شناسهٔ خبر: 122727 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

گزارشی از تناقض‌گویی معاون اول رئیس‌جمهور؛

آقای جهانگیری، بالاخره در دولت پول گم می‌شود یا نه؟!

جهانگیری درحالی دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری در پاسخ به انتقادات الیاس نادران اعلام کرد که امکان ندارد در دولت پولی گم شود که وی پیش از این بارها گفته بود بیش از ۱۰۰میلیارد دلار پول در دولت قبل گم شده است.

به گزارش «نماینده» اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور روز گذشته در همایش تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با تصریح بر اینکه باید در انتخابات اخلاق حرف اول را بزند، گفت: "مردم باید کسانی را که بی‌اخلاقی می‌کنند شناسایی کنند و تصمیم مناسب را در انتخابات بگیرند. اخیراً  یکی از افراد در جریان انتخابات اعلام کرده یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده کشور گم شده است، مگر می‌شود یک دلار در کشور گم شود؟ این افراد اگر واقعاً تردید دارند سؤال بپرسند نه آنکه این موضع گیری‌ها را بیان کنند".

جهانگیری درحالی خطاب به الیاس نادران گفته که امکان ندارد یک دلار در کشور گم شود که پیش از این در همایش روز ملی صادرات در جمع صادرکنندگان نمونه کشور گفته بود: "مشخص نیست ۱۵۰ میلیارد دلار پول حساب ذخیره ارزی در دولت دهم به کجا رفت".

ولی سخنان جهانگیری درباره گم شدن پول در دولت قبل فقط به همین جا ختم نمی‌شود چراکه وی در مراسم آغاز عملیات اجرائی پالایشگاه‌های میعانات گازی سیراف نیز گفته بود: "یکی از موارد اصل ٤٤، واگذاری‌ها بود که به آن شیوه فروخته و پولش را گرفتند و نمی‌دانیم چه شد؛ ۱۵۰ میلیارد دلار از مخابرات تا پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها و معادن مس فروخته شد».

چند روز قبل الیاس نادران در جمع خبرنگاران در مورد دریافت پول‌های بلوکه شده از آمریکا گفته بود: رژیم سابق برای خرید تسلیحات نظامی ۴۰۰ میلیون دلار به آمریکا داده بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی این حجم پول بلوکه شد. در جریان مبادله جاسوسان آمریکایی تصمیم گرفته شد این پول‌ها در مقابل آزادی اعضای سفارت به ایران برگردانده شود. در آن زمان مذاکره کنندگان می‌دانستند به‌دلیل تحریم سیستم‌های بانکی ایران امکان دریافت دلار از این طریق را ندارد به همین دلیل تقاضا کردند دلارها دستی دریافت شود. آمریکایی‌ها نیز دلارها را در گونی تحویل دادند اما اکنون دولت ۱.۷ میلیاد دلار از پول‌های بلوکه شده در آمریکا را دریافت کرده بدون آنکه کسی بداند که این پول‌ها چه شده است و کجا خرج شده است. مشخص نیست که این موضوع نیز مانندسایر موضوعات محرمانه می‌شود یا اینکه دولت اجازه می‌دهد که نمایندگان مجلس بر نحوه هزینه پول‌های بلوکه شده نظارت کند.

نظر شما