شناسهٔ خبر: 123423 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دانش جعفری مطرح کرد؛

کاهش ضربه‌پذیری اقتصاد با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را موجب کاهش ضربه پذیری اقتصاد کشور در آینده دانست.

به گزارش «نماینده»، داود دانش جعفری گفت: برای نتیجه گیری در حوزه اقتصاد باید سیاست ها به خوبی ارائه شود و استمرار یابد، روح کلی این سیاست ها بر راهکارهای مقاوم سازی اقتصاد مبتنی است؛ به گونه ای که تحت تاثیر نوسانات مقطعی قرار نگیریم.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) از جمله جهت گیری های اقتصاد مقاومتی را تجدید نظر در سیاست های پیشین خواند و تصریح کرد: اقتصاد در سال های گذشته از دو ناحیه آسیب دید، یکی مربوط به سیاست های نامناسب اقتصادی در کشور بود که به افزایش نرخ تورم منجر شد و برخی سیاست ها نیز اثر خوبی در اقتصاد نداشت.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگر در مورد تحریم هاست؛ اقتصاد ایران در گذشته دائما در معرض جنگ اقتصادی بوده است و باید در برابر فشارهای این جنگ اقتصادی مصون شود.

دانش جعفری با انتقاد از وابستگی به درآمدهای نفتی اظهار داشت: هرگاه درآمدهای نفتی کاهش می یابد، طبیعتا به اقتصاد کشور ضربه وارد می شود، یکی از راهکارها این است که صادرات غیرنفتی تا حدی افزایش یابد که نیاز به درآمد نفتی کم شود.

وی پرهیز از واردات غیرضروری را در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی موثر دانست و گفت: فضای کلی اقتصاد مقاومتی بر این اساس است که با شیب مناسب اما مستمر حرکت کنیم و تحت تاثیر نوسان های نامناسب داخلی و خارجی قرار نگیریم، همچنین برای داشتن یک صنعت قوی لازم است سیاست گذاری مناسبی در نرخ ارز صورت گیرد.

دانش جعفری افزود: بخش رسانه نیز موظف است این موارد را موشکافی کند و از افرادی که با این سیاست ها آشنایی استفاده کند تا مطلب را برای مردم باز کنند.

وی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را موجب کاهش ضربه پذیری اقتصاد ایران دانست و تصریح کرد: برخی در ابتدا اعلام کردند این سیاست ها به معنی ریاضت اقتصادی است؛ در حالی که ریاضت به ناچار از سوی کشورها انتخاب می شود؛ اما سیاست های اقتصاد مقاومتی می گوید برای آنکه در آینده دچار ریاضت نشویم چه باید بکنیم.

نظر شما