شناسهٔ خبر: 123282 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

آزادسازی نمادین «قدس شریف»/امنیت در سایه «موشک‌های بالستیک» سپاه

سپاه-قدس پنج رزمایش «فداییان حریم ولایت۵»، «محرم»، «الی بیت المقدس»، «ولایت ۹۴» و«اقتدار ولایت» از جمله مهمترین رزمایش های سال ۹۴ است که دستاوردهای مهمی برای افزایش اقتدار ایران اسلامی به همراه داشت.

«نماینده» - برگزاری رزمایش های متفاوت نظامی در تمام نهادهای نظامی جهان راهی برای نشان دادن میزان آمادگی آن نهاد نظامی و استفاده و تست سلاح ها و دستاوردهای جدید است. رزمایش ها معمولا با اهداف مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در مکان های مختلف و اقلیم های متفاوت به اجرا در می آیند.

در بعد سیاسی مهمترین اهداف سیاسی یک حکومت در غالب شعار رزمایش و در کلام فرماندهان برگزار کننده آن رزمایش تبلور پیدا می کند؛ بطور مثال نابودی رژیم غاصب صهیونیستی و آزادسازی قدس شریف از مهمترین اهداف سیاسی و اعتقادی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب است و همواره در رزمایش ها به آن توجه می شود. در آخرین رزمایش موشکی سپاه پاسداران بر روی موشکها جمله «اسراییل باید از صحنه روزگار محو شود» به دو زبان فارسی و عبری نگاشته شده بود که نشان دهنده پایبندی جمهوری اسلامی ایران به اهداف سیاسی خود است؛ همچنین در جریان این رزمایش فرماندهان ارشد سپاه در پاسخ به تهدیدات متداوم و متداول آمریکا و رژیم صهیونیستی، خط و نشان هایی را برای دشمنان انقلاب کشیدند.

برگزاری رزمایش ها همواره اهداف نظامی مهم به همرا دارند و مهمترین هدف هر رزمایشی رونمایی و بکارگیری از تسلیحات و تجهیزات جدید و همچنین «ایجاد بازدارندگی» است. کشورها همواره توان نظامی کشورهای همسایه و سایر کشورها را رصد می کنند و در صورتی که یک کشور از توان نظامی بازدارنده و خوبی برخوردار نباشد همواره مورد طمع دشمنان خود خواهد بود. در ابتدای انقلاب اسلامی دشمنان ایران فرصت را غنیمت شمردند و با استفاده از خلا موجود تلاش کردند تا قسمت هایی از ایران را جدا کرده و نظام نوپای جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه کنند. از این رو برخورداری از یک توان نظامی معقول و بازدارنده برای هر کشوری اهمیت زیادی دارد.

در بعد اقتصادی برگزاری رزمایش ها مهمترین فرصت برای جذب مشتری در کشورهایی است که تجارت اسلحه و به نوعی مرگ می کنند. کشورهای مدعی بزرگی در جهان مثل آمریکا، روسیه، انگلیس و کشورهای دیگری همواره با مداخله نظامی در کشورهای دیگر و برگزاری رزمایش تلاش می کنند تا تجهیزات مدرن خود را معرفی کرده و به کشورهای مختلف و گروهای متفاوت اعم از تروریستی و مافیایی بفروشند. در این حوزه جمهوری اسلامی ایران همواره در ۳۷ سال گذشته با تجارت اسلحه و فروش و یا اهدای آن به گروههای تروریستی مخالفت کرده است، اما در کنار آن نیز با توسعه تکنولوژی و علمی و اتکای بر توان داخلی می کوشد تا سلاح های مدرنی را برای «دفاع از خود» و «ایجاد بازدارندگی» طراحی و تولید کند که تست انواع موشکهای بالستیک، تولید پهپادهای مدرن، ساخت انواع ناوشکن و زیردریایی ها، رادارها و قایق های تندرو تنها بخش کوچکی از این توانمندی است.

در بعد فرهنگی و اجتماعی نیز ایجاد غرور و اتحاد ملی از دستاوردهای برگزاری رزمایش است و قوم های متفاوت یک نظام سیاسی در اقلیم و محیط پیرامونی خود شاهد قدرت نمایی و اقتدار نظامی کشور خود خواهند بود.

در ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره اقدام به برگزاری رزمایش های مختلف در سطوح متفاوتی و در جای جای ایران اسلامی می کنند. در سال ۹۴ نیز ده ها رزمایش نظامی با اهداف مختلفی در استان های مختلف کشور برگزار شد، اما پنج رزمایش «فداییان حریم ولایت۵»، «محرم»، «الی بیت المقدس»، «ولایت ۹۴» و «اقتدار ولایت» از جمله مهمترین رزمایش های این سال است که در ادامه دستاوردهای آن را به اختصار بررسی خواهیم کرد.

۱- رزمایش فداییان حریم ولایت ۵

رزمایش فداییان حریم ولایت ۵  در اواسط شهریور ماه سال گذشته از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه عمومی اصفهان برگزار شد. در این رزمایش دهها فروند از انواع هواپیماهای شکاری رهگیر، شکاری بمب افکن، ترابری سنگین و نیمه سنگین، سوخت رسان، شناسایی، گشت هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین به مدت دو روز به انجام رزمایش پرداختند.

در این رزمایش، هواپیماهای جنگنده سوخو۲۴ با شعاع و بُرد عملیاتی بلند، اف ۴، اف ۵، میگ ۲۹، اف ۱۴، هواپیماهای سوخت رسان بوئینگ ۷۰۷ و ۷۴۷، انواع پهپادها همراه با ترابری و پشتیبانی هواپیماهای سی ۱۳۰حضور داشتند.

تمرین عملیات بُرد بلند جنگنده ها همراه با سوختگیری هوایی، دقت در نقطه زنی بمب ها و راکت ها در عملیات هوا به زمین و هوا به هوا، کنترل و هدایت آتش شکاری بمب افکن ها، رصد اطلاعاتی منطقه عملیات با بکارگیری پرنده های باسرنشین و بدون سرنشین، استفاده از هواپیماهای گشت هوایی به منظور مقابله با هرگونه تجاوز هوایی دشمن و انهدام اهداف کشف شده؛ از محورهای مورد توجه فرماندهان در این رزمایش بزرگ هوایی بود.

 

قطعات طراحی شده در مراکز دانشگاهی و صنعتی کشور، صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش در این رزمایش مورد آزمایش قرار گرفت.

انجام تیراندازی های هوا به هوا، تیراندازی علیه اهداف هوایی با سرعت و در ارتفاعات مختلف، تیراندازی و بمباران هوا به زمین با استفاده از بمب های هوشمند سنگین و نیمه سنگین و استفاده از انواع موشک های لیزری، تلویزیونی، حرارتی و راداری و انواع راکت ها و بمب های تولید شده به دست متخصصان داخل کشور از دیگر بخش های مهم این رزمایش بود که در سطح گسترده ای انجام شد.

شلیک موشک های بهینه سازی شده در رزمایش نهاجا

در این رزمایش تسلیحات بهینه‌سازی شده آزمایش و از تمامی موشک‌هایی که تاکنون داشته‌ایم اعم از موشک‌های هوا به هوا و هوا به سطح استفاده شد. همه این موشک‌ها هم به لحاظ دقت و هم به لحاظ بُرد، بهینه‌سازی شده و ارتقا یافته‌ بودند. اهداف ثابت و متحرک هوایی و زمینی در سطح گسترده ای از منطقه عمومی رزمایش با موفقیت کامل مورد اصابت انواع بمب ها و راکت های هوشمند جنگنده های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

در این رزمایش که انواع جنگنده های شکاری بمب افکن نیروی هوایی ازجمله صاعقه، اف ۴، اف ۵، سوخو ۲۴، اف ۱۴ و هواپیماهای بدون سرنشین شرکت داشتند، خلبانان تیزپرواز نیروی هوایی با استفاده از بمب های بهینه سازی شده و هوشمند لیزری، اپتیکی و بمب های هوشمند رادار زن و نقطه زن با موفقیت پایگاه ها و زیر ساخت های شبیه سازی شده را منهدم کردند.

در دامه این رزمایش نیروی هوایی ارتش با اجرای عملیات «هلی برن» نیروهای واکنش سریع در کمترین زمان ممکن، تکاوران تیپ ۶۵ نوهد را از دو پایگاه شهید دوران و شهید لشکری تهران به منطقه رزمایش انتقال داد و هماهنگی نیروهای ارتش در اجرای عملیات ها را  به نمایش گذاشت.

 

۲- رزمایش مشترک «محرم»

رزمایش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام «محرم» با مشارکت نیروهای چندگانه ارتش از قبیل یگانهای واکنش سریع نیروی زمینی، موشکی، راداری، توپخانه، پدافند هوایی، تکاور، پهپاد، یگانهای مهندسی، پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی ارتش، پشتیبانی و جنگنده بمب افکن ها در استان‌های کرمانشاه، کردستان، مرکزی و آذربایجان غربی در اواخر مهرماه سال ۹۴ برگزار شد.

امیر پوردستان قبل از برگزاری «رزمایش محرم» پیام این رزمایش را ایجاد امنیت و آرامش  برای ملت ایران عنوان و خطاب به دشمنان تاکید کرد: ما در آنسوی مرزها خط  قرمز ۴۰ کیلومتری تعریف کردیم که اگر بخواهند از این خط عبور کنند قطعا با پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران مواجه می شوند.

در این رزمایش که در دو روز متوالی درغرب و شمالغرب کشور برگزار شد انواع تجهیزات نظامی ارتش مورد استفاده قرار گرفت که برخی از این تجهیزات و اقدامات برای نخستین بار در کشور عملیاتی شدند.

رادار بُرد بلند «فتح ۱۴» رونمایی و وارد مدار عملیاتی شد

در جریان رزمایش مشترک محرم ارتش جدیدترین سامانه راداری پدافند هوایی برای نخستین بار با عنوان «فتح ۱۴» عملیاتی شد. این رادار بُرد بلند، سامانه‌ای کاملا دیجیتالی بوده و توسط قرارگاه پدافند هوایی و صنایع الکترونیکی شیراز ساخته شده است. سامانه راداری فتح ۱۴ مراقبتی است و خلأ پوشش‌های راداری را پر می‌کند. بُرد آن ۶۰۰ کیلومتر است و در کشف اهداف ریزپرنده و اهداف دارای سطح مقطع کم، کاربرد دارد. این سامانه اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به مراکز تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد و برای سامانه‌های موشکی بهترین رادار محسوب می‌شود.

سامانه راداری فتح۱۴ در برابر جنگ الکترونیک مقاوم است و در قواره‌های ثابت و تاکتیکی تعبیه شده که اولین نمونه ثابت آن در منطقه غرب کشورعملیاتی شد. این سامانه که برای نخستین بار است در غرب آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت اتصال سریع به شبکه فرماندهی و کنترل و جابجایی را داراست.

حفظ امنیت آسمان منطقه رزمایش نیز توسط شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با موفقیت انجام شد.

پوردستان: «ربات‌های انتحاری» برای نخستین‌بار در رزمایش محرم استفاده شد

فرمانده نیروی زمینی ارتش از بکارگیری سلاح های جدید در رزمایش محرم خبر داد و گفت: مرحله اول رزمایش نیروی زمینی با اجرای عملیات موفق یگان‌های واکنش سریع انجام شد که در این مرحله برای حفظ انعطاف‌پذیری، سرعت و افزایش قدرت تاکتیکی نیروهای واکنش سریع در برابر تهدیدات، وضعیت‌های مختلفی را ایجاد کردیم و این نیروها توانستند خیلی سریع و با قدرت به اهداف تعیین شده دست یابند.

پوردستان همچنین عنوان کرد: برای نخستین بار در این رزمایش از ربات‌های انتحاری در حوزه دفاع زمینی استفاده کردیم. البته این سلاح‌ها، تنها بخشی از تسلیحات جدید بکارگیری شده در رزمایش بود و به دلیل ملاحظات امنیتی نمی‌توان به سلاح‌های دیگری که در رزمایش محرم استفاده شدند، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در این رزمایش از انواع تک‌تیراندازها در کالیبرهای مختلف استفاده کردیم، به نصب سلاح‌های جدید بر روی بالگردها اشاره کرد و اظهار داشت: از انواع سلاح‌های ضد زره همانند موشک «دهلاویه» که از قدرت نفوذپذیری بالایی برخوردار است، نیز در این رزمایش استفاده شد.

عملیاتی شدن سامانه کنترل رزمی «فکور»

سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی که سال گذشته در قرارگاه پدافند هوایی رونمایی شده بود، همزمان با رزمایش مشترک محرم در مدار عملیاتی قرار گرفت.

سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند «فکور» برابر با راهبردهای قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در خصوص دفاع هوایی کشور و بهره برداری در زمان تهدید و بحران به صورت تاکتیکی، طراحی و ساخته شده است. با ورود این سامانه به قرارگاه، عملاً با گذر از مرحله مکانیزاسیون، هوشمندسازی شبکه فرماندهی و کنترل قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیاء(ص) تحقق می یابد. این سامانه برای اولین بار و با محوریت معاونت فاوا قرارگاه پدافند هوایی و با روش های جدید و نوین در مدیریت پروژه، استفاده از تجهیزات سخت افزاری مشابه و ایجاد قابلیت انعطاف در نرم افزار مورد نیاز سامانه، کاملا منتطبق با سامانه Soc بومی در پروژه پیامبر اعظم(ص) طراحی و ساخته شده است.

در  ادامه رزمایش مشترک محرم انواع بالگردهای هوانیروز همچون ۲۰۵، ۲۰۶، ۲۱۴ و کبری بکارگیری شدند. در رزمایش مشترک محرم عملیات اسلینگ و تخلیه مجروحان و ادوات رزمی همراه با شلیک موشک های بهینه سازی شده تاو توسط بالگردهای هوانیروز در پشتیبانی از یکان های واکنش سریع نیروی زمینی ارتش انجام شد.

در این رزمایش با شلیک موشک های زمین به هوای «شلمچه» از سامانه های بومی «مرصاد» اهداف از پیش تعیین شده با موفقیت مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شدند و سامانه های مرصاد پس از انجام شلیک با توجه به شناسایی مکان استقرار خود در کمترین زمان ممکن عملیات جابجایی سریع را تمرین کردند. با بهره گیری از موشک زمین به هوای شلمچه از سامانه های پدافندی مرصاد پهپاد متخاصم دشمن مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شد.

بمباران مناطق تجهیزات نیروهای مهاجم توسط جنگنده های نهاجا

جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در جریان رزمایش محرم مناطق تجمع نفرات و تجهیزات نیروهای مهاجم را بمباران کردند. جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش عملیات پشتیبانی از نیروهای سطحی را نیز به اجرا گذاشتند. هواپیماهای جنگنده اف ۵ و صاعقه نهاجا در جریان این عملیات اقدام به بمباران وسیع مناطق تجمع نفرات و تجهیزات نیروهای مهاجم کردند.

در ادامه رزمایش مشترک «محرم» یک فروند جنگنده بمب افکن اف ۴ (فانتوم) پس از شناسایی و رهگیری پهپاد متخاصم با شلیک دقیق موشک هوا به هوا توانست این پهپاد را سرنگون کند. همچنین جنگنده های نیروی هوایی ارتش با کنترل و هدایت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور ضمن انجام تمرین عملیات سوخت گیری هوایی جهت مأموریت های بُرد بلند خود با پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای سطحی؛ مواضع از پیش تعیین شده را در منطقه هدف بمباران کردند.

۳- رزمایش «الی بیت المقدس۹۴»

رزمایش «الی بیت المقدس۹۴» دیگر رزمایش بزرگ و تاثیرگذار سال گذشته بود که در اواخر آبان ماه با حضور بیش از ۳۵ هزار بسیجی از گردانهای رزمی و گردانهای مردم‌پایه تهران بزرگ و استان‌های تهران، مرکزی، سمنان، البرز و قم در قالب ۱۲۰ گردان از گردانهای امام حسین (ع) و الی بیت‌المقدس در حوالی قم برگزار شد.

سرلشگر محمدعلی جعفری طی سخنانی در این رزمایش اظهار داشت: امروز بسیج از عظمتی برخوردار است که در طول تاریخ انقلاب سابقه نداشت و کارکردهای مختلفی مثل دفاعی، امنیتی، جنگ نرم، جنگ فرهنگی، جنگ سیاسی، کمک به مشکلات اقتصادی، کمک به آسیب های اجتماعی و مردم‌یاری دارند.

فرمانده کل سپاه پاسداران، با بیان اینکه کارکرد دفاعی از قدیمی ترین کارکردهای بسیج است، گفت: همه دنیا شاهد این کارکرد بوده است. در در دوران دفاع مقدس  اگر حضور همه جانبه بسیج نبود، معلوم نبود که سرنوشت کشور چگونه رقم می خورد.

وی همچنین با اشاره به ابعاد آمادگی های دفاعی بسیج اظهار داشت: آمادگی های دفاعی بسیج از بعد ساختار و سازمان از گذشته متفاوت است و امروز در استانهای مخلتف شاهد تشکیل ۵۰۰ گردان امام حسین(ع) هستیم که سازماندهی نیز شده اند.

جعفری با بیان اینکه ۱۵۰۰ گردان الی بیت‌المقدس به عنوان احتیاط گردان‌های امام حسین (ع) نیروی خوبی برای دفاع از ارزشهای انقلاب است، گفت: این نخستین رزمایشی است که به صورت مشترک بین گردان‌های امام حسین(ع) و الی بیت المقدس به صورت جمعی برگزار می شود. امیدواریم این الگویی برای برگزاری رزمایش در سال جاری و سال آینده باشد.

فرمانده کل سپاه افزود: حضور بسیجیان از ابتدای انقلاب پیام های متفاوتی دارد و مهمترین پیام آن اقتدار و امنیت کشور ما است. امنیت در کشور نتیجه حضور اقشار مردم در بسیج بوده و این مهمترین دستاورد ما است و این برای استمرار انقلاب اسلامی در جهان ضرورت دارد.

تهاجم هوایی بالگردها و هواپیماهای سپاه به اهداف پیش‌بینی شده

در جریان برگزاری این رزمایش با اعلام رمز «لبیک یا حسین» توسط سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چند فروند بالگرد و هواپیمای توکانو نیروی هوافضای سپاه در منطقه رزمایش به پرواز درآمدند. ۳ فروند هواپیمای توکانو و ۲ فروند بالگرد نیروی هوافضای سپاه اهداف از پیش تعیین شده را هدف قرار دادند.

سردار ربانی، معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی در جریان این رزمایش گفت: در این رزمایش نیروی هوافضای سپاه با پشتیبانی هوایی و آتش عمق مناطق اجرایی را مورد هدف قرار می‌دهند.

معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: یکی از مأموریت های هوافضای سپاه، پشتیبانی از نیروهای سطحی است.

آزادسازی نمادین «قدس شریف»

همچنین در ادامه این رزمایش گردان‌های شرکت‌کننده در این رزمایش پس از بمباران گسترده دشمن فرضی توسط نیروی هوافضای سپاه، ماکت قدس شریف را آزاد کردند.

در این رزمایش ۲۰ گردان از سپاه علی ابن ابیطالب(ع) استان قم شامل ۱۰ گردان امام حسین(ع) و ۱۰ گردان بیت‌المقدس، ۲۰ گردان از سپاه امام حسن مجتبی(ع) البرز شامل ۱۰ گردان امام حسین(ع) و ۱۰ گردان بیت‌المقدس، ۲۷ گردان از سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران شامل ۱۲ گردان امام حسین(ع) و ۱۵ گردان بیت‌المقدس، ۱۵ گردان از سپاه قائم آل محمد(عج) از استان سمنان شامل ۱۰ گردان امام حسین(ع) و ۵ گردان بیت‌المقدس و ۲۸ گردان از سپاه روح‌الله استان مرکزی شامل ۱۳ گردان امام حسین(ع) و ۱۵ گردان بیت‌المقدس حضور داشتند.

۴- رزمایش دریایی «ولایت ۹۴»

رزمایش دریایی ولایت ۹۴ یکی دیگر از مهم ترین رزمایش های سال گذشته بود که در اوایل بهمن ماه با اعلام رمز یا زهرا(س) توسط امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در محدوده وسیعی از آبهای داخلی و آزاد از شمال خلیج فارس، تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه به وسعت سه برابر مساحت ایران به اجرا در آمد.

در این رزمایش یگان های شناور سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی ارتش بمنظور جلوگیری از احتمال نفوذ دشمن فرضی به محدوده آب های تحت کنترل عملیاتی با بهره گیری از کلیه امکانات نسبت به رهگیری آنها اقدام کرده و به مناطق مأموریتی از پیش تعیین شده اعزام شدند.

اخطار به ناوشکن آمریکایی

در جریان این رزمایش به یک فروند ناوشکن آمریکایی و یگان پروازی همراه آن که در نزدیکی محدوده تاکتیکی رزمایش در حال تردد بودند، اخطار داده شد.

از آنجایی که در محدوده رزمایش با توجه به تعداد و تنوع یگان ها و تمرینات پیش بینی شده از سلاح ها و مهمات جنگی استفاده می شود و انواعی از موشک ها و اژدرهای بهینه و جدید در این رزمایش مورد استفاده قرار می گیرد، برابر عرف بین المللی، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران باید محدوده تمرینات را پاکسازی کرده تا خطری متوجه شناورهای تجاری و نظامی حاظر در  منطقه رزمایش نشود.

با توجه به اینکه پیش بینی می شد ناو آمریکایی در راستای جمع آوری اخبار و اطلاعات مرتبط با عملیات های رزمی، نزدیک محدوده تاکتیکی رزمایش شود، در نخستین روز از رزمایش ابتدا یک بار به وسیله هواپیمای گشت دریایی و یک بار دیگر نیز توسط ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «البرز» تذکراتی مبنی بر خودداری از ورود به محدوده تاکتیکی رزمایش و حفظ فاصله ایمن از محدوده پرتاب موشک ها و اژدرهای رزمی نداجا به یگان فوق داده شد.

بلافاصله پس از تذکرات داده شده، ناو آمریکایی و یگان پروازی همراه آن با فاصله گرفتن از محدوده رزمایش نسبت به اجرای مقررات و عرف بین المللی قوانین دریایی در زمان اجرای رزمایش های نظامی اقدام کردند.

عملیات تاخت آبخاکی تکاوران و تفنگداران نیروی دریایی درسواحل مکران

در دومین روز از رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۴، تیپ های تفنگدار و تکاوران نیروی دریایی ارتش با استفاده از تجهیزات و سلاح های خود اعم از قایق های تندرو، شناورهای هجومی و ناوچه های راکت انداز با حملات غافلگیرانه علیه واحدهای سطحی نیروی دشمن اقدام کردند.

همچنین در این مرحله، تکاوران نیروی دریایی علی رغم وجود عوارض و موانع متنوع طبیعی با تسلط بر راهبردهای رزمی و رصد اطلاعاتی و عملیاتی یگان های نفوذ کننده مانع هرگونه فعالیت عملیاتی و تجسس اطلاعاتی دشمن شده و با پشتیبانی یگان های پدافند ساحلی که نسبت به اجرای آتش سبک و سنگین توپخانه ای بر روی اهداف از پیش تعیین شده اقدام کردند؛ در مدت زمان بسیار اندک توانستند پیشروی یگان های مهاجم را مهار و نفرات و ستون های تجمعی دشمن را منهدم نمایند.

اجرای عملیات های رزمی از جمله سقوط آزاد، ریزش چترباز، تبادل عمودی و هلی برن یگان های تکاور نیز از جمله اقدامات تاکتیکی دومین روز رزمایش دریایی ولایت ۹۴ بود که با موفقیت انجام شد.

تصویربرداری پهپاد ایرانی از ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس

یکی دیگر از اقدامات قابل توجه این رزمایش این بود که پهپاد نیروی دریایی ارتش توانست علاوه بر تصویربرداری دقیق از سامانه‌های نصب شده در ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس، نسبت به ارسال همزمان این تصویر اقدام کند.

این نوع پهبادها ضمن دقت و سرعت بالا در شناسایی و رصد یگان‌های شناور، از توانمندی لازم به منظور انهدام اهداف مورد نظر در شرایط لازم برخوردار هستند.

امیر موسوی سخنگوی رزمایش در ادامه با تاکید بر هوشیاری یگان‌های شناور سطحی، زیرسطحی و پروازی نیروی دریایی در زمینه شناسایی انواع شناورها تصریح کرد: یک فروند زیردریایی کلاس «غدیر» این نیرو، مسئولیت شناسایی و تصویربرداری از ناو هواپیمابر ائتلاف را با نزدیک‌ترین فاصله ممکن به ناو مذکور با موفقیت به انجام رساند.

آزمایش موفقیت‌آمیز موشک‌های کروز «نور» در آب‌های آزاد

در ادامه این رزمایش یگان‌های شناور سطحی نیروی دریایی ارتش، به صورت همزمان با پرتاب موشک های سطح به سطح کروز «نور»، اقدام به انهدام اهداف از پیش تعیین شده کرده و با موفقیت این مأموریت را به انجام رساندند. موشک‌های نور که اخیراً پس از ارتقاء دقت و برد به این نیرو تحویل شده است، از ساحل به سمت اهداف از پیش تعیین شده پرتاب و با موفقیت به هدف‌ها اصابت کرد.

با وجود اقدامات الکترونیکی دشمن علیه سامانه‌های موشکی نیروی دریایی ارتش، هیچ خللی در پرتاب موشک های پیش‌بینی شده وارد نیامده و تمامی این پرتاب ها بصورت کاملاً موفقیت‌آمیز انجام شد.

دریادار حبیب الله سیاری گفت: موشک «نور» توسط یگان ساحلی نیروی دریایی ارتش شلیک شد و این شلیک، یک غرش افتخارآمیز برای تک تک ایرانیان است.

وی افزود: این شلیک، غرشی است که دل هر خصمی را به لرزه در می آورد؛ این غرش، اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در عرصه دریا نشان می دهد.

۵- رزمایش موشکی «اقتدار ولایت»

با اوج گرفتن مرحله نهایی مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ همواره توان موشکی ایران محل بحث و تردید بوده است و همواره جمهوری اسلامی ایران بر این مساله تاکید می کرد که صنعت موشکی مساله ای داخلی بوده که به هیچ کشوری ارتباط ندارد. در این راستا برپایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واپسین روزهای سال گذشته تاثیر زیادی در «نمایش قدرت» جمهوری اسامی ایران و «ایجاد بازدارندگی دفاعی» داشت.

این رزمایش با شعار «نمایش اقتدار و امنیت پایدار در سایه‌ی وحدت، همگرایی، همدلی و همزبانی» و به منظور نشان دادن «قدرت بازدارندگی» و «آمادگی همه‌جانبه ایران اسلامی برای مقابله با هرگونه تهدید علیه انقلاب، نظام و تمامیت ارضی کشور»، در چند مرحله در نقاط مختلف کشور، با شلیک موشک‌های بالستیک از سیلو و نقاط دیگر انجام شد.

در ادامه مرحله نهایی این رزمایش موشکهای بالستیک نسل شهاب و موشکهای دوربرد نقطه زن قدر از منطقه عمومی کویر قم شلیک شدند. موشکهای شهاب ۱ و ۲ و موشکهای قدر H و F از جمله موشکهای شلیک شده در این مرحله از رزمایش بودند که با موفقیت به اهداف از پیش تعیین شده اصابت و آنها را منهدم کردند.

فرمانده کل سپاه: ارتقای توان موشکی خط قرمز نظام  است

سرلشگر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه با حضور در این رزمایش، این رزمایش و شلیک موشک‌های بالستیک از نقاط مختلف جغرافیای ایران اسلامی را پاسخی قاطع به یاوه گویی‌های دشمنان در اعمال تحریمهای موشکی عنوان و تصریح کرد: با شلیک این موشکها گوشه‌ای از عملیاتی بودن سیلوهای موشکی سپاه که در سراسر کشور گسترش یافته‌اند به نمایش درآمد.

وی افزود: با برگزاری رزمایش اقتدار ولایت دشمنان ما خواهند فهمید که اقتدار دفاعی و امنیت ملی خط قرمز ما بوده و حاضر نیستیم تحت هیچ شرایطی راجع به آن صحبت کنیم.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه مسئولین ارتقای توان موشکی را خط قرمز نظام دانسته و بر آن وحدت نظر دارند گفت: دشمنان ما نیز این را دریافته‌اند که گسترش تحریم‌ها و فشارهای امنیتی تأثیری بر ارتقای توانمندی‌های ما نداشته است، لذا با اعمال تحریم‌های اقتصادی درصددند ما را در حوزه موشکی محدود کنند.

فرمانده کل سپاه پیام رزمایش اقتدار ولایت را «امنیت برای ملت ایران و کشورهای همسایه منطقه» عنوان و تصریح کرد: امنیت ایران، امنیت کشورهای منطقه است و تمام تلاش ما در راستای برقراری امنیت کشورمان می‌باشد.

وی با تأکید بر اینکه دستهای سپاهیان اسلام در برابر دشمنان همواره بر روی ماشه است ادامه داد:دشمنان انقلاب اسلامی و امنیت منطقه باید از غرش موشک‌های سپاه در هراس باشند.

سرلشکر جعفری در پایان با بیان اینکه بیشترین تهدید متوجه جمهوری اسلامی ایران از سوی صهیونیست‌ها است گفت: هرکس که بیشتر با ایران اسلامی دشمنی دارد به طور طبیعی از این آمادگی‌ها و توانمندی‌ها در هراس و وحشت است و از آنجا که برد غالب موشک‌های ما رژیم غاصب صهیونیستی را در بر می‌گیرد، از این رو بیشترین نگرانی را آنها دارند.

شلیک ۲ موشک قدر از ارتفاعات البرز شرقی

در دومین روز از رزمایش «اقتدار ولایت»، دو فروند موشک بالستیک قدر H از ارتفاعات البرز شرقی به سوی اهداف از پیش تعیین شده در سواحل مکران شلیک شد. این موشک ها مسافتی ۱۴۰۰ کیلومتری را طی کرده و به اهداف از پیش تعیین شده در سواحل مکران اثابت کردند.

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در این مرحله از رزمایش، اظهار داشت: ما با ذخایر انبوهی از سیستم‌های موشکی بالستیک دوربرد مختلف مواجهیم که هر لحظه قادر هستند از نقاط بی‌شماری از کشور ما بنا به دستور به سوی اهداف موردنظر شلیک شوند.

وی افزود: برای ارزیابی و اطمینان از استمرار آمادگی این سیستم‌ها ما علاوه بر اینکه به صورت مکرر با تمرینات شبیه‌سازی شده تا مرحله آتش مدام سیستم‌ها را در آمادگی نگاه می‌داریم، از پرتاب‌های واقعی هم غافل نیستیم.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه این پرتاب‌ها برای حفظ و استمرار آمادگی رزمی سیستم‌های موشکی ما انجام می‌شود، افزود: دیروز در حقیقت موشک‌ها از سکوها و سیلوهای زیرزمینی پرتاب شدند و امروز پرتاب‌های ما در یک دره و در قلب سرزمین میهن اسلامی‌مان را مشاهده می‌کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه در خصوص پیام رزمایش اقتدار ولایت گفت: هدف اصلی این رزمایش «اعلام اراده ما برای دفاع و بازدارندگی» است؛ یعنی اعلام اعمال این اراده.

وی ادامه داد: برای همه سرزمین‌های اسلامی این موشک‌ها امنیت، آرامش، حمایت و اقتدار را در پی خواهد داشت و برای دشمنان اسلام و ایران پیام دفاع و بازدارندگی خواهد داشت.

سردار سلامی افزود: اگر دشمنان ما بخواهند نیت بدخواهانه‌ای داشته باشند، این موشک‌ها آماده پرواز و شلیک به هر هدفی هستند.

وی در ادامه گفت: حزب‌الله بیش از ۱۰۰ هزار موشک ذخیره کرده و جمهوری اسلامی می‌تواند ده‌ها برابر موشک‌ از کلاس‌های مختلف داشته باشد؛ این قدرت سیار است و در امتداد زمان، توسعه خواهد یافت. همیشه توانایی ما برای انبار کردن و ذخیره‌سازی موشک‌ها عقب‌تر از تولید آنها است.

جانشین فرمانده کل سپاه ‌ادامه داد: همه تجربیات و دستاوردهای علمی و عملیاتی خود را در اختیار برادران خود در جهان اسلام و برادران مقاومت قرار خواهیم داد تا علیه آمریکا، اسرائیل و متحدان آمریکایی به کار بگیرند.

این پنج رزمایش مهمترین رزمایش های سال ۱۳۹۴ بود که با همت و تلاش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در جای جای ایران اسلامی به وقوع پیوست و تنها گوشه ای از توان دفاعی ایران را به رخ دشمنان کشید. در این رزمایش ها همانطور که به آن پرداخته شد نیروهای مسلح ایران دستاوردهای جدید خود را تست و آزمایش کردند و توانستند به توان نظامی خود بیافزایند. هر کدام از این رزمایش ها سهم بسزایی در ارتقای توان دفاعی و ایجاد بازدارندگی برای کشورمان داشتند.

نظر شما