شناسهٔ خبر: 123354 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

زیربار باج‌خواهی اروپا نمی رویم/ سوریه دروازه مبارزه با تروریسم است

بشار جعفری رئیس تیم مذاکره کننده دولت سوریه: سوریه دروازه مبارزه با تروریسم است و همگان امروز اذعان دارند که این کشور در مسیر درست حرکت می‌کرد و آنها اشتباه می کردند.

 به گزارش «نماینده»، بشار الجعفری در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سوریه درباره مذاکرات اخیر ژنو ۳ گفت: برخلاف تیم های مذاکره کننده دیگر، تیم مذاکره کننده دولت سوریه برای به موفقیت رسیدن مذاکرات و محافظت از سوریه تلاش کرد.

وی افزود: ما یک هیئت واحد معارضه را –آنطور که قطعنامه ۲۲۵۴ بر آن تاکید می کند- مشاهده نکردیم و برخی طیف های معارضه به مقاصد و اهداف خارجی متعهد بودند که هدف از آن ویران کردن کشور سوریه است. یک معارضه ملی هم وجود دارد که جای احترام دارد اما آنها اندک هستند.

جعفری تصریح کرد: ما یک روز قبل از بازگشت خود از ژنو از پیروزی در تدمر خبر داده بودیم و این مطلب را به برخی از شخصیت های غربی که با آنها ملاقات کردیم، گفتم. پیش بینی می کردیم و ارزیابی ما از حوادث درست بود و این امر اثر روانی بسیار مهمی حتی در دل دشمنان و رقبای ما در ژنو ایجاد کرد.

وی گفت: پیش از هر دور مذاکره، تلاش های شکست خورده ای از سوی برخی طرف ها برای بی اهمیت جلوه دادن پیروزیهای ارتش دلاور ما علیه تروریست ها انجام شد.

جعفری افزود: هرگاه گامی جدی به جلو برداشتیم، طرف های مقابل  سراسیمه و دستپاچه می شدند. تیم مذاکره کننده دولت سوریه زمام امور را بدست گرفت و در اولین جلسه خود با استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برگه ای را ارایه داد که عنوان آن فاکتورهای اساسی برای حل و فصل سیاسی اوضاع سوریه بود. این فرمول‌های اساسی شامل ایده های توافقی بود که فرض بر آن است که هیچ یک از سوریها درباره آن اختلاف نظر ندارد و هدف از این کار تلاش برای اعتماد سازی و ایجاد مبانی مشترک با جناح های معارضان در ژنو برای سوق دادن آنها به سمت راهکار ملی بود.

وی افزود: دی میستورا مبانی ذکر شده در این برگه را ستود و گفت که نمی توان آنها را نادیده گرفت و همچنین شخصیت های دیپلماتیک دیگر نیز جدیت ما را ستودند؛ درحالی که تیم های جناح های معارضه آماده نبودند و ۱۰ روز طول کشید که برگه بیان کننده نقطه نظرات خود را با همکاری دهها کمیته و کارشناس انگلیسی و آمریکایی و فرانسوی و آلمانی ارایه دهند.

جعفری گفت: بسیاری از غربیها درباره خطرات دهها هزار تروریست خارجی که از طریق مرز ترکیه و اردن زیر نظر دستگاههای اطلاعاتی چندین کشور به سوریه آورده شدند، متقاعد بودند.

وی افزود: سوریه دروازه مبارزه با تروریسم است و همگان امروز اذعان دارند که این کشور در مسیر درست حرکت می‌کرد و آنها اشتباه می کردند.

این مسئول سوریه گفت: دیدارم با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو مفید، مهم، خوب و نگاهش به مقوله مبارزه با تروریسم مثبت بود و درک زیادی از این موضوع و درک کاملی از دست داشتن ترکیه در حمایت مالی از تروریست ها داشت. با همه مسئولان غربی که ملاقات کردیم، همین موضع را داشتند.

وی تصریح کرد: توافق و نزدیکی واقعی دیدگاه بین روسیه و آمریکا با وجود اختلافاتی درباره برخی مسائل وجود دارد. روسیه دیدگاه سیاسی بلندمدت و قدرت گفت‌وگو با همگان را دارد؛ درحالی که واشنگتن به گزارش های صادر شده از عربستان، اردن، اسرائیل، ترکیه و ناتو اتکا می‌کند که همگی درست نیستند.

وی با تاکید بر اینکه دمشق هرگونه باج خواهی یا شروط کشورهای اروپایی درخصوص بازگشایی سفارتخانه های آنها را نمی پذیرد، گفت: دی میستورا در پایان دوره گذشته مذاکرات یادداشت توضیحی را آماده کرد که حاوی به اصطلاح "فاکتورهای توافقی بین طرف های مذاکره کننده" است تا اینکه هریک از طرف ها آن را بررسی کند و ما در سوریه این یادداشت را به منظور پاسخ به آن در دور آینده مذاکرات بررسی می کنیم.

جعفری گفت: ما در برگه تقدیمی خود به دی میستورا، بندی را در خصوص اهمیت حفاظت از نهادهای کشور سوریه گنجاندیم و ارتش سوریه از جمله این نهادها است و هرگونه خدشه به آن را نمی پذیریم اما آماده بحث درباره راههای ارتقای نهادها هستیم و اکنون درحال تهیه برگه های دیگری برای ارایه به دور آتی مذاکرات هستیم.

وی گفت: باید مشخص شود که جناح های معارض چه کسانی هستند زیرا کلید در همین مسئله است تا اینکه حق دیگران ضایع نشود و این امر در حیطه عمل دی میستورا است؛ اگر بدنبال موفقیت است.

جعفری درباره تعیین زمان دور بعدی مذاکرات سوریه گفت: با دی میستورا توافق شده است که زمان از طریق کانال های دیپلماتیک تعیین شود. او زمانی را پیشنهاد می دهد و ما نظر خود درباره آن را می دهیم.

وی افزود: دی میستورا تیم مشورتی زنان را تشکیل داد؛ بدون اینکه با آنها مشورت کند. در این تیم ۱۲ زن عضو بودند که فقط دو نفر از آنها از داخل سوریه بودند و این وضعیت بیانگر حقیقی زنان سوریه نیست.

جعفری گفت: دیپلماسی عربستان و ترکیه و قطر برپایه از بین بردن مذاکرات سوریه استوار است زیرا آنها خواهان راه حل مسالمت آمیز و سیاسی در سوریه نیستند و قادر به داستانسرایی هستند که ممکن است برخی چیزها را متوقف کند. داستان فدرالیسم یکی از این داستانسرایی ها است؛ علاوه بر داستانهای دیگری که زمان آن گذشته است و هدف از آن از بین بردن مذاکرات و جلوگیری از تفاهم سوریها بود.

وی بر جلوگیری از بروز هرگونه خلأ قانون اساسی در سوریه تاکید کرد و گفت: از این منظر، مسئولان سوریه اصرار می ورزند که انتخابات پارلمانی در زمان مقرر خود در سیزدهم آوریل برگزار شد و عمل به قانون اساسی صورت گیرد تا درباره تعدیل قانون اساسی و در دستور قرار دادن قانون اساسی جدیدی توافق کنیم.

جعفری بر لزوم تحقق چند شرط درست قبل از رسیدن به مرحله "دولت ملی فراگیر" تاکید کرد که از جمله این شروط، پیوستن و اعتقاد راسخ، جدی و صادقانه به فرایند سیاسی و خلع سلاح همه عناصر مسلح و بازگشت مزدوران به مناطقی که از آنجا آمده اند و توقف نفوذ تروریست ها از ترکیه به سوریه و اجرای قطعنامه ۲۲۵۳ است.

نظر شما