شناسهٔ خبر: 122330 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

حجت‌الاسلام «موسی غضنفرآبادی» دربارة مسائل حوزة انتخابیه‌اش با «نماینده» گفت‌وگو کرد:

به‌خاطر خشکسالی، مردم از آب کشاورزی برای شرب استفاده می‌کنند

غضنفرابادی43 حجت‌الاسلام «موسی غضنفرآبادی»: دولت تدبیر و امید در ابتدای امر شعار اشتغال را مطرح کردند و این مسئله باعث استقبال مردم و جوانان شد. اما امروز مردم مأیوس شده‌اند؛ مردم نگران بیکاری جوانان هستند.

حجت‌الاسلام «موسی غضنفرآبادی» نماینده مردم شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی است. این شهرستان‌ها در شرق استان کرمان واقع هستند. هرچند شهرستان بم به دلیل قدمت تاریخی و ارگ معروف خود گمنام نیست اما بم در اذهان مردم ایران با زلزله سال ۱۳۸۲ ماندگار شد.

غضنفرآبادی در بیان مشکلات این حوزه انتخابیه به مواردی چون خشکسالی، تنگی معیشت مردم به دلیل پایین بودن قیمت خرما، بیکاری قشر تحصیل‌کرده و ... اشاره می‌کند. وی با اشاره به اینکه عمده درآمد مردم منطقه از فروش خرما تأمین می‌شود، قیمت تعیین شده این محصول را پایین ارزیابی می‌کند و معتقد است درآمد حاصل از فروش خرما جوابگوی هزینه‌ای که کشاورزان می‌کنند را نمی‌دهد.

مشروح مصاحبه حجت‌الاسلام «موسی غضنفرآبادی» با هفته‌نامه «نماینده» را بخوانید:

*مشکل اساسی و اولویت اول در حوزه انتخابیه شما چیست؟

در مورد مشکلات منطقه به چند مورد می‌توان اشاره کرد اما خشکسالی‌های پی‌درپی مشکل اصلی و اساسی محسوب می‌شود. در این زمینه طرحی در دست اقدام قرار دارد و آن انتقال آب آشامیدنی از سد نسا (واقع در ۷۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان بم) به چهار شهرستان بم، ریگان، فهرج و نرماشیر است. با این کار موتور پمپ‌های آب آشامیدنی شهری و روستایی خاموش می‌شود و در نتیجه استفاده از آب‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد. ضمن اینکه آب آشامیدنی سالم در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و نیز این کار باعث تقویت سفره‌های آب زیرزمینی در چهار شهرستان مذکور خواهد شد.

کارشناسی این طرح انجام شده اما اگر این طرح عملیاتی نشود، شهرستان‌های ذکر شده با چالش جدّی در چند سال آینده مواجه خواهند شد. در حال حاضر نیز بسیاری از قنات‌ها خشکیده و موتور پمپ‌ها کم آب و خشک شده است. با مسئولین مربوط صحبت کردیم و از دولت هم می‌خواهیم تا نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد.

*عمده مشکلی که به‌واسطه خشکسالی و کمبود آب برای مردم ایجاد شده، چیست؟

مردمی که در این حوزه انتخابیه صاحب زمین بودند، در گذشته به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی از چاهک‌هایی برای آبیاری زمین‌های خود استفاده کردند و درختان زیادی به ثمر رسیده است. زندگی مردم از این درختان و محصولات آنها تأمین می‌شود اما مشکلی که ایجاد شده این است که دولت و اداره‌هاي مربوط، اقدام به پر کردن چاه‌ها کرده‌اند. این موضوع باعث شده تا خطري جدّی مردم را تهدید کند. در مجلس هشتم مصوبه‌ای را در رابطه با صدور پروانه برای چاه‌های غیرمجاز داشتیم که متأسفانه اجرایی نشد و این مشکل همچنان وجود دارد. قبلاً که گازوئیل ارزان بود، مردم می‌توانستند با استفاده از موتورهای گازوئیلی برای چاه‌ها، آب کشاورزی مورد نیاز خود را تأمین کنند. الان گازوئیل بسیار گران شده و برای برقی کردن چاه‌ها برق هم در اختیار کشاورزان قرار نمی‌دهند. این مسئله به معضلی برای اهالی منطقه تبدیل شده است، امیدواریم که هرچه سریع‌تر نگرانی کشاورزان برطرف شود.

* کمبود آب فقط در حوزه کشاورزی اثرات منفی داشته یا در حوزه شهری هم مؤثر بوده است؟

متأسفانه امروز آب شرب سالم در اختیار شهروندان قرار ندارد و مردم از آب کشاورزی برای شرب استفاده می‌کنند. این آب، شوری بالایی دارد و همچنین در بعضی قسمت‌ها دارای نیترات است و این باعث آسیب رساندن به سلامتی مردم می‌شود. مردم ناچار شده‌اند که از آب کشاورزی برای شرب استفاده کنند. این در حالی است که آب‌های سد نسا یکی از بهترین و سالم‌ترین آب‌های پشت سد در ایران است. باید اول آب شرب مردم تأمین شود و در مرحله بعد اگر آبی باقی ماند، برای صنعت و ... استفاده گردد.

* در مراتب بعدی چه مسائلی به‌عنوان معضل در منطقه شناخته می‌شوند؟

موضوع صادرات خرما در استان و مخصوصاً شرق استان مطرح است. خرما به‌عنوان تنها محصول مردم در این منطقه به شمار می‌آید. با این حساب درآمد بسیاری از خانوارها به فروش این محصول بستگی خواهد داشت. کار و تلاش و فعالیت مردم در بخش کشاورزی مربوط به نخیلات و باغداری است. از طرف دیگر نرخ خرما در حال حاضر مناسب نیست؛ خرمایی که با زحمات فراوان، هزینه‌های نگهداری اعم از آبیاری، کود و ... به ثمر می‌رسد. خرما در حال حاضر به قیمت حدوداً ۵۵۰۰ به فروش می‌رسد که این قیمت جوابگوی هزینه‌های کشاورزان نیست.

* با توجه به وجود توانمندی بالای کشور ما در تولید خرما، چه راه کارهایی برای استفاده از این ظرفیت وجود دارد؟

به دنبال این هستیم که موانع صادرات در این حوزه برداشته شود. لازم است بازاریابی حرفه‌ای برای این حوزه انجام شود تا به کشاورزان بی‌ادعایی که با مرارت بسیار برای تولید خرما تلاش می‌کنند، کمک شود. کشورهایی مثل چین، هند و کشورهای استقلال یافته شوروی سابق، می‌توانند بازارهای مناسبی برای خرمای ایران باشند.

صنایع تبدیلی نیز در این بخش نقش مؤثری ایفا می‌کنند. صنایع بسته‌بندی نسبت به گذشته تغییر داشته اما کافی نیست یعنی اکثر بسته‌بندی‌ها به همان شکل سنتی است. اگر موانع صادرات برداشته شود، بسته‌بندی‌های شیک با برندهای مشخص، قابل پیاده‌سازی است.

* بیکاری به مشکل فراگیری در کشور تبدیل شده، وضعیت در استان کرمان چگونه است؟

مشکل اشتغال در منطقه فراگیر است. فارغ‌التحصیلان بیکار در تمامی مقاطع حتی دکترا وجود دارند که لازم است دولت تدبیری بیندیشد. دولت باید مسئله اشتغال را حل کند؛ اگر مسئله اشتغال حل نشود، مسائل فرهنگی حل نخواهد شد و دچار مشکلات امنیتی خواهیم شد. در شهرستان‌ها بسترهای سرمایه‌گذاری فراهم شده است. دولت باید نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم داشته باشد؛ درست است که در سایر نقاط ایران هم بیکاری وجود دارد اما در مناطق محروم ظرفیت‌های مناسبی وجود دارد که می‌تواند با کمک دولت پیشرفت خوبی داشته باشد. دولت تدبیر و امید در ابتدای امر شعار اشتغال را مطرح کردند و این مسئله باعث استقبال مردم و جوانان شد. اما امروز مردم مأیوس شده‌اند؛ مردم نگران بیکاری جوانان هستند.

* به نظر شما چرا با وجود ظرفیت‌های بالا در بسیاری از مناطق کشور، مشکل بیکاری حل نمی‌شود؟

دولت می‌تواند به حل مشکل بیکاری کمک کند و در این راستا باید تسهیلات مناسبی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد که متأسفانه در عمل آنگونه که باید عمل نمی‌شود. سیستم اینگونه است که به هر کسی که پول بیشتری داشته باشد، تسهیلات داده می‌شود. در صورتی که باید به دانشجو و فارغ‌التحصیلی که سرمایه علمی این نظام و مملکت است، تسهیلات داده شود تا بتواند کار و اشتغال داشته باشد. اگر تسهیلات در اختیار دانشجویان قرار داده شود، خودشان می‌توانند اشتغال آفرینی كنند.

* بازسازی‌های پس از زلزله بم به‌طور کامل انجام شده یا هنوز کاستی‌هایی وجود دارد؟

تا حدی که قرار بوده دولت اقدام کند کارهایی انجام شده است. اما مشکلی که وجود دارد، ساخت‌وساز واحدهای روستایی است. متأسفانه با قیدهای دو ضامن و تعهد محضری که در مصوبه صورت گرفته قید شده، در مدت ۲.۵ سال بیشتر از انگشتان یک دست ساخت‌وساز واحدهای روستایی انجام نگرفته است. یک دغدغه جدّی برای ساخت مسکن برای جوانان در روستاها وجود دارد. با صحبت‌هایی که با وزیر راه‌وشهرسازی صورت گرفت، یکی از ضامن‌ها حذف شد ولی با این وجود هم مشکل حل نشده است. در جمهوری اسلامی حق مردم است که سرپناهی داشته باشند.

نظر شما