شناسهٔ خبر: 122801 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حجتی:

شنیده می‌شود میوه‌های ممنوعه «سازمان‌یافته» وارد می‌شوند

حجتی/2 وزیرجهادکشاورزی گفت: شنیده می‌شود عده‌ای به شکل سازمان‌یافته و درکانتینرها میوه‌های ممنوعه خارجی را وارد می‌کنند. از دست من چه کاری ساخته است؛ من ماموری نداریم که با آنها مقابله کنم.

به گزارش «نماینده» محمود حجتی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در قبال واردات غیرمجاز و توزیع گسترده میوه‌های خارجی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران چیست؟ اظهارداشت: گاهی چیزهایی را می‌شنویم که غصه‌مان می‌گیرد، چرا که ایران کشوری است غنی در زمینه تولید انواع میوه‌ها.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا مزیت‌های تولید ایران در این زمینه وجود ندارد، گفت: طعم، بو و کیفیت میوه‌های ایرانی را تولیدات هیچ کشوری ندارد، ضمن اینکه به شهادت آمار، هیچ کمبودی در کشور ما در این زمینه وجود ندارد.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: به عنوان مثال، طعم و کیفیتی که پسته ایرانی دارد، حتی در پسته کالیفرنیا هم وجود ندارد.

حجتی با بیان اینکه در حال حاضر پرتقال تولیدی کشور روی دست کشاورزان مانده است، تصریح کرد: ایران در تولید محصولات زیادی از جمله خرما، انار، زعفران، انگور، سیب و مرکبات رتبه اول تا دهم را بین ۲۰۰ کشور دنیا دارد. چرا باید کشوری که در تولید انگور رتبه هفتم یا هشتم را دارد، انگور وارد کند؟

وی با بیان اینکه ما باید ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن سیب از کشور صادر کنیم، افزود: وزارت کشاورزی طرحی را دنبال می‌کند که بر اساس آن، واردات سیب در ازای صادرات موز انجام شود و هر کسی بخواهد موز وارد کند، باید حتما سیب صادر کند.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه امسال یک کشاورز نخبه ایرانی ۱۷۰ تن سیب در هر هکتار تولید کرده است، گفت: چرا باید با این وجود اصرار به واردات داشته باشیم. ما بین ۴.۵ تا ۵ میلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌کنیم در حالی که این میزان در دنیا ۱۰۰ میلیون تن است.

وی ادامه داد: جمعیت ایران حدود یک درصد جمعیت دنیاست و ما ۴ درصد تولید مرکبات جهان را داریم؛ بنابراین چه نیازی به واردات است.

عضو کابینه تدبیر و امید با تاکید بر اینکه وزارت جهادکشاورزی به هیچ عنوان موافق واردات میوه نیست، گفت: اگر سئوال می‌کنید چرا واردات انجام می‌شود، باید پاسخ بدهم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، البته همه مسئولان در حال تلاش هستند که این مسئله را کنترل کنند.

حجتی با بیان اینکه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی این موضوع است، گفت: این میوه‌ها از کجا می‌آید، از آسمان یا مرزها؟ اگر از مرزها وارد می‌شود حتما آنجا مرزبان وجود دارد و شما به خوبی‌ می‌دانید مسئول مرزبانی چه کسی است. چرا از من این سئوال را می‌کنید؟ من چه می‌توانم در این زمینه بگویم.

وی با اشاره به اینکه باید جلوی این کار را بگیریم اما محدودیت‌هایی وجود دارد، گفت: بنده بیشتر نگران آفت و بیماری‌های هستم که این محصولات با خود به کشور می‌آورند، بنابراین این موضوع از نظر فنی برای وزارت جهاد بسیار مهم و حساسیت‌برانگیز است.

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به اینکه در مدت ۱۰ سال همراه با واردات پرتقال، آفت مگس مدیترانه‌ای و همراه با واردات زیتون، مگس زیتون وارد کشور شده است، تصریح کرد: این موضوع ما را بیشتر رنج می‌دهد، چرا که هزینه و خسارت زیادی را متوجه کشاورزان می‌کند و ما حدود ۱۰ میلیارد تومان برای مبارزه با مگس میوه زیتون هزینه کردیم، بنابراین از این جهت خیلی آسیب می‌بینیم.

وزیر جهادکشاورزی افزود: گاهی بنده می‌شنوم که قاچاق میوه سازمان‌یافته انجام می‌شود اما این مسئله هنوز برای ما مستند نیست.

وی با بیان اینکه شنیده می‌شود عده‌ای به شکل سازمان‌یافته و در کانتینرها این میوه‌ها را وارد می‌کنند، ادامه داد: از دست من چه کاری ساخته است. من ماموری نداریم که با آن مقابله کند، بنابراین دستگاه‌های مربوطه باید این مسئله را پیگیری کنند.

حجتی با اشاره به جلسه هفته قبل وزیر کشور در این رابطه ادامه داد: در این جلسه مسئولان دستگاه‌های مربوطه و همچنین مسئولانی از وزارت جهادکشاورزی حضور داشتند و درباره آن بحث کردند که در پی این جلسه، وزیر کشور به تمام وزارتخانه‌ها و مبادی ذیربط مصوبات انجام شده را ابلاغ کرد.

وی با اشاره به اینکه گاهی واردات به صورت پیله‌وری و محلی انجام می‌شود، گفت: در این زمینه خیلی نباید خرده گرفت، ضمن اینکه کسی هم نمی‌تواند کار چندانی انجام دهد اما در مواردی که مسئله سازمان‌یافته است، مثلا کسانی که میوه‌ها را می‌آورند و در میدان مرکزی توزیع می‌کنند، دستگاه‌های مربوطه باید حتما این مسئله را پیگیری کنند، ضمن اینکه وزارت جهادکشاورزی در این زمینه با آنان همکاری خواهد کرد.

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به اینکه از شورای شهر تهران درخواست کردیم که با این مسئله مقابله کند، افزود: بنده سه‌شنبه با مسئولان شورای شهر جلسه‌ای دارم و حتما در آنجا نیز از آنها درخواست می‌کنم در این زمینه محدودیت ایجاد کنند. عرضه این میوه‌ها نباید به صورت رسمی در کشور انجام شود و اگر در میادین نیز چنین میوه‌ای وجود دارد باید جمع‌آوری شود.

حجتی افزود: مسئله دیگری که در جلسه با وزیر کشور مطرح شد، این بود که عده‌ای می‌خواهند میوه‌هایی را به عنوان ترانزیت به نقطه دیگری از دنیا ببرند اما این محصولات در داخل کشور نشر می‌کند که در این زمینه باید راه‌های چگونگی نشر را بررسی و از آنها جلوگیری کرد.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: به عنوان مثال، گفته شده قرار بوده که کالایی به عنوان ترانزیت به آسیای میانه برده شود اما این محموله به داخل کشور آمده است و در کانتینر هم که پلمپ بوده، با جرثقیل آرام برداشته شده و دوباره سر جایش قرار گرفته است؛ این موارد ترفندهایی است که کشف شده و باید با آنها برخورد شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه سوداگران و کسانی که با منافع ملی رقابت و مبارزه ناسالم می‌کنند، این ترفندها را به کار گرفته و به تولید آسیب می‌زنند.

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به اینکه هنوز تجهیزات گمرک برای مقابله با این مسئله کامل نشده است، گفت: گمرک باید تجهیزات خود را تکمیل کند.

حجتی با بیان اینکه حساسیت بنده در بخش کشاورزی، دوران پیشین و پسین تولیدات است، اظهارداشت: ما نمی‌توانیم سرمان را پایین بیندازیم، چغندر و شکر تولید کنیم و بعد این محصولات وارد شود.

وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه واردات محصولات تولیدی به تولید و اشتغال ضربه می‌زند، تصریح کرد: این کار باعث مشکلات زیادی از جمله افزایش حاشیه‌نشینی شهرها می‌شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، وقتی ما می‌خواهیم چغندر تولید کنیم باید خدمات نیازها در کنار تولید باشد و دوران پس از تولید نیز  مد نظر قرار بگیرد.

حجتی با بیان اینکه ما در تولید هیچ مشکلی نداریم، گفت: پایه و میزان تولید به این وابسته است که بعد از تولید چه بر سر آن می‌آید. تولیدکننده زمانی انگیزه دارد که محصولش خریدار داشته باشد و با قیمتی عادلانه از او خریداری شود.

واردکنندگان روغن دست‌شان بازتر و صدای‌شان بلندتر است

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه در دوران پس از تولید، حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد، گفت: ببینید در روغن با ما و با تولیدکنندگان چه کردند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین وابستگی کشور در روغن است و ما ظرفیت تولید این محصول را در داخل داریم، گفت: در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی ما این مسئله را پیش‌بینی کرده‌ایم.

حجتی با اشاره به اینکه کشاورزان ما انواع و اقسام حمایت‌هایی که از کشاورزان خارجی می‌شود را ندارند، ادامه داد: گاهی برخی از مردم که منافع کوتاه مدت دارند، در مقابل این مسائل صف‌آرایی می‌کنند.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: گاهی این افراد دست‌شان از ما بازتر و صدای‌شان از ما بلندتر است. به عنوان مثال، زمانی که ما سرگرم رسیدگی به کارهای دیگر هستیم، آنها سرگرم جیب خودشان هستند، صدای‌شان را بلندتر می‌کنند و صدای ما کوتاه‌تر است.

وی اضافه کرد: ما از کارشناسان متخصص خواستیم که در این زمینه ظرفیت‌یابی و استعدادیابی کنند تا مشخص شود چه میزان روغن را می‌توانیم در داخل تامین کنیم، افزود: براساس اعلام این کارشناسان، در برنامه بلندمدت حدود ۷۰ درصد و در افقی میان مدت حدود ۴۰ درصد از روغن مورد نیاز را می‌توانیم در داخل تامین کنیم.

حجتی تاکید کرد: چرا با این ظرفیت‌ها، تولید روغن کشور باید کمتر از ۱۰ درصد باشد. ما در حال تلاش هستیم که این مسئله را بهبود ببخشیم و امیدوارم همه مسئولان به این قضیه کمک کنند.

واکنش به ماجرای توزیع برنج‌های آلوده

وزیر جهادکشاورزی در واکنش به ماجرای توزیع برنج‌های آلوده در کشور اظهار داشت: دستگاه‌های نظارتی بر کیفیت محصولات قابل عرضه نظارت می‌کنند که در رابطه با برنج، سازمان غذا و دارو و درباره مواد خام پروتئین دامی، سازمان دامپزشکی مسئول هستند.

وی اضافه کرد: در ارتباط با زمان مصرف، روال پذیرفته‌ شده‌ای وجود دارد. به عنوان مثال یک تاریخ مصرف معین را برای محصول مشخص می‌کنند که برخی از اینها وقتی تاریخ‌شان به اتمام برسد، دیگر قابل مصرف نیستند اما برخی دیگر طبق استاندارد سازمان‌های نظارتی، تست، کنترل و آزمایش می‌شوند و طبق مقرراتی که این سازمان‌ها دارند، اگر محصولات فاسد شده باشند، غیرقابل مصرف هستند.

حجتی ادامه داد: درباره برخی از محصولات، بسته به نوع آنها، سازمان‌های نظارتی بعد از آزمایشات لازم می‌توانند زمان مصرف را تمدید کنند و گاهی هم نوع مصرف محصول را عوض می‌کنند. به عنوان مثال، گوشت خام تا زمانی که تاریخ مصرف دارد، دامپزشکی آن را به صورت عادی عرضه می‌کند اما در دوره‌های دیگر که تاریخ آن تمدید شده، این گوشت به صورت صنعتی مصرف می‌شود.

عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه این مسئله را سازمان‌های نظارتی باید کنترل کنند، گفت: اگر کسی در این زمینه قصور کرده باشد، باید به ما یا وزارت بهداشت گزارش شود تا آن را پیگیری کنیم.

وی درباره تولید محصولات تراریخته در کشور گفت: بنده تاکنون در این زمینه اظهارنظری نداشته‌ام اما آنچه که قرار است ما به آن عمل کنیم، در چارچوب مقررات انجام می‌شود.

حجتی با بیان اینکه امروزه بیشتر تولید سویا در دنیا به شکل تراریخته انجام می‌شود، افزود: مرکز تولید سویا، کشورهای آمریکا و برزیل هستند، ضمن اینکه این اتفاق در مورد ذرت نیز رخ می‌دهد.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه هند و پاکستان به جرگه کشورهای تولیدکننده محصولات تراریخته ورود کرده‌اند و چینی‌ها نیز اخیراً وارد این عرصه شده‌اند، خطاب به خبرنگاران حاضر در جمع تاکید کرد: جایی نگویید که وزیر کشاورزی اعلام کرده ما می‌خواهیم محصولات تراریخته تولید کنیم؛ این تنها توضیحی بود که بنده درباره شرایط دنیا اعلام کردم.

وی تصریح کرد: ما مقررات قانونی در این زمینه داریم اما نظر بنده این است که اگر قرار شد ما به این عرصه ورود کنیم، در زمینه تولید محصولات دست اول خوراکی وارد این بحث نشویم.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه توسعه گلخانه ها و پرورش ماهی در قفس از کارهای محوری ما است، اظهار داشت: در این زمینه در اعطای تسهیلات به کشاورزان علی رغم محدودیت‌های موجود هیچ مشکلی نداریم و اگر کسی خواهان توسعه گلخانه و پرورش ماهی در قفس باشد، ما منابع مورد نیاز بانکی آن را در بانک کشاورزی تامین کرده ایم و هیچ محدودیتی هم نداریم.

حجتی با تاکید بر اینکه توسعه کشت گلخانه ها، مصرف آب کشور را فوق العاده کاهش می دهد، افزود: اگر ما بتوانیم کشت خیاری را که در عرصه باز انجام می شود، به گلخانه ها منتقل کنیم، یک میلیارد متر مکعب مصرف آب را کاهش داده ایم که این میزان سه برابر حجم مصرفی سد کرج است، ضمن اینکه این عدد در گوجه فرنگی دو میلیارد متر مکعب است.

وی با بیان اینکه در توسعه گلخانه ها در سطح کشور خیلی عقب هستیم، تصریح کرد: ما حتی از خودمان هم عقب تر هستیم و آنچه باید باشیم، نیستیم. اعداد و ارقام در این زمینه به گونه ای است که بیان آن خجالت آور است.

وزیر جهادکشاورزی گفت: برنامه ما این است که سالانه بتوانیم سطح گلخانه های کشور را ۲۵۰۰ هکتار افزایش دهیم تا خیار و گوجه فرنگی در فضای باز تولید نشود و به ذخایر آب کشور فشار نیاید.

عضو کابینه تدبیر و امید، توسعه کشت ماهی در قفس را از دیگر اهداف وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: ارزیابی هایی که کارشناسان نروژی با کمک مشاوران ایرانی و دریاهای جنوب و شمال کشور انجام داده اند، حاکی از این است که ایران ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن ماهی در قفس را دارد که متاسفانه ما از این ظرفیت استفاده نکرده ایم.

حجتی با بیان اینکه قصد داریم در برنامه ششم این میزان را به ۲۰۰ هزار تن برسانیم، افزود: سال قبل هدف ما تولید هزار تن ماهی در قفس بود که تنها ۱۳۰ تن آن محقق شده اما امسال هدفمان تولید ۴ هزار تن ماهی بوده است که امیدوار هستیم این عدد را پشت سر بگذاریم.  

وی ابراز امیدواری کرد: سال آینده ۲۰ هزار تن کشت ماهی در قفس انجام و تحویل ملت داده شود، ضمن اینکه بخش خصوصی در این زمینه همکاری‌های زیادی داشته است.

خود اتکایی و افزایش محصولات استراتژیک

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه از جمله طرح‌های ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی خود اتکایی و افزایش محصولات استراتژیک بوده است، گفت: ما در بحث برون نگری و درون زایی طرح‌هایی را تهیه کرده ایم که گندم، برنج، پنبه، چغندر قند و ذرت از جمله محصولاتی هستند که این طرح برای آنها تهیه شده است.

حجتی با بیان اینکه توسعه گیاهان دارویی از جمله مهمترین ظرفیت‌های کشور ما است، تصریح کرد: ما در این زمینه مزیت‌های بسیار زیادی داریم که تا امروز چشم‌مان را بر روی آنها بسته بودیم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر گیاهان دارویی کشور از جمله شیرین بیان، رازیانه، زعفران و غیره به صورت خام از کشور صادر می‌شوند، ادامه داد: توجه ما به این ظرفیت فوق العاده کم بوده و هم مسئولان هم دانشگاه ها و هم مردم به آن بی توجهی کرده اند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، این وزارتخانه طرحی جدی برای توسعه گیاهان دارویی کشور دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما