شناسهٔ خبر: 123340 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

راهکار‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی/بزرگ بودن بدنه دولت فساد زاست

محسن جلال پور رئیس اتاق بارزگانی ایران گفت: برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی ابتدا باید دولت بدنه خود را کوچک کرده و از بنگاه‌داری خارج شود تا به وظایف اصلی‌اش برسد مضاف بر آنکه دلیل ندارد کشور در همه بخش‌های اقتصادی که برای ما مزیت ندارد ورود کند.

به گزارش «نماینده»، محسن جلال‌پور در مورد شعار سال که رهبر معظم انقلاب نسخه اقتصاد مقاومتی را در اقدام و عمل مجددا سرلوحه کار کشور قرار داده‌اند، اظهار داشت: بارها گفته‌ام که نسخه اقتصاد مقاومتی چه در دوران تحریم و چه در دوران پساتحریم‌ می‌تواند شفابخش اقتصاد کشور باشد چرا که کشور ما آرمان‌گرا و دارای هدف است.

وی افزود: حتما باید اقتصادمان را محکم کنیم و قوی ساختن اقتصاد تنها با استفاده از نسخه اقتصاد مقاومتی و عملیاتی کردن آن امکان‌پذیر است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: هنوز برخی تحریم‌ها برجای مانده و حتی برخی تحریم‌های جدید نیز در آینده به دلایل مختلف مصوب شود. پس باید به فکر اقتصاد مقاومتی باشیم.

جلال‌پور با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه ۲۴ بندی اقتصاد مقاومتی خود راهکارهای عملی اقتصاد مقاومتی را ارائه کرده‌اند خاطر نشان کرد: همیشه بخش خصوصی بر جدا شدن اقتصاد از نفت تاکید داشته است چرا که همواره در بودجه سالیانه قیمت نفت و سقف فروش آن متغیر است و گاهی پول‌هایی فراتر از پیش‌بینی بودجه وارد می‌شود که بی‌حساب و کتاب صرف ریخت و پاش‌ها شده و در سال‌های اخیر بخشی از فساد اداری ناشی از همین امر بوده است.

*بزرگ بودن بدنه دولت فسادزاست

رئیس پارلمان بخش خصوصی کوچک شدن بدنه دولت را یکی دیگر از راهکارهای عملی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دولت بزرگ سبب بروکراسی زیاد و کاغذ بازی رفت و آمد اداری می‌شود که همین امر فسادزا است و در عین حال هزینه بیشتری از بودجه کشور برای دولت صرف می‌شود در حالی که اگر امور به بخش خصوصی واگذار شود هم رقابت ایجاد شده و هم هزینه کمتری صرف انجام کارها می‌شود چرا که بخش خصوصی برای هر ریال خود برنامه‌ریزی داشته و زحمت می‌کشد.

وی به این نکته هم اشاره کرد که طی سال‌های گذشته و در دوران تحریم مجموعه‌های مختلف کشور تمام انرژی خود را صرف آن کرده که چگونه کشور را اداره کند اما امروز این شرایط را سپری کرده‌ایم و سال شروع اقتصاد مقاومتی در عمل خواهد بود.

*بنگاه‌داری دولت را از کارهای اصلی‌اش بازداشته است

به گفته جلال‌پور متاسفانه بارها به مسئولان هم این مساله را گفته‌ایم که دولت در دهه‌های اخیر آنقدر گرفتار مسائل بنگاه‌داری شده که عملا از کارهای اصلی خودش و رسیدن به شرایطی که بتوانیم شرایط رقابتی را اجرایی کنیم باز مانده است.

رئیس اتاق بارزگانی ایران افزود: اما اگر نگاهی به عملکرد بخش خصوصی در سال‌های بعد از انقلاب چه در زمان جنگ و جه در زمان سال‌های سخت تحریم داشته باشیم می‌بینیم که بخش خصوصی با شبکه‌های مویرگی خود کارها را پیش برده است.

*نباید در همه بخش‌های اقتصادی ورود کرد/ استراتژی مدون اقتصادی لازم است

جلال پور بر این نکته تاکید کرد که باید مانند تمام کشورهای دنیا که توانسته‌اند اقتصاد خود را جلو ببرند استراتژی مدون و برنامه‌ریزی اقتصادی مشخصی داشته باشیم و بدانیم که در کدام بخش‌ها باید سرمایه‌گذاری کرد و در کدام بخش‌ها نباید ورود کنیم.

وی تصریح کرد: دلیلی ندارد که در همه بخش‌های مختلف اقتصادی ورود کنیم و در همه جا سرآمد باشیم بلکه مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته در بخش‌هایی که مزیت داریم ۲۰ تا ۳۰ رشته را مشخص کرده و توسعه اقتصادی را حول آن محورها انجام دهیم.

نماینده بخش خصوصی در پایان گفت: سرمایه‌گذاری در معادن از جمله معادن سنگ‌آهن، مس و سنگ‌های تزئینی یکی از مزیت‌های ما است اما از آن طرف در بخش‌هایی که پروژه‌های آب‌بری زیادی دارند و کشور با مشکل آب روبه‌رو است نباید ورود کرد که تمام اینها مقدمات اقتصاد مقاومتی است.

نظر شما