شناسهٔ خبر: 122928 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

در دوره ای که وزیر بودم هم ورزش باستانی می کردم

نبوی در سال های ۶۲ که وزیر بودم دوباره شروع به ورزش باستانی کردم. اما بعد از آن در گیر و دار مشغله ها ادامه ندادم تا اکنون که چندیست دوباره آن را شروع کرده ام و هفته ای یک روز صبح ها از ساعت ۴ تا ۵ به این ورزش مشغول هستم.

|عارفه سلیمی| در کافه گپ این هفته سراغ «مرتضی نبوی» رفتیم و صحبت از ریزه‌کاری‌های زندگی این وزیر اسبق پست و تلگراف و همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گپ‌وگفتی خواندنی را رقم زد...

چطور با همسرتان آشنا شدید و به چه وسیله ای ازدواجتان فراهم شد؟

من درسال ۵۲ تا ۵۴ زندان بودم و پس آزادی ام خانواده و خودم به فکر ازدواج افتادیم. خانم اول من همکلاسی خواهرم بودند که در آن زمان مانند من زندانی سیاسی بودند که به تازگی آزاد شده بودند.

فکر کردم که با ایشان بسیار هم فکر و همراه هستیم از طریق خواهرم پیغام دادم که ایشان هم موافقت کردند و ازدواج کردیم.

مراسم عروسی تان به چه شکلی برگزار شد؟

بسیار ساده بود. ما جشن آن چنانی نگرفتیم و در حد ۱۵ نفر از بزرگان خانواده را در مراسم عقد دعوت کردیم و پس از آن با دو، سه هزار تومان چند وسیله اولیه خانه خریداری کردیم و یک اتاق در منطقه تهران نو گرفتیم و زندگی مان را شروع کردیم.

شما چند فرزند دارید؟

از ایشان سه فرزند دارم.

چه سالی فوت کردند؟

سال ۶۲ وقتی که فرزندانمان ۶، ۴ و ۲ ساله بودند فوت کردند.

ازدواج دومتان به چه شکل بود؟

 به دلیل این که بچه ها کوچک بودند و نیاز به یک سر پرست داشتند همان اوخر اسفند ۶۲ با خانمی که با شرایط ما وفق داشتند و آمادگی داشتند از بچه ها مراقب کنند آشنا شدم و ازدواج کردیم.

رابطه خانمتان با فرزندانتان خوب است؟

 بسیار عالی چرا که ایشان خودشان برای نگهداری بچه ها انگیزه داشتند وروابط را به گونه ای برقرار کردند که رابطه مادر وفرزندی ایجاد شده است و  سه فرزند اولم ایشان را مادر خودشان می دانند و هیچ فرقی قائل نیستند. در واقع ایشان بیشتر از من پناهگاه بچه ها هستند.

مهریه خانم هایتان چه قدر بود؟

مهریه همسر اولم مهر سنت نبوی معادل مهریه خانم فاطمه زهرا(س) بود.

همسر دومم نیز به همین مقدار به علاوه یک حج واجب بود.

چه قدر اهل خرید هدیه برای همسرتان هستید؟

والا اگر مراسمی پیش بیاید یک هدیه ای می دهیم دیگر (خنده)

فکر می کنید بهترین هدیه ای که به ایشان بدهید خوشحال خواهند شد چیست؟

مثلا مناسبتی مانند عید غدیر و ... باشد یک سکه می دهم اما گاهی به گاهی گلی هم برایشان می خرم ایشان به گل خیلی علاقه دارند.

فرزندانتان چند سالگی ازدواج کردند؟

آن ها هم تقریبا زود ازدواج کردند همه دانشجو بودند که متأهل شدند.

شما نوه هم دارید؟

بله نوه هم دارم. از پسر بزرگم سه نوه، از دخترم که دومی است و فارغ التحصیل ریاضی از دانشگاه شریف است در حال حاضر سه نوه دارم یکی هم تو راهی دارد که به زودی چهار تا خواهند شد. دختر دومم نیز یک فرزند دارد. جمعا با نوه تو راهی می شوند ۷ تا.

رابطه تون با نوه ها به چه شکل است؟

وقتی می آیند پیش ما با آن ها بازی می کنم آن ها هم دوست دارند با ما سر و کله بزنند و بالا پایین بندازیم شان.

عموما اگر وقت خالی داشته باشید به چه کاری مشغول می شوید؟

من عمدتا علاقه ام به مطالعه است.

چه کتاب هایی بیشتر می خوانید؟

من پس از نمایندگی مجلس در مرکزتحقیقاتی که مجوزش را از وزارت علوم گرفتم به کارهای مطالعاتی سیاسی مشغول به کار هستم. رشته ام قبل از انقلاب کارشناس ارشد برق از دانشگاه فنی تهران بود. اما بعد گفتم ببینم در سیاست چه خبر است بعد از مجلس در سال ۸۳ ارشد علوم سیاسی گرفتم و اکنون دکتری علوم سیاسی دارم. فلذا مطالعاتم بیشتر در بحث های علوم انسانی است.

در امور منزل به همسرتان کمک می کنید؟

بله هر چی ایشان دستور بدهند ما اجرا می کنیم. در حد این که ظرف ها یا سفره را جمع کنیم.

آشپزی هم بلد هستید؟

در حد برنج درست کردن و تخم مرغ ساده. البته بلد هستم ولی خیلی دخالت نمی کنیم (خنده)

چه قدر اهل ورزش کردن هستید؟

 الحمد الله اهل ورزش هستم. جوان که بودم در دوران دبیرستان و دانشگاه اهل ورزش باستانی بودم البته دوران دانشگاه کوهنوردی هم می رفتیم و تقربیا کوهنورد حرفه ای به حساب می آمدیم. بعد از آن در سال های ۶۲ که وزیر بودم دوباره شروع به ورزش باستانی کردم. اما بعد از آن در گیر و دار مشغله ها ادامه ندادم تا اکنون که چندیست دوباره آن را شروع کرده ام و هفته ای یک روز صبح ها از ساعت ۴ تا ۵ به این ورزش مشغول هستم.

اهل فیلم دیدن هم هستید؟

سینما الان چند سالی می شود که نرفتم یک زمانی سال ها قبل بعضی فیلم های مشهور جشنواره فجر را می رفتم اما چند سالی هست که نرفته ام.

 بهترین فیلمی که دید و به نظرتان بسیار خوب بوده است کدام فیلم است؟

فکر می کنم آژانس شیشه ای حاتمی کیا برایم بسیار جالب بود و به نظرم بسیار به موقع ساخته شد و در زمان خودش قرار گرفته بود چرا که تازه دوم خردادی ها سرکار آمده بودند و داشتند ارزش های بسیجی گری و دفاع مقدس را تغییر می دادند.

با توجه به این که حجم کاری شما بالا است چه قدر اهل عصبانیت هستید و عموما وقتی عصبانی می شوید عموما چه رفتاری می کنید؟

والا خدا کمک کرده خیلی ریلکس هستم و عموم دیر عصبانی می شوم(خنده) اما اگر یه زمانی عصبانی هم شوم سعی می کنم چندان عکس العمل نداشته باشم.

شما عضو شبکه های اجتماعی هم هستید؟

نه من عضو هیچ یک از شبکه های اجتماعی نیستم چرا که من اصلا موبایل ندارم اگر داشتم قطعا شما خبرنگار ها شماره آن را داشتید. (خنده)  

در پایان اگر حرفی دارید بفرمایید.

آرزوی توفیق برای همه مسئولین که انشالله الگوشان شهید رجایی باشد. من تا دوره دیپلم در قزوین درس خواندم و ایشان در دوره دبیرستان معلم من نیز بودند و بعدا نیز با ایشان ارتباط داشتم و معتقدم هنوز شهید رجایی الگوی مطلوبی برای مسئولین و مردم هستند.

نظر شما