شناسهٔ خبر: 122672 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فردا

تفاوت‌های لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان+جدول

سوابق اجرایی و کاری نمایندگان تاثیر بسزایی در انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد. اینکه نمایندگان در عرصه مدیریت و اجرا چه سوابقی دارند و تخصصشان چیست در انتخاب مردم برای مجلس حائز اهمیت است.

«نماینده» - یکی از راه هایی که به افراد برای شناخت بهتر کاندیداهای انتخابات مجلس کمک می کند، کسب اطلاع از سوابق کاری و اجرایی، تحصیلات و همچنین دغدغه های آنان است. پس از کش و قوس های متعدد بالاخره دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب لیست های مدنظرشان را ارائه کردند. فارغ از اینکه هرکدام از این دو جریان سیاسی چه مسیری را برای رسیدن به لیستی واحد طی کردند، بررسی و ارزیابی آن برای انتخابی بهتر حائز اهمیت است. از این رو در ادامه شاخص های کمی این دو لیست را بررسی می کنیم.

 

سوابق علمی و اجرایی نامزدهای اصولگرایان و اصلاح طلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران

 

ائتلاف

 

طبق بررسی های صورت گرفته مجموع کاندیداهای ائتلاف اصلاح طلبان ۱۹ دوره نماینده مجلس بودند و این آمار برای ائتلاف اصولگرایان ۵۰ دوره است.

 

۱۵ نفر از کاندیدای اصلاح طلب در تهران مدرک تحصیلی در مقطع دکترا دارند که این آمار برای کاندیداهای ائتلاف اصولگرایان ۲۳ نفر است.

در لیست اصلاح طلبان ۱ نفر سابقه در حد معاونت رئیس جمهور یا وزیر دارد؛ در حالی که در لیست اصولگرایان این تعداد به ۹ نفر می رسد.

 

۶ نفر از کاندیداهای لیست اصلاح طلبان هیچ سابقه ای در سمت های دولتی ندارند؛ اما در این خصوص در لیست اصولگرایان نمونه ای وجود ندارد.

 

گفتنی است ۴ نفر از کاندیداهای لیست اصلاح طلبان به وابسته نسبت فامیلی با اصلاح طلبان شاخص، در این لیست قرار گرفته اند که در مقابل در لیست اصولگرایان مورد مشابهی وجود ندارد. فاطمه حسینی فرزند صفدر حسینی، فاطمه ذوالقدر فرزندنماینده سابق میناب، علی نوبخت برادر محمدباقر نوبخت و فریده اولاد قباد همسر شهید دکتر یارمحمدی هیچ سابقه مدیریتی را با خود یدک نمی کشند.

 

در حالی که شعار اصلی انتخاباتی این دوره اصولگرایان به بحث معیشت و دغدغه های اقتصادی معطوف است؛ اصلاح طلبان همچنان توسعه سیاسی را در اولویت می دانند و بر این اساس حتی ۱ اقتصاددان در لیست ائتلافشان نیست در صورتی که اصولگرایان ۱۰ اقتصاددان را در این لیست جای داده اند و از دیگر سو ۵ تن از کاندیدای اصلاح طلب تحصیلات در رشته علوم سیاسی دارد که این موضوع در اصولگرایان تنها ۱ نفر است.

 

در فهرست اصلاح طلبان ۸ زن وجود دارد؛ اما این شاخص در لیست ائتلاف اصولگرایان به ۶ نفر می رسد؛ اما سوابق اجرایی زنان این دو ائتلاف تفاوت چشمگیری دارد:

از نظر تخصص گرایی در لیست اصلاح طلبان ۲۲ فعال سیاسی، ۷ فعال فرهنگی و ۱ فعا اقتصادی وجود دارد؛ این در حالی است که تحصیلات خانم حسینی که از وی به عنوان فعال اقتصادی یاد می شود کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی است؛ اما در اردوگاه اصولگرایی این نسبت به طور متوازن توزیع شده است و ۱۰ فعال سیاسی، ۱۰ فعال اقتصادی و ۱۰ فعال فرهنگی وجود دارد.

 

 

نخبگان جوان در لیست اصولگرایان اقازاده در میان اصلاح‌طلبان/ اصولگرایان با اقتصادانان امدند اصلاح‌طلبان با پزشکان

 

به نظر می رسد این بررسی های کمی کمک شایانی به افراد برای انتخاب نمایندگان این دوره مجلس می کند و به نظر می رسد ترکیبی از تخصص و تجربه و دغدغه های معیشتی برای مجلس دهم مناسب باشد.

نظر شما