شناسهٔ خبر: 122832 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

ظریف به ۶ کشور آسیایی سفر می کند

جابرانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر وزیر امور خارجه به شش کشور آسیایی به منظور پیگیری تحرک دیپلماتیک ایران در دوران پسابرجام خبر داد.

به گزارش «نماینده»، جابری انصاری در نشست خبری با خبرنگاران گفت: سفر وزیر امور خارجه کشورمان که از ۱۵ اسفند آغاز می شود از جاکارتا پایتخت اندونزی شروع خواهد شد که به منظور شرکت در اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی برای حمایت از قدس و مسجد الاقصی است.

وی افزود: آقای ظریف همچنین در  ادامه به کشورهای تایلند، ‌برونئی، نیوزیلند، ‌استرالیا و سنگاپور نیز سفر خواهد کرد و در این سفرها یک هیئت اقتصادی بزرگ نیز وزیر امورخارجه را همراهی می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش دستگاه دیپلماسی و کشور برای استفاده حداکثری از فضای پسابرجام و ظرفیت آزادشده جهت گسترش مناسبات با کشورهای مختلف از جمله کشورهای آسیایی تصریح کرد: در این سفرها مناسبات اقتصادی از جمله اولویت‌ها است و در مورد همکاری‌های سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی نیز رایزنی و گفت‌وگو خواهد شد.

وی پیگیری مسائل اقتصادی و همچنین تفاهم نامه های امضا شده میان ایران و کشورهای آسیایی و نیز رایزنی های سیاسی و بین المللی در موضوعات مختلف  را یکی دیگر از اهداف سفر وزیر امور خارجه به شش کشور آسیایی برشمرد.

جابری انصاری همچنین درباره لغو شدن سفر رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران هم که قرار بود امروز ۱۰ اسفند انجام شود توضیحاتی ارائه کرد.

وی دلیل اصلی تعویق این سفر را مهار تشدید اختلافات داخلی کشور بروندی و جلوگیری از تبدیل شدن آن به بحران دانست و گفت: سفر آقای جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی قرار بود در هفته جاری برگزار شود و در این چارچوب هیات‌های مقدماتی از این کشور به تهران سفر کرده بودند و چهار دور گفت و گوهای مقدماتی بین دو کشور انجام شده بود.

جابری انصاری افزود:‌ در آستانه سفر به دلیل امر فوق‌العاده‌ای که در قاره آفریقا رخ داد و ایشان نیز با توجه به مسئولیت‌شان در اتحادیه آفریقا مجبور شدند که سفر خود را به تهران به تعویق بیاندازند و همراه هیاتی برای وضعیت مساله‌پیش آمده در بروندی به این کشور سفر کنند تا مساله داخلی ایجاد شده در این منطقه تبدیل به بحرانی عمیق و فاجعه‌ای انسانی در کل آفریقا نشود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: با توجه به این موضوع در حال حاضر مقامات دو کشور در حال رایزنی هستند که تاریخ جدیدی را برای انجام این سفر تعیین کند.

خبرنگار دیگری در مورد اتصال بانک‌های ایران به سیستم سوئیفت پرسید و از سخنگوی وزارت خارجه خواست نام چند بانک ایرانی را که به این سیستم وصل شده اند نام ببرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: جواب سئوال شما را به لحاظ فنی باید مقامات بانک از جمله مقامات بانک مرکزی پاسخ دهند و در این ارتباط اطلاع رسانی کنند.

جابری‌انصاری در همین زمینه افزود: یکی از تعهدات طرف مقابل در برجام رفع این مشکل بود، البته اجرای آن به دلایل و مشکلات فنی با تاخیراتی همراه بود و باید سیستم فنی بانک‌های ما به این سیستم متصل می‌شدند و این امر انجام شد و پس از رفع مسایل فنی، الان شبکه بانکی ایران به شبکه سوئیفت متصل است ولی در مورد جزییات فنی این موضوع شما باید از مراجع بانکی و بانک مرکزی سئوال کنید.

خبرنگار دیگری هم در مورد خرید اس ۳۰۰ از روسیه از سخنگوی وزارت خارجه پرسید و گفت که برخی از مقامات وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که ایران هزینه مربوط به خرید اس ۳۰۰ را پرداخت نکرده و ممکن است این قرارداد لغو شود. از دیگر سو آقای سرمدی قائم‌مقام وزارت خارجه در مصاحبه‌ای که روز گذشته با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه داشتند خبر از انعقاد قراردادهای جدیدی در مورد خرید اس ۳۰۰ از روسیه کرده بود که سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به آن اعلام کرد:‌دقت خبر آخری که اشاره کردید باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: پیش از این در مورد مبادله اس ۳۰۰ اعلام نظر شده است. پرداخت‌ها در این زمینه بر اساس جدول زمان‌بندی ایجاد شده انجام می‌شود و طرف مقابل نیز بر اساس این جدول زمانی به تعهدات خود باید عمل کند و هرگونه اختلافی در این مسیر ایجاد شود از مجاری دیپلماتیک و خاص خود پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ‌ایجاد شدن این گونه مسائل در توافق‌های بین کشورها بی‌سابقه نیست و بعضا این مساله پیش می‌آید که اجرای توافق‌ها و قراردادها رخ می‌دهد و مساله مورد اشاره از مجاری خود در حال پیگیری است.

انصاری در پاسخ به این سئوال که آیا در جریان سفر رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران دو کشور در ارتباط با لغو روادید به نتیجه رسیدند و توافقی در این زمینه صورت گرفته است؟ گفت: در این زمینه بین دو کشور توافقی صورت نگرفته است و اگر چنین توافقی صورت بگیرد در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌شود و حصول چنین توافقی بستگی به میزان نیاز دو کشور و رفت و آمد هیات‌ها و توافق دو کشور است.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد کمک دولت ایران به ملت فلسطین و مسائل مطرح شده در مورد این موضوع در طی روزهای اخیر و اظهارنظر مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از مبارزه مردم فلسطین برای رهایی از اشغال حمایت کرده و طبیعی است انجام کمک‌ها در این مسیر در چارچوب قانونی خود و بر اساس توافقی که بین ایران و نمایندگی‌های قانونی و مشروع ملت فلسطین صورت می‌گیرد انجام می‌شود و هرگونه امری در این چارچوب به شکل مناسب بر اساس توافق صورت گرفته انجام خواهد شد.

انصاری همچنین بار دیگر بر سیاست کلی ایران بر حمایت از ملت فلسطین و مبارزه آنها جهت رهایی از اشغال تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد اظهارات اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت مبنی بر اینکه عربستان برای پرداخت دیه جان‌باختگان فاجعه منا اعلام آمادگی کرده است پرسید که انصاری در پاسخ گفت: وزارت خارجه از ابتدای وقوع این فاجعه پیگیر ابعاد حقوقی و انسانی این موضوع بوده است.

وی تصریح کرد: سخنانی که به رئیس سازمان حج و زیارت نسبت داده شده، صحبت دقیقی نیست و ایشان نیز خود اعلام کرده‌اند که از صحبت‌های ایشان سوءبرداشت شده و خبر منتشر شده دقیق نیست.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه پرونده این موضوع مفتوح و در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: عربستان باید به تعهدات قانونی و اخلاقی خود در مورد این فاجعه به عنوان کشور میزبان عمل کند و به طور طبیعی اولین کار در مورد این فاجعه که هزاران انسان در آن کشته شدند، جبران خسارت جانباختگان است و همانطور که پیش از این اشاره کردم پیگیری این موضوع از ابعاد مختلف در دستور کار وزارت خارجه است.

صحبت‌های چند روز اخیر نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب در مورد برجام و پیامدهای آن برای کشورهای عربی از جمله دیگر سئوالاتی بود که در این نشست از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد که او در واکنش اظهار کرد: اینگونه اظهارات هیچ‌گونه خدمتی به منافع کشورهای عربی و اتحادیه عرب نمی‌کند.

وی با اشاره به مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: توافق حاصل شده در زمینه مذاکرات هسته‌ای و تلاش ایران برای افزایش قدرت قانونی خود علیه هیچ‌یک از کشورهای منطقه و خارج از منطقه نیست و برخی از کشورهای عربی به جای پیگیری سیاست ایران‌هراسی که نتیجه‌ای برای آنها ندارد بهتر است بر روی مسائل داخلی خود و برنامه ملی‌شان برای افزایش قدرت و اقتدارشان متمرکز شوند.

جابری‌انصاری با تاکید بر اینکه اینگونه موضع‌گیری‌ها تنها به تشدید منازعات در منطقه منجر می‌شود و متضمن هیچ سود و منفعتی نیست، ادامه داد: این‌گونه سیاست‌ها برای خود این کشورها تبعات منفی زیادی به همراه دارد و پیشنهاد ما به آنها این است که آنها به جای صادر کردن مشکلات خود به دیگر کشورها تلاش کنند که برای افزایش قدرت ملی‌شان و حل مشکلاتشان برنامه‌ریزی کنند و در این زمینه اهتمام داشته باشند. به این نکته توجه داشته باشند که ایران‌هراسی و حمایت از این موضوع برای کشورهای عربی هیچ سودی نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه به صحبت‌های مرحوم حسنین هیکل روزنامه‌نگار و متفکر مصری اشاره کرد و افزود: او در سخنان خود بارها اعلام کرده بود که من علت دشمنی کشورهای عربی با ایران را نمی‌توانم درک کنم و اینکه چرا این کشورها از ظرفیت آزاد شده انقلاب اسلامی به صورت مناسب استفاده نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه کشورهایی که سیاست‌های مبتنی بر دشمنی با ایران را در دستور کار خود قرار داده‌اند به هیچ نتیجه‌ای نخواهند رسید، تاکید کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که ایران با بسیاری از کشورهای عربی روابط رو به رشدی دارد و این روابط را بر اساس منافع مشترک ادامه می‌دهد و سیاست مورد اشاره سیاستی است که از سوی برخی کشورها عربی دنبال می‌شود.

 

نظر شما