شناسهٔ خبر: 123484 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تاجگردون:وضع رکود بدتر شده است

مصباحی مقدم و تاجگردون از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه نگاه یک ضمن بررسی چرایی نامگذاری سال ۹۵ به نام «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل»، از رکود حاکم بر کشور و بی‌نتیجه بودن تلاش دولت برای برطرف کردن آن سخن گفتند.

به گزارش «نماینده»، برنامه نگاه یک از شبکه یک سیما شب گذشته با حضور غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیرامون بررسی چرایی نام گذاری سال ۹۵ به نام «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» برگزار شد.

در ابتدای این برنامه مصباحی مقدم اظهار داشت:‌ سال‌های متوالی است که شعار انتخابی مقام معظم رهبری جنبه اقتصادی دارد. ایشان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را نیز ۲۹ بهمن سال ۹۲ البته برای اقدام و عمل ابلاغ فرمودند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: ‌مهمترین مشکل ما در کشور که برای همه مردم محسوس است، مشکلات اقتصادی از جمله تورم بالای ۱۰ درصد است که تلاش دولت هم برای خروج از رکود نتیجه‌ای نداشته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری با نام گذاری امسال در حقیقت توجه ما را به ظرفیت های درونی معطوف داشته اند.

وی با اشاره به میزان تلاش دولت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: ما شاهد آن اهتمامی که باید از سوی دولت برای تحقق این سیاست ها وجود داشته داشته باشد نیستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:‌ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس برای اجرا در سال های ۹۳ و ۹۴ به تصویب رسید اما اجرایی نمی‌شود در صورتی که قاچاق به تولید ما به شکل جدی آسیب زده و تولید کنندگان ما در رنج هستند.

مصباحی مقدم افزود:‌طرح هایی از جمله طرح شبنم که در دولت قبلی به منظور شناسایی کالای قاچاق به اجرا در آمد در این دولت از سوی وزیر صنعت، ‌ معدن و تجارت ملغی اعلام شد و در حقیقت به قاچاق در کشور رسمیت بخشیده شد.

وی گفت: از طرفی در بخش صنعت و معدن شاهد تعطیلی شهرک های صنعتی به علت نبود سرمایه در گردش هستیم. یک میلیون میلیارد تومان نقدینگی در نظام بانکی وجود دارد که مشخص نیست بانک‌ها با این منابع چه می‌کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به علت به کار نیفتادن این سرمایه ها در مسیر تولید، تصریح کرد :‌ما عظمی برای به کارگیری منابع در اقتصاد مقاومتی نمی‌بینیم. ما اقتصاد مقاومتی را برای این می‌خواهیم که مقاومتمان را در مقابل نظام سلطه جهانی ادامه دهیم و بنابراین باید فرهنگ مقاومت شکل بگیرد.

وی گفت: اقتصاد کشوری مانند عربستان سعودی که همه قدرت‌های دنیا با آنها همراه هستند در حد بالایی ضربه پذیر است زیرا اقتصاد این کشور بیش از ۹۰ درصد به نفت اتکا دارد و اگر روزی تحریم شود با مشکلات جدی مواجه خواهد بود اما مشکلی ندارد زیرا قدرت‌ها آن را حمایت می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما همواره از آنجایی که کشور را از چنگال نظام سلطه خارج کرده‌ایم با فشارهایی روبرو بوده‌ایم و باید برای ضد ضربه کردن اقتصاد، اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیریم.

مصباحی مقدم یکی از نشانه‌ های نبود عزم در دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی را لایحه بودجه سال ۹۵ دانست و افزود:‌ بر اساس سیاست های ابلاغی برنامه ششم دولت باید ۳۰ درصد درآمد ناشی از فروش نفت و گاز را به صندوق توسعه ملی واریز کند اما امسال این رقم را به ۲۰ درصد کاهش داده و واریز آن را نیز بهمن سال جاری اعلام کرده است یعنی اتکا به درآمد های نفتی که درست مقابل اقتصاد مقاومتی است.

در ادامه این برنامه غلامرضا تاجگردون  رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نماینده مجلس شورای اسلامی نیز افزود: اقتصاد ما در شرایطی قرار گرفته که رکود تداوم داشته و اگر رشد بخش کشاورزی را از آمارها خارج کنیم وضع رکود بدتر هم شده است.

وی علت اصلی نام‌گذاری امسال را به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نگاه‌های بخشی به موضوع اقتصاد دانست و گفت‌: در این زمینه هماهنگی میان قوا و بخش های دولت بسیار اهمیت دارد.

تاجگردون در پایان این برنامه با اشاره به میزان اهتمام دولت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت:‌ اینگونه نیست که دولت عزمی برای اجرای این سیاست‌ها نداشته باشد بلکه ضعف‌هایی دارد که مانع از پیشرفت می‌شود بر این اساس باید ساختار و سازمان دهی خود را در برخی از امور تغییر دهد.

انتهای پیام/

نظر شما