شناسهٔ خبر: 123266 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

تمامی مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به اقتصاد مقاومتی داشته باشند

رستمیان2 یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ با تاکید بر لزوم توجه ویژه مجلس فعلی و مجلس دهم به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت که علاوه بر نمایندگان، تمامی مسئولان در وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف باید نگاه ویژه‌ای به اقتصاد مقاومتی داشته باشند که در چنین شرایطی دیگر شاهد این حجم از واردات و قاچاق بی رویه نخواهیم بود.

به گزارش «نماینده» عبدالرحمان رستمیان با بیان اینکه نمایندگان مجلس نهم در ماه‌های آخر کاری‌شان به خصوص در هنگام بررسی بودجه باید نگاه ویژه به موضوع اقتصاد مقاومتی داشته باشند گفت:‌ این موضوع شامل نمایندگان مجلس دهم به خصوص در هنگام بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه نیز می‌شود. آن‌ها باید هر زمان که قانون نویسی می‌کنند اقتصاد مقاومتی را در قوانین لحاظ کنند چرا که اقتصاد مقاومتی به زمان و مکان خاصی تعلق ندارد و یک تفکر است.

رستمیان ادامه داد: علاوه بر نمایندگان مجلس باید وزارتخانه و نهادهای مختلف نیز فرصت و ظرفیت های کشور را شناسایی کرده و اجازه ندهند ارز از کشور خارج شود و به جای آن با ایجاد تولید و اشتغال شرایط ارزآوری و صادرات را فراهم کنند. به عبارت دیگر باید تمام قوانین و بخشنامه ها با نگاه اقتصاد مقاومتی باشد چون در این شرایط علاوه بر کم شدن حجم واردات جلوی قاچاق بی رویه کالا نیز گرفته می‌شود.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تا حدودی اقتصاد مقاومتی در حوزه بهداشت و درمان به کار گرفته شده است توضیح داد: سال گذشته اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای انستیتوی رازی جهت تولید واکسن در نظر گرفته شد که این اعتبار منجر به تولید واکسن و در نهایت کاهش واردات شد. این خود نمونه ای است که می‌توان با الهام و استفاده از ظرفیت و توانمندی ها ضمن کاهش واردات بر روی تولید بیشتر و در مرحله بعدی افزایش صادرات تمرکز کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه فرآورده‌های خونی نیز توانمندی‌های بسیاری وجود دارد گفت: در این حوزه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار واردات صورت می‌گیرد. هم‌چنین نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار واردات دارو داریم که می‌توان این واردات را کاهش داد. در تجهیزات پزشکی نیز نسبت واردات به صادرات ۱۰ به یک است که باید در این سه حوزه ضمن ایجاد زمینه ای برای تولید داخل در جهت افزایش صادرات تلاش‌های لازم صورت گیرد.

نظر شما