داخل زندان باشند از این مجازاتها استفاده کنند.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: در سال ۹۴ حدود بیش از ۲۰ درصد کاهش زندانی نسبت به سال ۹۳ داشتیم و امیدواریم در سال ۹۵ از حبس‌های جایگزین بیشتر استفاده کنیم و اگر واقعا احراز شد که متهمین توبه کرده‌اند از مرخصی بهره مند و مشمول عفو شوند البته در این زمینه استثنائاتی هم وجود دارد که استثنائات عفو برای کسانی است که تشخیص داده می شود که عفو آنها برای جامعه مضراست چرا که مسئله امنیت برای ما فوق العاده مهم است.

وی درباره پرونده بابک زنجانی گفت: در اواخر سال ۹۴ این پرونده در دادگاه بدوی به سرانجام رسید و حکم به وکلای  ۳ متهم ابلاغ شده است و باید منتظر مراحل بعدی بمانیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اینکه برخی رسانه‌ها عنوان می‌کنند متهم را به اعدام محکوم کرده‌اند تا گروکشی کرده و پول وصول شود و اینکه قوه قضائیه حکمی داده؛ اما بنا بر اجرای آن نیست، مطلقا صحیح نیست.

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با پرونده ارزی گفت: در پرونده ارزی ۱۰ نفر محکوم شده اند که حکم حبس، رد مال و جزای نقدی است و برخی نیز غیابی محاکمه شدند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده فساد سه هزار میلیاردی ادامه داد: در مورد پرونده مدیرعامل سابق بانک صادرات و ۴۳ نفر دیگر، ۴۴ نفر محاکمه شدند و دادگاه تمام شده است، احکام صادر شده و یا در شرف صدور حکم است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به آخرین وضعیت پرونده تعرض به سفارت عربستان در تهران اظهار کرد: در مورد این پرونده برای ۴۸ نفر کیفرخواست صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد:  حدود ۷۵۰ هزار نفر صاحب حساب شرکت تعاونی اعتباری ثامن الحجج تکلیفشان مشخص شده است. برای این موضوع هزار میلیارد تومان پول نقد به مردم پرداخته شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با آخرین وضعیت اعلام جرم علیه معاون امور زنان رئیس جمهور از سوی دادگستری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خانم مولاوردی رسما به دادسرا احضار شده است.

نظر شما