شناسهٔ خبر: 123552 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا می تواند برجام را پاره کند

ارنست مونیز/2 وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه‌ با تلویزیون بلومبرگ تأیید کرد رئیس‌جمهور بعدی آمریکا می‌تواند توافق هسته‌ای با ایران را پاره کند.

به گزارش «نماینده»، «ارنست مونیز»، وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه‌ای روز جمعه (۸ آوریل/۲۰ فروردین) لفاظی‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مبنی بر پاره کردن توافق هسته‌ای با ایران را اقدامی غیرعقلانی توصیف کرده اما تأیید کرده که چنین اقدامی «از لحاظ فنی امکان‌پذیر است.»

مونیز در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ در همین باره گفت: «این، از لحاظ فنی امکان‌پذیر است، اما من فکر نمی‌کنم که هیچ محاسبه‌ای شما را به این نتیجه برساند که انجام این کار عقلانی است.»

مونیز، فیزیکدان هسته‌ای، وزیر انرژی این کشور و یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در کنار ۵ قدرت جهانی (موسوم به گروه ۱+۵، شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) با ایران بود.  

وزیر انرژی آمریکا گفت: «اگر رئیس‌جمهور بعدی ما کاملاً به صورت دلبخواه بگوید "بسیار خوب؛ همه چیز خوب است، فقط من از این توافق خوشم نمی‌آید"، بسیار بعید است که سایر قدرتهای جهانی که در کنار ما با ایران مذاکره‌ کرده‌اند از ما تبعیت کنند. این، اصلاً منطقی نیست.»

مونیز که چند روز پیش برای گفت‌وگو با مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره «برجام» به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود گفت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم اکنون توافق هسته‌ای با ایران را پذیرفته است.  

«نتانیاهو»، در زمان جاری بودن مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بارها توافق با ایران را «اشتباه تاریخی» و تهدیدی علیه موجودیت رژیم تحت امرش خطاب کرده بود. با وجود این، برخی از کارشناسان این اظهارات «نتانیاهو» را بخشی از بازی «پلیس بد-پلیس خوب» آمریکا و متحدانش و راهبردی برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران عنوان می‌کردند.  

وزیر انرژی آمریکا گفت: «من فکر می‌کنم نتانیاهو این را روشن کرده که توافق، حالا انجام شده و اجرا می‌شود، پس بیایید اطمینان حاصل کنیم که به طور کامل اجرایی می‌شود، مورد راستی‌آزمایی قرار می‌گیرد و ما می‌توانیم بعداً مسائل دیگری که پیرامونمان می‌بینیم را حل کنیم.»

«ارنست مونیز» گفت واشنگتن و تل‌آویو اکنون نگرانی‌های مشترکی درباره ارسال سلاح از ایران به حزب‌الله لبنان و آزمایش‌های موشکی اخیر ایران دارند.

نظر شما