شناسهٔ خبر: 123529 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پیش بینی ما برای رشد اقتصادی سال ۹۵ بین ۵ تا ۶ درصد است/دولت تنها در بحث رفع ابهام هسته‌ای مجاز به مذاکره بود

محمدباقر نوبخت/2 سخنگوی دولت پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی سال ۹۵ بین ۵ تا ۶ درصد باشد.

به گزارش «نماینده» ، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران به ارائه گزارش سال ۹۴ در برخی شاخص‌ها پرداخت و اظهار داشت: در سال ۹۴ بر اساس طرح آمارگیری نیروی کار کشور با افزایش نرخ مشارکت مواجه شد به گونه‌ای که نرخ مشارکت نیروی کاری از ۳۷.۲ درصد در سال ۹۳ به ۳۸.۲ در سال ۹۴ افزایش یافت.

سخنگوی دولت بر همین اساس تصریح کرد: جمعیت فعال کشور از ۲۳ میلیون و ۸۱۸ هزار نفر به ۲۴ میلیون و ۸۰۱ هزار نفر افزایش یافت و ۸۸۲ هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار شدند.  

وی با بیان اینکه ۶۶۷ هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شد گفت: ۲۱۴ هزار نفر نیز موفق نشدند کار پیدا کنند و بیکاران از ۲ میلیون و ۵۱۴ هزار نفر به ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار نفر افزایش یافتند.

نوبخت با اشاره به موفقیت تیم مذاکره کننده و رفع تحریم‌ها یادآور شد: این فرصت برای کشور پیش آمد که بتواند در جهت افزایش رشد اقتصادی اقدام کند و پیش‌بینی ما در سال ۹۵ رشد اقتصادی بین ۵ تا ۶ درصد است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما ضمن اینکه از فرصت‌های پسابرجام استفاده می‌کنیم به اقدام فوری‌تری در سال ۹۵ متمرکز شده‌ایم گفت: این اقدام فعال کردن واحدهای تولیدی است که سرمایه‌گذاری روی آنها صورت گرفته و بلافاصله می‌تواند نیروی  کار جدید کسب کند.

نوبخت همچنین با اشاره به این که پیش بینی ما برای سال ۹۵ این است که ۱۰ میلیون تن از کشاروزان خریداری کنیم، اظهار داشت: در جلسه گذشته هیات دولت ۱۳ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان برای خرید ۱۰ میلیون گندم بودجه بندی شد که بر این اساس پیش بینی می شود نیاز وارداتی کشور به گندم صفر یا به حداقل برسد.
وی این اقدام را در راستای اتکا به تولید داخلی در محصولات استراتژیک همچون گندم ذکر کرد و گفت: اکنون بیش از ۶ میلیون تن گندم بعنوان کالای استراتژیک ذخیره کرده ایم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد که رقم خرید گندم در سال ۹۲، چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که افزایش تا این مقدار در امسال، توجه و اتکا به تولید داخلی است.

وی درباره مثبت شدن تراز تجاری ایران برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب نیز یادآور شد: در بخش نخست در سال گذشته تراز تجاری کالاها حدود یک میلیارد دلار مثبت بود که امسال باید تلاش کنیم اگر کالای واسطه‌ای را برای تولید داخل وارد می‌کنیم به همان میزان نیز به صادرات توجه کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره آزاد شدن واردات کالاهای لوکس از سوی دولت و مغایر بودن آن با اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در این زمینه گروه‌بندی صورت گرفته بود و هیچ کدام از کالاها ممنوع‌الواردات نبودند اما از طریق عدم ثبت سفارش اجازه واردات نمی‌دادیم، واردات این کالاها قبلا آزاد بود و عملا می‌توانستند وارد کشور شوند، تعرفه های واردات کالاهای لوکس را افزایش دادیم تا عملا نتواند وارد کشور شود و این اقدام دقیقا در راستای محدود کردن واردات آنها بود.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره پرداخت حقوق بازنشستگان یادآور شد: پرداخت حقوق بازنشستگان از سوی صندوق بازنشستگی کشوری و همچنین آنها که لشکری هستند صورت می‌گیرد. مشکل این صندوق در پرداخت حقوق اسفندماه بود که تا ۲۷ اسفند نیز مشکل داشت.

وی اضافه کرد: حدود ۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان حقوق سال ۹۴، برای بازنشستگان بود که باید پرداخت می‌شد اما چون صندوق‌ها مشکل دارند ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دولت به صورت کمک به صندوق بازنشستگی می‌دهد که ما در سال ۹۴ این مبلغ را به صندوق پرداخت کردیم، با این حال صندوق بازنشستگی هزار میلیارد تومان کم داشت که با دستور رییس جمهوری هزار میلیارد تومان دیگر را در اختیار صندوق قرار دادیم تا بتوانند حقوق بازنشستگان را پرداخت کنند.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع جمهوری اسلامی ایران درباره قره‌باغ تصریح کرد: ایران از ابتدای این مخاصمه هر دو طرف را به خویشتن‌دار دعوت کرد و وزیر دفاع کشورمان در همین راستا با همتایان خود صحبت کرد تا جلوی هر نوع آتش‌افروزی جدید در منطقه گرفته شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: ایران به عنوان یک کشور سوم در جهت نزدیک کردن دو کشور همسایه اقدام می‌کند متاسفانه در حال حاضر منطقه در آتش و خون است و ایران باید امنیت را به سایر کشورها گسترش دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره لغو سفر رئیس جمهور به اتریش و اظهاراتی که در این زمینه صورت می‌گیرد یادآور شد: رئیس جمهور به عنوان نماد جمهوریت این نظام است و همه مسائل باید رعایت شود و در هر سفری شان ملت ایران باید از سوی مسئولان نظام حفظ شود؛ اروپا همان اروپایی است که دو هفته قبل دیدیم که چه اتفاقاتی در بروکسل به وجود آمد.

نوبخت در پاسخ به وضعیت اعزام زائران به حج تمتع نیز گفت: تا کنون اقدام مسئولانه ای از سوی سعودی ها صورت نگرفته، اگرچه فریضه حج مهم است ولی رعایت شان زائران مهم تر است. تا اطمینان حاصل نکنیم که زائران ما بی حرمت نمی شوند و زیر دست و پا له نخواهند اقدامی صورت نخواهد گرفت و به دنبال استانداردها هستیم تا این فریضه با برخورد غیرمسئولانه سعودی ها باقی نماند.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره ردصلاحیت یک از کاندیداهای مجلس در اصفهان صیانت دولت از آرای نمایندگان گفت: در خصوص صیانت از آرای نمایندگان، وزارت کشور نظر حقوقی خود را که متفاوت با نظر حقوقی شورای نگهبان درباره یکی از منتخبان اصفهان بود، بیان کرده است.
وی ادامه داد: این نظرات به صورت مستدل به اعضای شورای نگهبان منعکس شده و وزارت کشور معتقد است اگر قرار است کاندیدایی در این مرحله از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شود و انتخابات آن به میان دوره ای موکول گردد باید در مرحله رسیدگی به اعتبارنامه نماینده مورد توجه قرار گیرد.
سخنگوی دولت اضافه کرد: فرآیند انتخابات به این گونه است که بعد از تایید صحت انتخابات مجلس می بایست اعبتارنامه نمایندگان مورد تایید قرار گیرد. بنابراین نظر حقوقی وزارت کشور بیان شده و امیدواریم حقی از کسی ضایع نشود و در این جا از عملکرد وزارت کشور و شورای نگهبان در برگزاری انتخابات نیز تقدیر می کنم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره مذاکره ایران با عربستان اظهار داشت: هیچ مذاکره رسمی و محرمانه‌ای با عربستان نداریم، برخی کشورها تلاش می‌کنند وساطتی  انجام دهند اما مواضع جمهوری اسلامی ایران روشن است.

وی در پاسخ به موضع رییس جمهور در خصوص مسائل موشکی نیز گفت: رییس جمهور در جلسه هیات دولت نظر صریح خود را در خصوص توانمندی نظامی و دفاعی ایران بیان کردند و زمانی که برخی اظهارنظرهای غیرحقوقی از سوی برخی خارجی ها در خصوص مسائل موشکی کشور بیان شد رییس جمهور به وزیر دفاع دستور دادند که در جهت توانمندی و تقویت بنیه توان موشکی اقدام عملیاتی صورت گیرد.

نوبخت در پاسخ به این که گفته می شود از سوی رییس جمهور کشورمان نامه محرمانه ای به امیر کویت ارسال شده است، گفت: چنین مساله ای وجود نداشته است

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور آمریکا در خصوص مساله برجام مواضعی را اعلام کرد، موضع دولت در این زمینه چیست؟ گفت: توافقات در چارچوب برجام از طریق یک کارگروه ویژه مدام رصد می شود و هر جا مغایر با توافقات باشد از حقوق قانونی خود استفاده خواهیم کرد و اگر با برجام مخالفتی داشته باشند، مواضع جمهوری اسلامی ایران صریح و شفاف بیان خواهد شد.
نوبخت افزود: ایران به دنبال توسعه مناسبات با آمریکا نیست همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما هیچ توسعه مناسباتی نداریم البته برای استفاده از سرمایه آمریکایی ها در کشور مشکلی وجود ندارد اما توسعه روابط با همسایگان جزو سیاست های دولت است.
وی در پاسخ به دلایل تاخیر خرید هواپیمای ایرباس نیز اظهارداشت: ریاست جمهوری در ستاد اقتصادی در این زمینه دستورات لازم را ارائه کرده اند و این مساله به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ شده است و شرایط خوبی وجود دارد.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود دولت یازدهم برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تنخواه دریافتی از بانک مرکزی در سال ۹۴  را که مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان بوده تسویه نکرده است، یادآور شد: این امر کاملا معمول است و فرصت برای ارائه تنخواه‌ها داریم و حتما صفر می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اوباما مبنی بر اینکه ایران به بطن برجام عمل کرده اما باید به روح آن نیز عمل کند تصریح کرد: آنها توقع داشتند در همه عرصه‌ها عادی‌سازی صورت گیرد اما ما در داخل کشور سیاست‌های مشخصی داریم و آنچه که دولت مجاز بود اقدام کند رفع ابهام در خصوص بحث‌های هسته‌ای بود.

سخنگوی دولت درباره موضع دولت در خصوص اعدام بابک زنجانی، اظهار کرد: تلاش دولت صیانت از بیت‌المال بوده و هر راهی که برای بازگرداندن اموال باشد را انجام داده است.

نوبخت در پاسخ به این تحلیل که گفته می‌شود روحانی فقط یک دوره رئیس جمهور خواهد بود، گفت: در انتخابات هم دیدیم که چه حرف‌هایی زده شد، باید با لبخند، ‌ سکوت و سلام از این مسائل رد شد.

سخنگوی دولت درباره میزان فروش نفت ایران نیز گفت: ما مصمم هستیم که سهمیه‌ای که قبلاً در بازار داشتیم را کسب کنیم. کسانی که تولید خود را زیاد کردند باید از مقدار آن کم کنند. ما به دنبال دستیابی به سهم خود در اوپک هستیم.

وی در مورد اصلاح نظام بانکی هم گفت که این روند از مدتی پیش شروع شده و کاهش نرخ سود بانک‌ها و افزایش سرمایه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در دستور کار است تا نظام بانکی اصلاح شده و در اختیار تولید کشور قرار گیرد.

نوبخت در واکنش به پرسشی درباره افزایش حقوق کارکنان دولت از خردادماه، اظهار کرد: این خبر صحت ندارد. ما منتظر تصویب بودجه هستیم و هر وقت بودجه تصویب شود از اول فروردین افزایش حقوق کارکنان دولت در نظر گرفته می‌شود.

 

نظر شما