شناسهٔ خبر: 122984 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

عراقچی: رفع تحریم ها تحقق یافته است

عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام به رسمیت شناخته شدن برنامه صلح آمیز هسته ای به ویژه غنی سازی، در جامعه بین الملل و ادامه آن و برداشته شدن تحریم ها را از خواسته های تحقق یافته کشورمان دانست.

به گزارش «نماینده»، سید عباس عراقچی در چهل و نهمین نشست اجلاس معاونان حقوقی دستگاه‌ها، مذاکرات هسته ای را تبلور توانمندی دپیلماتیک نظام و برجام را ثمره ۱۲ سال مقاومت و پافشاری بزرگ ملت ایران بر اصول و ایستادگی بر شعار حق مسلم دانستن انرژی هسته‌ای دانست.  

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: خواست و دستاورد اصلی ما در مذاکرات هسته‌ای تحمیل اراده به ۶ قدرت برتر جهانی بود که در مدت ۱۲ سال هر چه خواستند، انجام دادند اما نتوانستند سیاستشان را بر ما تحمیل کنند.

وی افزود: نتیجه مذاکرات برای دو طرف برد ـ برد است به این معنی که ما به خواسته هایمان رسیده ایم و طرف مقابل هم به خواسته هایش رسید، که البته خواسته های آنان در تناقض با خواسته های ما نبود.

عراقچی به رسمیت شناخته شدن برنامه صلح آمیز هسته ای به ویژه غنی سازی، در جامعه بین الملل و ادامه آن و برداشته شدن تحریم ها را از خواسته های تحقق یافته کشورمان دانست.

معاون وزیر امور خارجه گفت: خواسته طرف مقابل پس از چند مرحله جرح و تعدیل این بود که جلو بمب هسته ای ایران گرفته شود و ادعا کنند که بدون جنگ به این هدف دست یافته اند.

وی افزود: البته این از نظر ما امتیاز محسوب نمی شود زیرا سلاح هسته ای در دکترین ما جایی ندارد و در این زمینه فتوا داریم و استفاده از این سلاح را حرام می دانیم ما اعتماد ایجاد کرده ایم که سراغ سلاح هسته ای نمی رویم و محدودیت هایی را پذیرفتیم که هیچ نیاز ضروری ما را تعطیل نمی کند.  

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: طرف مقابل سیاست های گذشته اش از جمله غنی سازی صفر را کنار گذاشت، قطعنامه های خود را لغو کرد و رضایت داد که ایران با اتخاذ ترتیباتی اطمینان دهد که اگر دنبال سلاح هسته ای رفت یک سال طول بکشد و این گونه می گویند که به خواسته‌شان رسیده اند.

نظر شما