شناسهٔ خبر: 123320 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

غلامعلی حدادعادل:

«فضای مجازی» برد و باخت دارد، در استفاده از آن هوشیار باشیم

غلامعلی حدادعادل// رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: «فضای مجازی» تبدیل به یک مسابقه برد و باخت شده است،‌ باید بدانیم که برنده شدن ما در این فضا بسیار اهمیت دارد.

به گزارش «نماینده» غلامعلی حدادعادل درباره استفاده صحیح یا ناصحیح از فضای مجازی عنوان کرد: فضای مجازی به خودی خود و به منزله یک ابزار خودش نه خوب و نه بد است، بنابراین مثبت یا منفی بودن آن بستگی به نوع استفاده افراد دارد.

وی در ادامه افزود: امروز در قم شاهد هستیم که دسترسی به منابع ۱۴۰۰ سال پیش در حوزه اسلامی به برکت همین فضای مجازی آسان شده و طلبه‌ها و اساتید به راحتی این منابع را مورد مطالعه قرار می‌دهند، پژوهشگران نیز مجبور نیستند مثل قدیم به دنبال منابع بدوند و ازاین کتابخانه به آن کتابخانه و تازه به منابع قدیمی هم دسترسی پیدا نکنند!

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین اظهار داشت: یادم می‌آید بگویم که یک روز علامه امینی برای پیدا کردن یک حدیث از عراق به هند رفت و در کتابخانه‌های آنجا شب تا صبح بیدار می‌نشستند تا بتواند از منابعی که آنجا وجود دارد استفاده کند بنابراین همین فضای مجازی امروز برای ما برکتی شده تا بتوانیم به راحتی به منابع دسترسی پیدا کنیم و این جزو نکات مثبتش است.

وی با اشاره به اینکه همین فضای مجازی با کارکردهای مثبت می‌تواند برای ما جنبه‌های منفی بسیاری هم داشته باشد، گفت: البته احساس من این است که دشمنان برای آلوده کردن و منحرف ساختن نسل جوان در فضای مجازی شرایطی را فراهم می‌کنند تا به اهدافشان نزدیک شوند و این ما هستیم که باید در نحوه استفاده هوشیار عمل کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: در واقع یک کشور می‌خواهد فضای مجازی را پاک نگه دارد و یک دنیا نسبت به این امر بی اعتنا است یا می‌خواهد این فضا را آلوده کند و این در واقع تبدیل به یک مسابقه برد و باخت شده،‌ باید بدانیم که برنده شدن ما در این فضا بسیار مهم است.

نظر شما