شناسهٔ خبر: 123415 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

متنوع سازی تولیدات فرهنگی آستان قدس در اولویت قرار گیرد

رئیسی تولیت آستان قدس رضوی بر ضرورت تنوع بخشی به تولیدات، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی تاکید و عنوان کرد: ما باید بتوانیم متناسب با تنوع مخاطبان در سطح جهان، محصولات متنوعی را تولید و عرضه کنیم.

به گزارش «نماینده» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در اجلاس مدیران و سرکشیک‌های خدام آستان قدس رضوی با بیان اینکه رسول اکرم(ص) از حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) به عنوان «بضعه» یاد کرده اند، اظهار داشت: این واژه در لغت عربی به معنای سرمایه است و وجه مشترک حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) که سبب شده حضرت رسول از ایشان به عنوان سرمایه‌های خود یاد کنند، نقش آنها در دفاع از حریم امامت و ولایت است.

وی در ادامه بر اهمیت کسب معرفت تاکید و عنوان کرد: میزانی از معرفت اکتسابی است و ما مکلفیم آن را کسب کنیم. اما در نهایت، معرفت مدال افتخاری است که باید خود اهل بیت اطهار(ع) عنایت کنند و یکی از جایگاه‌هایی که می‌توان این نشان را دریافت کرد، در کنار مضجع نورانی حضرت ثامن الحجج(ع) است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از آستان قدس رضوی به عنوان جایگاه انسان سازی و معرفت یابی یاد و عنوان کرد: ماموریت آستان قدس رضوی نسبت به افرادی که در کنار این مضجع نورانی حاضر می‌شوند، این است که همه زمینه‌ها و تسهیلات لازم برای ارتقای معرفتی آن ها را فراهم کند.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی رسالت فرهنگی مهمی را در راستای رشد، کمال و هدایت نوع بشر برعهده دارد، اظهار داشت: اینجا دستگاه و ساز و کاری است که باید امر زیارت را تسهیل کند، برای نشر معارف قرآن کریم و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همت بگمارد و در جهت توجه به مستضعفان و محرومان عنایت داشته باشد.

اقتضائات و الزامات خدمت

رئیسی با بیان اینکه خادمان و دست اندرکاران آستان قدس رضوی باید در اندیشه، انگیزه و عمل، الگو باشند، افزود: هر کاری که برای دیگران حسن و ارزش به حساب می‌آید، برای خادمان این مجموعه احسن است و هر امری که برای دیگران ضد ارزش قلمداد می‌شود، برای افراد شاغل و خادم در این دستگاه به صورت مضاعف ضد ارزش محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئول، کارمند، کارگر و خدمت گذار آستان قدس رضوی باید رنگ و بوی رضوی داشته باشند، گفت: انتساب به ائمه اطهار(ع) و به طور مشخص حضرت امام رضا(ع) اقتضائات و الزاماتی دارد که همه ما در بخش‌های گوناگون و در رده‌های مختلف تصمیم سازی، تصمیم گیری و فرایندهای کاری باید به آنها ملتزم باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: هرچند ما در یک ساختار اداری و دارای ضابطه مشغول به کار هستیم و هر کس در این ساختار وظایفی برعهده دارد، اما همه باید نسبت به هدف اصلی و کلانِ هدایت، کمال و رشد دلدادگان این آستان ملکوتی احساس مسئولیت کنند.

رئیسی سپس با اشاره به راهبردهای هفت گانه مقام معظم رهبری در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی، گفت: همه خدمتگزاران آستان قدس رضوی مخاطب رهبر معظم انقلاب هستند و باید برای تحقق آنچه در این حکم آمده اعتقاد قلبی و اهتمام عملی داشته باشند.

وی تحقق فرامین مقام معظم رهبری را نیازمند تدوین سند راهبردی در بخش‌های برنامه ریزی و اندیشه‌ای دانست و گفت: علاوه بر این در بخش تعیین اولویت‌ها نیز باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که تحقق این اهداف و منویات تسریع شود.

بهره گیری از نظرات اندیشمندان

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به طرح نظرات گوناگون در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: عموم نخبگان و علاقه مندان می‌توانند نظرات خود را مطرح کنند و ما در قالب کارگروه‌هایی در حوزه زیارت، فرهنگی، اقتصادی و امداد محرومان و مستضعفان تمام نظرات واصله را بررسی و در صورت تایید کارشناسی، اجرایی خواهیم کرد.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر ضرورت بهره گیری از نظرات صاحبان اندیشه با توجه به نظرات کارشناسی و اجتناب از شتابزدگی، افزود: بخشی از وظایفی که بنده بر عهده دارم، به عنوان تولیت و متناسب با وظایفی است که نسبت به هر وقف و موقوفه‌ای وجود دارد و در نظر فقها و بزرگان نیز تصریح شده است. اما سخن ما در مقوله مدیریت است که هم جای پیشنهاد و انتقاد دارد و هم امکان شنیدن حرف‌های جدید و بهره گیری از روش‌های نو را فراهم می‌کند.

رئیسی از آستان قدس رضوی به عنوان «کشتی در حال حرکت و رو به تعالی» یاد و عنوان کرد: اگر نیازی به تغییر در روش‌ها وجود داشته باشد، باید در حین حرکت انجام شود.

وی با بیان اینکه به نام مبارک حضرت رضا(ع) و آستان قدس رضوی ظرفیت‌های عظیمی در این مجموعه شکل گرفته است، تاکید کرد: در ۳۷ سال اخیر با تلاش های ارزنده فقید سعید، حضرت آیت الله واعظ طبسی گام های موثر و بلندی در جهت توسعه مجموعه برداشته شده است و امروز هم ما باید این ظرفیت عظیم را در راستای انجام ماموریت‌ها و تعالی و کمال بیش از پیش مورد استفاده قرار دهیم.

خدمات هدفمند باشد

رئیسی در بخش دیگری با تاکید بر اینکه خدمات آستان قدس رضوی در حوزه‌های مختلف باید هدفمند باشد، گفت: محصول ما در آستان قدس رضوی چه در حوزه‌های فرهنگی و چه در بخش‌های خدماتی و اقتصادی باید متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه همه خدمات و تولیدات ما باید سبقه رضوی داشته باشد، افزود: ورود ما به بخش‌هایی هم چون تعلیم و تربیت، تربیت بدنی، تولید، خدمت رسانی به مردم و ... به تنهایی اقدامات شایسته‌ای است که برکاتی نیز دارد، اما آنچه نباید کم رنگ و فراموش شود و همه کارها باید در راستای تحقق آن صورت پذیرد، اهداف و رویکردهای اصلی آستان قدس رضوی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از آستان قدس رضوی به عنوان نهادی برخاسته از مردم و برای مردم یاد و تصریح کرد: محقق شدن اهداف متعالی مورد نظر، قطعا نیازمند همکاری همه دستگاه هاست و کلید اثر بخشی کارهای ما همکاری همگان خواهد بود.

تولیت آستان قدس رضوی، همکاری عتبات مقدس را در این زمینه مهم دانست و گفت: این همکاری در سطح داخل کشور و جهان اسلام، می تواند الگو سازی و الگو پذیری را نهادینه و اجرایی کند.

سیره ائمه در توجه به محرومان

رئیسی در ادامه به تبیین مهم ترین رویکردهای آستان قدس رضوی متناسب با فرامین مقام معظم رهبری پرداخت و با اشاره به مسئله حمایت از محرومان و مستضعفان، خاطرنشان کرد: این موضوعی است که در سیره همه ائمه اطهار(ع) و به طور ویژه حضرت رضا(ع) وجود داشته و در آستان قدس رضوی نیز تا کنون نگاه خوبی در ارتباط با افراد نیازمند درون سازمان مطرح بوده است. اما امروز سخن ما فراتر از سازمان آستان قدس و در سطح مجاوران و همسایه های امام رضا(ع) در مشهد مقدس، استان خراسان رضوی و ورای آن است.

وی با اشاره به اینکه فقر و محرومیت مسئله‌ای کلان به حساب می آید، تاکید کرد: بر این اساس ما بنا داریم در حد توانایی خودمان نسبت به مسئله محرومان، فقرا و مستضعفان اقداماتی را انجام دهیم و در این راستا به طور حتم هر کاری را که بر اساس نظر کارشناسی قابلیت اجرا داشته باشد، پیگیری می‌کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه رسیدگی به محرومان و مستضعفان محدود به مشهد و استان نمی شود، گفت: البته مسئولیت و ماموریت ما نسبت به مجاوران بارگاه منور رضوی بیشتر است.

احداث زائر سراهای ارزان قیمت

رئیسی در ادامه از زائر محوری به عنوان اولویت کاری در آستان قدس رضوی نام برد و توضیح داد: تاکنون نیز در تصمیم گیری‌های آستان قدس رضوی اولویت با زائران بوده است. اما مسئله مد نظر ما در نقاط اختلاف و تلاقی رفاه و آسایش زائر با سایر مسائل اقتصادی، اجتماعی و ... است که در همه این شرایط نیز باید زائران در اولویت قرار گیرند.

وی با اشاره به توسعه کالبدی حرم مطهر رضوی، گفت: توسعه وسیعی در بارگاه منور حضرت رضا(ع) به وجود آمده که این بنای با شکوه حاصل آن است و نسبت به حفظ آن نیز مسئولیم و باید اهتمام داشته باشیم. اما در راستای رفاه زائران، به ویژه افرادی که از نظر اقتصادی متوسط و ضعیف هستند نیز باید نگاه ویژه ای ایجاد شود.

تولیت آستان قدس رضوی با طرح این سوال که جایگاه زائران متوسط و ضعیف در مشهد مقدس کجاست؟ اظهار کرد: این افراد باید در حسینیه ها، مساجد، خانه‌های شخصی و ... ساکن شوند. البته برخی از مردم عزیز مشهد نیز درهای خانه‌های خود را به روی این بزرگواران گشوده‌اند که جای تشکر نیز دارد. اما آنچه ما امروز باید پیگیری کنیم احداث زائرسراهایی به نام مقدس امام رضا(ع) است که افراد کم در آمد با حداقل هزینه بتوانند در آن ها ساکن و به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شوند.

وی با اشاره به اقداماتی که پیش از این در حوزه احداث زائر سراهای ارزان قیمت در مشهد انجام شده است، گفت: ما باید با استفاده از همه ظرفیت ها و با محوریت آستان قدس بتوانیم در راستای ارائه خدمات بهتر به زائران گام برداریم.

رئیسی، از افرادی که تاکنون به هیچ عنوان امکان تشرف به زیارت حضرت رضا(ع) را نداشته‌اند، یاد و تصریح کرد: باید با بهره گیری از توانمندی تشکل‌های خودجوش و انقلابی در راستای فراهم کردن امکان زیارت برای این گروه نیز گام‌های جدی برداریم.

افزایش بهره وری در اقتصاد

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به تبیین اولویت‌های حوزه های عمرانی و اقتصادی پرداخت و تاکید کرد: پروژه‌های نیمه تمام در برابر اموری که باید آغاز شود، اولویت دارد.

وی هم چنین افزایش بهره وری را به عنوان مهم ترین مولفه مورد نظر در فعالیت‌های اقتصادی مطرح و عنوان کرد: باید بازنگری نسبت به فعالیت شرکت‌های اقتصادی صورت پذیرد و وضعیت شرکت‌های زیان ده نیز تعیین تکلیف شود.

استیفای حقوق موقوفات

رئیسی درباره مسئله موقوفات نیز تصریح کرد: نسبت به وقف و استیفای حقوق موقوفات هیچ گونه اغماضی نخواهیم داشت و به وظیفه شرعی خودمان عمل می‌کنیم. البته در بخش‌هایی که محدودیت‌هایی از نظر دریافت حقوق شرعی موقوفه از محرومان و مستضعفان وجود دارد، باید امور را مدیریت کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین بر مسئله عمل دقیق به نیات واقفان و توسعه وقف تاکید و عنوان کرد: در این راستا می‌توانیم زمینه وقف های مشارکتی را نیز فراهم کنیم و از سرمایه‌های اندک در راستای وقف های بزرگ بهره ببریم.

تنوع بخشی به تولیدات فرهنگی

رئیسی در بخش دیگری از احکام و اهداف(غایات) به عنوان دو وجه شریعت یاد و عنوان کرد: در آموزه‌های دینی ما در کنار احکام، مسائلی هم چون تزکیه و تعلیم و تربیت به عنوان اهداف نهایی دین مطرح شده است که ما به عنوان کارگزاران و خدمتگزاران این آستان نورانی باید در راستای تحقق آن ها تلاش مضاعف داشته باشیم.

وی سپس به مسئله فعالیت‌های فرهنگی اشاره و عنوان کرد: همه کارهای ما برای این است که زائران بتوانند با آسایش به بارگاه منور رضوی مشرف شوند و در جوار مضجع نورانی حضرت، برنامه آینده زندگی خود را رقم بزنند. تحقق این امر نیز نیازمند آن است که از ظرفیت فعالیت های فرهنگی بیش از پیش استفاده کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی نقش نخبگانی که توفیق خدمت در بارگاه منور حضرت رضا(ع) دارند را در این زمینه مهم قلمداد کرد و گفت: این افراد سرمایه های عظیمی هستند که می‌توانیم در کنار خدمتشان به بارگاه منور رضوی، از ظرفیت فکری آنها نیز بهره ببریم.

رئیسی همچنین بر ضرورت تنوع بخشی به تولیدات، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی تاکید و عنوان کرد: ما باید بتوانیم متناسب با تنوع مخاطبان در سطح جهان، محصولات متنوعی را تولید و عرضه کنیم.

گفتمان غالب؛ انقلاب، امام و رهبری

وی با اشاره به اینکه یکی از ثمرات انقلاب اسلامی ایران شکوفایی موقوفات و توسعه آستان قدس رضوی بوده است، افزود: گفتمان غالب در حوزه‌های تبلیغی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز باید گفتمان انقلابی امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری باشد.

تولیت آستان قدس رضوی هم چنین بر نقش آفرینی این نهاد در مسائلی هم چون اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح می‌شود، تاکید و عنوان کرد: مبلغان حرم مطهر رضوی می‌توانند در کنار کلام ارزشمندشان در حوزه‌های مختلف، مسائلی هم چون جلوگیری از اسراف، قناعت، خرید کالاهای داخلی و ... را نیز مطرح کنند که همه اینها منجر به ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه می‌شود.

وی افزود: افزون بر این بخش‌های اقتصادی نیز باید نسبت به این موضوع احساس وظیفه کنند و اقداماتی محسوس و متمایز را رقم بزنند.

نظر شما