شناسهٔ خبر: 123560 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

آمریکا هم اکنون با پنج چالش مهم روبروست

کارتر وزیر دفاع آمریکا: روسیه، تغییرات تاریخی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام از جمله ظهور چین، مقابله با کره شمالی، کنترل ایران و نابودی داعش از جمله این چالشها هستند.

به گزارش «نماینده» به نقل از رویترز، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در اندیشکده شورای روابط خارجی گفت:ما در یک دوره راهبردی جدید به سر می بریم. وضعیت امنیتی کنونی درجهان نسبت به گذشته بسیار متفاوت است. وضعیت کنونی امنیتی جهان نسبت به بیست و پنج سال گذشته بسیار متفاوت است. ما هم اکنون با پنج چالش مهم روبرو هستیم.

کارتر مدعی شد: مقابله با تجاوزگریهای روسیه و فشارهای این کشور بر اروپا، مدیریت تغییرات تاریخی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام از جمله ظهور چین که برخی از اقدامات آن در دریای چین جنوبی مایه نگرانی جدی برای تمامی ما و منطقه است، تقویت نیروهای دفاعی قدرت بازدارندگی در مقابله با کره شمالی که همچنان به دنبال تسلیحات هسته ای و اقدامات تحریک آمیز در منطقه است، زیر نظر داشتن مداخله های ایران و بررسی میزان نفوذ ما در منطقه خلیج(فارس) و دفاع از دوستان و هم پیمانانمان و به طور ویژه اسرائیل و تسریع تلاشها در جهت شکست و نابودی داعش که یک تومور واقعی در عراق و سوریه است و در حال گسترش به سراسر جهان است از جمله این چالشها هستند. ما در این حال از مردم کشورمان در سرزمینمان دفاع می کنیم.

وزیر دفاع آمریکا افزود: امروز ما درباره چالشها و استفاده از فرصت ها صحبت می کنیم. ما درباره استفاده از فرصت ها در منطقه آسیا و اقیانوس آرام و گسترش شبکه  های امنیتی خود در آنجا صحبت می کنیم. تقریبا تمامی کشورهای این منطقه از ما می خواهند که اقدامات گسترده تری را هم به طور دو جانبه و هم چند جانبه در این رابطه انجام دهیم.

کارتر ادامه داد: منطقه آسیا و اقیانوس آرام منطقه ای در جهان است که نبود امنیت در آنجا تبعات زیادی را برای جهان به همراه دارد. اوضاع موجود در این منطقه همچنین تاثیرات زیادی بر آینده آمریکا دارد. ما همیشه تلاش کرده ایم که نقش مهمی را در این منطقه از جهان ایفا کنیم. ما به تلاش خود همراه با متحدان و هم پیمانانمان در منطقه برای تضمین این موضوع که منطقه آسیا و اقیانوس آرام منطقه ای امن برای همه باشد، ادامه می دهیم.

وی افزود: این هدف آمریکا در دهه های اخیر بوده است و آن را پیگیری کرده است. بدون توجه به اینکه حکومتی دمکرات و یا جمهوری خواه در آمریکا در راس قدرت بوده است و یا اینکه ما با کسری بودجه روبرو بوده ایم اما همیشه نقش مهمی را در ایجاد امنیت و توازن قدرت در منطقه آسیا و اقیانوس آرام ایفا کرده ایم.

نظر شما