شناسهٔ خبر: 123476 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آمریکاواسرائیل چندبارمی‌خواستند به ایران حمله نظامی کنند؟!

رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از زمان پایان جنگ، آمریکا ۲ بار و اسرائیل ۳ بار می‌خواستند به جمهوری اسلامی ایران حمله کنند ولی نتوانستند. من این موضوع را از روی اطلاعات می‌گویم.

به گزارش «نماینده»، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه تلویزیونی "متن ــ حاشیه" که امشب از شبکه سوم سیما پخش شد، در خصوص نامه آمریکا و سه کشور اروپایی به دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد آزمایشات موشکی ایران اظهار داشت: بنده منتظر چنین خبری بودم و دلیل آن این است که آمریکایی‌ها برنامه‌ای را علیه ما چیده‌اند که مسئله هسته‌ای گام اول آن بود و پس از آن مسائل موشکی بود و آنها می‌خواهند بعد از این دو مسئله مباحث حقوق بشری را مطرح کرده و کم‌کم وارد بحث سپاه پاسداران شوند و نهایتاً بگویند که "شما دست از این نظام بکشید".

وی ادامه داد: آمریکا در گذشته با جنگ و درگیری می‌خواست ما را به عقب براند و حالا فرمول جدیدی پیدا کرده است؛ لذا من منتظر چنین موضوعی بودم. حتی آنها چند بار زودتر می‌خواستند در کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر کنند ولی آقای اوباما به آنها گفته بود: الآن موقع این کار نیست و چند ماه بعد از برجام وارد این موضوع شوید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آمریکایی‌ها علیه سیستم دفاعی ما برنامه‌ دارند و می‌خواهند این موضوع را پیگیری و دنبال کنند.

رضایی در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا فکر می‌کند که جلوی دستیابی به سلاح هسته‌ای را از ایران گرفته است چرا مقامات آمریکایی نسبت به آزمایش‌های موشکی ایران ابراز نگرانی می‌کنند، افزود: پس از برجام و همکاری که ایران در مذاکرات با آنها کرد و فضای جدیدی از تعامل ما با غرب به وجود آمد، آنها نباید به این زودی وارد این حساسیت‌ها می‌شدند و باید ۴ تا ۵ سال می‌گذشت و تعامل و ارتباط میان ما و غرب به وجود می‌آمد و پس از آن میز گفت‌وگوی جدیدی را باز می‌کردند.

وی تأکید کرد: از شتاب‌زدگی آمریکا می‌توان فهمید کاری که آنها انجام داده‌اند از موضع تعامل و گفت‌وگو نیست و باید مسئله دیگری پشت صحنه باشد چرا که امروز ایران بخش مهمی از توان دفاعی خود را روی موشک‌ها گذاشته است و موشک تبدیل به توان بازدارنده‌ای برای ما شده است. آنها به‌دنبال این هستند که این امکان را از ما بگیرند، یا تولید و استفاده از موشک را به حدی ببرند که دست برتر را خودشان در منطقه داشته باشند و زمانی که موازنه قوا به‌نفع آنها تغییر کند و اسرائیل بتواند ما را تهدید کند و ما نتوانیم جواب بدهیم، آنها به مطلوب خود رسیده‌اند و کشوری که نمی‌تواند جواب تهدیدات خود را بدهد، دستش‌ بالا است؛ بنابراین نگرانی آمریکا بحث هسته‌ای نیست بلکه بحث موشکی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دیدگاه آمریکا و غرب در بحث موشکی تصریح کرد: آنها در خصوص بحث موشکی ۲ دیدگاه دارند؛ اول این که این فضا را طرح کنند که "ما به ساخت موشک در ایران اطمینان نداریم و موشک‌ها می‌تواند حامل کلاهک هسته‌ای باشند" و پس از آن و با باز شدن این فضا بگویند که "ما باید بازرسی کنیم" و بازرسی کردن به این معنی است که وارد پادگان‌های ما شوند و موشک‌های‌مان را تست کرده و برد و قابلیت آن را بفهمند و سپس تمام این اطلاعات را به اسرائیل و کسانی که می‌خواهند به ما حمله کنند، بدهند، وقتی آنها سلاح ما را بشناسند می‌توانند ضد آن را تولید کنند.

رضایی ادامه داد: غربی‌ها و آمریکایی‌ها نمی‌دانند که سلاح‌های موشکی ما چه‌مقدار برد تخریب دارد ولی اگر این اطلاعات را به دست آورند، می‌توانند ضد آن را درست کنند و در مواجهه‌ای که ما با آنها داریم تأثیرگذاری خود را در دفاع از خودمان از دست می‌دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که "دلیل اینکه تلاش غرب برای جلوگیری از توسعه دفاعی ما بیشتر شده است، چیست؟ " اظهار داشت: آنها می‌دانند که موشک در نظام دفاعی ما چه جایگاهی دارد و به همین دلیل ما امروز قدرت اول منطقه هستیم، یعنی می‌توانیم از وقوع جنگ جلوگیری کرده و اگر جنگی علیه ما اتفاق بیفتد، می‌توانیم با شکست مواجه کنیم. در واقع آمریکا و غربی‌ها می‌خواهند ایران را از قدرت اول منطقه بودن پایین بیاورند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که امروز ایران قدرت اول منطقه است، افزود: ما می‌توانیم از وقوع هر جنگی که بخواهد علیه ما اتفاق بیفتد، جلوگیری کنیم و حتی در صورت اتفاق، آن را خنثی کنیم. سند ما ۲۷ سال گذشته است.

رضایی گفت: از زمان پایان جنگ، آمریکا ۲ بار و اسرائیل ۳ بار می‌خواستند به جمهوری اسلامی ایران حمله کنند ولی نتوانستند. من این موضوع را از روی اطلاعات می‌گویم. خاطرات آقای بوش اینها را بازگو می‌کند. رئیس ستاد ارتش آمریکا در زمان بوش، اخیراً گفته بود: بوش دستور داده بود که آماده حمله به ایران شوند و پنتاگون نیز آماده شده بود ولی ژنرال‌های آمریکایی برآورد کردند که اگر به ایران حمله کنند، ایران نیز می‌تواند مقابله به مثل کند؛ لذا ما به بوش گفتیم که دست از این دستور بردارید.

وی ادامه داد: اسرائیل نیز ۳ بار می‌خواست به جمهوری اسلامی ایران حمله کند؛ بین وزیر دفاع قبلی اسرائیل و نتانیاهو درگیری وجود داشت که چرا او نیات ۸ سال پیش را بیان کرده بود؛ او گفته بود که قرار بود به ایران حمله کنیم اما در کابینه رأی‌گیری انجام شد و ۷ به ۸ با یک رأی اختلاف قرار شد حمله نکنیم. سؤال بنده این است: چه عاملی باعث شد این آرامش در ایران حاصل و از وقوع جنگ جلوگیری شود؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: جواب این سؤال سیستم بازدارندگی ایران است که بخش مهم آن توان موشکی ایران است. اصولاً کشورهای جهان هرروز در حال گسترش اقتدار خود هستند. اگر ما در این سطح خود بمانیم ۵ سال دیگر فاصله اسرائیل با ما زیاد می‌شود. ما مرتب دقت موشک‌های خود را بالا می‌بریم؛ در گذشته اگر ۲ تا ۳ کیلومتر اختلاف وجود دارد الآن به چند متر رسیده و ما قصد داریم آن را به چند سانتی‌متر برسانیم.

رضایی تاکید کرد: هرچه قدر دقت موشکی آنها بیشتر از ما باشد ما خسارت بیشتری می‌بینیم و قدرت بازدارندگی ما نیز کمتر می‌شود بنابراین آمریکا و غربی‌ها به دنبال این هستند که قدرت توسعه ما را محدود کرده و قدرت بازدارندگی را از ما بگیرند.

وی با طرح این پرسش که از کجا ما به این موضوع پی بردیم که باید به دنبال موشک باشیم، افزود: این موضوع در اثر تجربه ذی‌قیمتی بود که در زمان جنگ به دست آوردیم. زمانی که جنگ عراق علیه ایران شروع شد و ما با عراق روبرو شدیم، عراق از سال دوم به ایران موشک زد و وقتی ما زرادخانه‌های ارتش را جستجو کردیم، دیدیم که هیچ موشکی برای مقابله با ارتش عراق نداریم. ارتش ایران در زمان شاه سلاح‌های پیشرفته‌ای مانند هواپیماهای مدرن داشت، ولی این سلاح‌ها به گونه‌ای تنظیم شده بود که ما را محتاج آمریکا می‌کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما باید با عراق مقابله به مثل می‌کردیم لذا با هزار بدبختی از سرهنگ قذافی تعدادی موشک گرفتیم و زمانی که خواستیم آن موشک‌ها را شلیک کنیم، افسران قذافی قهر کردند و به سفارت لیبی در ایران رفتند و قطعات مدرن موشک‌ها را نیز با خود بردند. در همین زمان عراق شروع به بمباران شدید ایران کرد و ما دیدیم که هیچ موشکی نداریم. من در آن زمان شهید تهرانی‌مقدم را خواستم و به وی گفتم که شما باید با غیرت انقلابی خود در اسرع وقت موشک آماده کنید؛ کمتر از ۲ تا ۳ هفته آنها این سیستم را آماده کرده و ما اولین موشک را به بغداد زدیم که به بانک رافدین در بغداد اصابت کرد.

رضایی افزود: بعد از اصابت این موشک، صدام تا یک هفته می‌گفت که این عملیات خرابکاری بوده و بعد از یک هفته قبول کرد که موشک بوده و حتی می‌گفت روس‌ها در ساخت این موشک به ایران کمک کرده‌اند در حالی که روس‌ها به صدام کمک می‌کردند، بنابراین ما در جنگ به این نتیجه رسیدیم که باید کمبود موشکی ایران را حل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: عراق در طول جنگ ۱۷۰ موشک به ایران زد، ولی ما حداکثر ۸۰ موشک به آنها زدیم. همچنین براساس آمارها در اثر بمباران و موشک‌باران از ۱۷۲ هزار شهید، ۱۶ هزار شهید مربوط به بمباران هوایی و موشک بود، آیا ملتی که این تجربه را دارند می‌تواند موشک را رها کند؟ ما بعد از جنگ متوجه شدیم که در دفاع خلاء داریم لذا کار را پیگیری کردیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آمریکا و غرب می‌دانند که پیشرفت موشکی یکی از عوامل اقتدار ما و امنیت ملی ما در منطقه است و می‌خواهند آن را از ما بگیرند.

رضایی با بیان این که در منطقه ما عربستان ۱۰۰ موشک دارد، افزود: برد برخی موشک‌های عربستان به ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد و اسرائیل موشک‌های بالستیک دارد و می‌تواند تمام شهرهای ایران را بزند.

وی با اشاره به وضعیت جمهوری اسلامی در منطقه خاطر نشان کرد: کشور ما در چهار راه منافع بین‌المللی قرار دارد و هر ۳۰ سال در ایران جنگ رخ داده است، البته نمی‌خواهم بگویم که ۳ سال دیگر در ایران جنگ می‌شود اما شاهد جنگ جهانی اول و دوم بودیم که در ایران نیز رخ داد. اگر ما جلوی داعش در سوریه و عراق را نگرفته بودیم امروز در تهران درگیری داشتیم. بنابراین ما در سرزمینی هستیم که می‌توانیم نام آن را پل جهانی بگذاریم و تمام منافع جهانی از این سرزمین عبور می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: ممکن است ژاپن نیازی به امنیت مثل ما نداشته باشد ولی ما در قله‌ای قرار داریم که همه می‌خواهند به آن حمله کرده و قله را بگیرند لذا ما باید در این قله، امنیت و آرامش را برای مردم خود ایجاد کنیم.

رضایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به خطراتی که از جانب عربستان و اسرائیل وجود دارد، ما چگونه می‌توانیم در مواقع ضروری از خود دفاع کنیم، گفت: اگر عباس‌میرزا را زنده کنیم و بگوییم که این بحث‌ها مطرح است، او چه می‌کند؟ دو دستی بر سرش می‌زند و می‌گوید که سمرقند و بخارا چه شد، در واقع یکی از دلایلی که نصف ایران جدا شد به خاطر این تفکرات روشنفکری بود که وارد کشور شد و پشتوانه اقتدار و تمامیت عرضی ما را متزلزل کرد.

وی با اشاره به اظهارات کسانی که می‌گویند ایران نباید موشک داشته باشد، تاکید کرد: کسانی که می‌گویند ایران نباید موشک داشته باشد و مدعی دلسوزی برای کشور هستند چرا تاریخ گذشته را نمی‌خوانند یا اگر می‌خوانند و این حرف را می‌زنند پس خیانت آشکار به کشور می‌کنند. مگر ما می‌توانیم یک بار دیگر اجازه دهیم که صحنه‌های تلخ تاریخی دوباره اتفاق بیفتد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند دنیای امروز دنیای موشک نیست و دنیای مذاکره است، نظر شما چیست؟ تصریح کرد: پس چرا آمریکا موشک‌های خود را توسعه می‌دهد؟ دیدیم که حرف‌های آقای ترامپ نامزد ریاست جمهوری آمریکا موجب شگفتی شده و آقای اوباما در جلسه هسته‌ای گفت که حرف‌های او خطرناک است و گفته که داعش به زودی دست به سلاح هسته‌ای می‌زند.

رضایی با بیان این که ما علاقه‌ای نمی‌بینیم که دنیا به سمت صلح برود، تصریح کرد: ما موشک‌ها را برای صلح و امنیت می‌خواهیم و می‌خواهیم که امنیت منطقه را حفظ کنیم و از جنگ در کشور جلوگیری شود.

وی یادآور شد: ما گفت‌وگو را نفی نمی‌کنیم؛ اگر گفت‌وگو، گفت‌وگوی بدون موشک باشد، کمتر از ۴۸ ساعت کشور ما را به هم می‌ریزند. حتی دیدیم که در جریان مذاکرات هسته‌ای کارشکنی عربستانی‌ها بیشتر از رژیم صهیونیستی بود، بنابراین اگر اقتدار و موشک را در اختیار نداشته باشیم، رقبای ما در منطقه مشکل ایجاد خواهند کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که مسئله موشکی برای ما مسئله بسیار مهمی است، گفت: برخی مسائل مانند موضوع موشک قابل مذاکره نیست و ما نمی‌توانیم به کسی اجازه دهیم که وارد حریم دفاعی ما شود.

رضایی با اشاره به حساسیت‌های آمریکا و متحدینش در مورد برگزاری رزمایش‌های موشکی خاطر نشان کرد: رزمایش همیشه در ایران برگزار می‌شده و این مسئله خبر جدیدی نیست. ما ۱۰ سال است که رزمایش موشکی برگزار می‌کنیم اما در ۲ سال اخیر برادران‌مان در سپاه جهت همکاری با دولت رزمایش‌های خود را تبلیغاتی نمی‌کردند تا دوستان‌مان در جریان مذاکرات هسته‌ای فرصت گفت‌وگو را داشته باشند.

وی با تاکید بر این که مسائل موشکی ما با برجام هیچ ارتباطی ندارد، گفت: رزمایش یک نوع عملیات است و وقتی ما رزمایش موشکی برگزار می‌کنیم باعث می‌شود کسانی که به فکر تهدید ایران هستند، عقب زده شوند و متوجه می‌شوند که امروز دیروز نیست؛ همچنین با برگزاری رزمایش‌های موشکی آمادگی نیروهای موشکی ما بالاتر می‌رود و می‌توانیم موشک‌های خود را تست کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که ایران بعد از برجام تغییر کرده است، تاکید کرد: ایران بعد از برجام از بُعد خارجی تغییر پیدا کرده است و پس از ۱۲ سال آمریکا نتوانسته الگوی انزواسازی ایران را پیش بگیرد؛ حتی نخست وزیر کانادا اخیرا گفته که ما از تحریم‌های ایران زیان زیادی دیدیم. اما این که آمریکایی‌ها آیا به تعهدات‌شان عمل می‌کنند یا خیر، باید بگویم پیش‌بینی و تحلیل‌ها این است که آمریکا به تعهدات خود عمل نمی‌کند و ممکن است تاثیر اقتصادی چندانی هم برای ما نداشته باشد.

رضایی با اشاره به لزوم اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی، خاطر نشان کرد: اگر ما اقتصاد مقاومتی را به صورت صحیح در کشور اجرا کنیم، اجرا یا عدم اجرای برجام تاثیری بر کشور نمی‌گذارد. البته ما از آقای روحانی و دولت انتظار داریم که کار انقلابی انجام دهند و بدانند که با شعار دادن نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد.

وی با اشاره به لزوم یکپارچه‌سازی در دولت گفت: دولت باید یکپارچه‌سازی طرح‌ها و برنامه‌های خود را آغاز کند و اگر همین رویکرد محافظه کارانه که در دولت‌های ما وجود دارد باقی بماند اگر ۱۰۰ سال دیگر هم بدوند نمی‌توانند کاری بکنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تحریم‌ها برداشته شده و باید منتظر باشیم و ببینیم که دوستان ما در دولت چه کاری می‌خواهند انجام دهند، البته اگر دولت براساس روند ۳ ساله خود بخواهد عمل کند، معلوم است که به جایی نمی‌رسیم، بنابراین دولت باید از خود شروع کند و باید اقتصاد مقاومتی از وزارتخانه‌ها شروع شود.

رضایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این که برخی می‌گویند شرایط لازم برای اجرای اقتصاد مقاومتی فراهم نیست و تحقق آن نیازمند بودجه است، نظر شما چیست، یادآور شد: این که گفته می‌شود بودجه آقای روحانی کمتر از بودجه آقای احمدی‌نژاد است، از نظر ارزی شاید درست باشد ولی از نظر ریالی صحیح نیست چرا که زمان آقای احمدی‌نژاد ارز را هزار تومان می‌فروختند ولی قیمت ارز الان به ۳ هزار تومان رسیده لذا از نظر ریالی تفاوت چندانی وجود ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: پول فراوان در اختیار مردم است اما مردم اعتماد ندارند که این پول را وارد چرخه اقتصادی کشور کنند. اقتصاد مقاومتی شدنی است اما دولت باید روش مدیریتی اقتصادی خود را تغییر دهد و همه باید به دولت در این زمینه کمک کنیم.

نظر شما