شناسهٔ خبر: 123116 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نماز را در سفر فراموش نکنیم/ واسطه ازدواج مجردهای فامیل شویم

حجت السلام قرائتی/1 تبریک عید امسال با کوثر قرآن مقارن است و معنای تبریک و کوثر نیز به هم نزدیک است، بیاییم در میلیون‌ها دید و بازدیدی که در فامیل صورت می‌گیرد، مشکلی را حل کنیم تا تبریک ظاهری ما پر مغز شود.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز در آستانه سال نو شمسی پیامی تحت عنوان «تبریک عملی» خطاب به هموطنان به رشته تحریر در آورده است که مشروح آن در پی می‌آید:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

به همه خوانندگان با احترام و جمله مبارکه «سلام علیکم»، سلام می‌کنم و برایتان آرزوی سلامتی و توفیق دارم، به فکرم رسید در آغاز سال ۹۵ از یک معلم قدیمی کلمه تبریک را معنا کنم:

تبریک از برکت است و هر چیزی هم ظاهری دارد و هم باطنی که باید به هر دو توجه داشت؛ یعنی هم به پوست هم به مغز، آری! اگر هر یک از پوست یا مغز تخمه را بکاریم سبز نخواهد شد و باید به هر دو توجه شود تا نتیجه دهد.

در ایام عید که ظاهر خوبی دارد، یعنی فرصتی برای دید و بازدید و سفر و شادی است و شهر و روستاها و خانه‌ها برای پذیرایی آماده است و هوای معتدل همراه با سبزی زمین و شکوفه‌های درختان و امثال آن به چشم می‌خورد، سزاوار است که این ظاهر زیبا با باطنی همراه باشد و تبریک ظاهری همراه با برکت عملی باشد.

این دید و بازدیدها قالب و تبریک ظاهری است، ولی قلب آن چیست؟

مغز این تبریک  اموری است از جمله اینکه:

۱-در این دید و بازدیدها ثروتمندان فامیل، مخفیانه از فقرای فامیل دستگیری کنند.

۲-اگر میان فامیل افرادی با هم کدورتی دارند آنان را آشتی دهند.

۳-اگر نوجوانان فامیل در بعضی از درس‌های خود ضعیف هستند به آنان کمکی شود.

۴-اگر شخصی گرفتار بدهی یا زندان است آن را نجات دهیم.

۵-اگر در جلسات گناه می‌شود با برخورد خوب، مانع شویم.

۶-اگر برای بعضی از افراد فامیل سؤال و شبهه‌ای مطرح شده ما واسطه شویم و جوابش را از یک دانشمندی دریافت و شبهه آن را برطرف کنیم.

۷-اگر در فامیل و همسایگان خانواده شهدا و جانبازان وجود دارند، دیدار با آنان را بر دیگران مقدم بداریم.

۸-در سفر از کسانی که در جاده‌ها خدمت می‌کنند(پلیس، هلال احمر، راهداری) حداقل با زبان، تشکر کنیم.

۹-برای همسریابی افراد مجرد فامیل واسطه‌گری و شفاعت کنیم.

اسلام عزیز ما در کنار سفارشات عمومی چند سفارش ویژه برای بستگان دارد که من به عنوان معلم قرآن دو سه جمله از آن سفارشات قرآنی را به شما هدیه می کنم و دوست دارم خدمتی به شما کرده باشم.

قرآن، یک جا به پیامبر(ص) می‌فرماید: بستگان نزدیک خود را از خطرها هشدار بده «و انذر عشیرتک الأقربین» و در جای دیگر می‌فرماید: خودتان و بستگانتان را از آتش دوزخ حفظ کنید «قو أنفسکم و اهلیکم ناراً» که در حدیثی در تفسیر آیه می‌خوانیم، مراد از این حفظ آن است که آنان را به نماز و زکات و تقوا سفارش کنیم.

و در جایی دیگر می‌فرماید که لقمان حکیم فرزندش را به نماز و امر به معروف و نهی از منکر و تواضع نسبت به مردم و توجه به معاد سفارش کرد، جالب آن است که قرآن درباره پیامبر(ص) می‌فرماید: او در کنار نبوت و رسالت به خانواده خود رسیدگی ویژه داشت.

خواننده عزیز! این رسیدگی و کمک به فامیل، قلب و مغز این دید و بازدیدها است، راستی اگر در این دید و بازدیدها به مشکلات یکدیگر نرسیم از بسیاری از برکات محروم خواهیم شد.

تبریک یعنی دید و بازدید خود را با این امور رشد و برکت دهیم، اینکه خداوند به پیغمبر(ص) می‌فرماید ما به تو کوثر دادیم و مراد کوثر «فاطمه زهرا» و معنای کوثر خیر فراوان است و ناگفته پیداست عطای خداوند بزرگ به بهترین فرد هستی کوثر و خیر فراوان است، ما نیز می‌توانیم با نیت خالص و همت بلند و خدمت بی‌منت و دستگیری از دیگران تا حدی از خود کوثر بسازیم، یعنی خود و کارهای خود را – تا آنجا که می‌شود- به خیر زیاد و کوثر تبدیل کنیم.

کوتاه سخن آنکه ایام عید امسال که با ولادت حضرت زهرا(س) مقارن است و به عبارت دیگر تبریک عید با کوثر قرآن مقارن است و معنای تبریک و کوثر نیز به هم نزدیک است، بیاییم در میلیون‌ها دید و بازدیدی که در فامیل صورت می‌گیرد، مشکلی را( جزئی یا کلی) حل کنیم تا تبریک ظاهری ما پر مغز شود و البته این نیاز به استمداد از خدواند و توفیق الهی دارد.

ساده‌ترین راه برای تبریک و برکت و کوثر آن است که دیگران را در خوبی‌ها شریک کنیم و همت خود را از مسائل فردی و جزئی به مسائل عمومی سوق دهیم، همانگونه که نماز ما را این گونه تربیت می‌کند که بگوییم:

پروردگارا همه ما را(نه فقط من را) هدایت کن«إهدنا»

و در سلام بگوییم «السلام علینا» نه سلام به یک شخص

می‌گوییم در نماز خداوند شنونده ستایش همه موجودات است «سمع الله لمن حمده» نه فقط شنونده ستایش من و نفرمود «سمع الله لحمدی»

در سراسر قرآن و روایات و برنامه‌های پیامبر(ص) و اهل بیت معصومش(ع) صدها نمونه به چشم می‌خورد که رشد و برکت و سعادت و خوشی را فقط برای خود نمی‌خواستند، بلکه برای همه می‌خواستند و این است معنای تبریک و کوثر.

در پایان ضمن دعا برای شما عزیزان، سال خوبی را برایتان آرزومندم، نوروز ایام سفر است؛ از نماز در سفر غافل نشوید؛ چرا که نماز، سفر شما را پر خیر و برکت می‌کند.

نظر شما