شناسهٔ خبر: 122216 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مرکز رسیدگی به امور مساجد

حجت الاسلام قرائتی در دومین همایش «خادمین بهشت»: خادم افتخاری مساجد را فرهنگ سازی کنیم

حجت السلام قرائتی/1 حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تاکید بر خدمت تمام وقت خادمین در مسجد گفت: خادم افتخاری مساجد را باب کنیم.

به گزارش «نماینده» دومین همایش خادمان بهشت صبح امروز١٩ بهمن ماه به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد، با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز در مصلی نماز جمعه شهرری برگزار شد.

در این همایش، که با حضور بیش از دو هزار نفر از خادمین مساجد استان تهران دایر شد، حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه خادم مسجد، خادم نماز و مردم است، گفت: حضور مومنین در مسجد برای عبادت است، بنابراین باید در مسجد همیشه بر روی مردم باز باشد و  این امکان باید از سوی خادمین فراهم شود.

وی بر لزوم فرهنگسازی خدمت به مسجد تاکید کرد و افزود: مادر حضرت مریم (س) نذر کرد که فرزندش خادم مسجد باشد، ما نیز باید کاری کنیم که مردم نذر کنند تا خادم مسجد شوند. تنها موردی که قرآن کریم به آن تاکید کرده است نذر خادمی مسجد است.

وی بر لزوم خدمت تمام وقت در مسجد تاکید کرد و خطاب به خادمان مسجد گفت: درست است که حقوق شما از کارمندان و سایر اقشار پایین تر است اما ارزش کار شما بسیار بالاست.

حجت الاسلام و المسلمین  قرائتی با اشاره به تاکید روایات و احادیث بر پاکیزگی و نظافت مسجد افزود: پیامبر(ص) یکبار در نمازشان راه رفتند و آن هم برای نظافت مسجد بود. ثواب پاکیزه کردن مسجد به قدری بالاست که در حدیثی آمده است اگر به اندازه بال مگسی مسجد را جارو کنید برای شما ثواب نوشته می شود.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم خادم مسجد در جذب و طرد مردم بویژه کودکان و نوجوانان بیان کرد: خادم مسجد با برخورد خوب می تواند، زمینه جذب بسیاری به مسجد شود و از طرفی با یک برخورد نامناسب و تند موجب طرد بسیاری از مسجد شود.

وی بر لزوم بیمه خادمی کارافتاده تاکید کرد و گفت: لازم است برای خادمی مساجد دوره آموزشی برگزار شود و خادم مسجد باید بتواند قرآن را به خوبی قرائت کند.

حجت الاسلام قرائتی در بخش دیگر از سخنانش خاطرنشان کرد: قرآن تاکید کرده است انسانی که کمال دارد باید اذان بگوید و کسی بهتر از گوینده اذان نیست.

وی به خادمین مساجد تاکید کرد، نحوه برخوردشان با فقرا و افراد متمکن یک طور باشد.

 رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه کاشی کاری های مساجد نباید همراه با تزیین باشد زیرا باعث حواس پرتی نمازگزاران می شود و ضد قرآن است، گفت: مناره مسجد هم نباید بلند باشد. همچنین در شبستان مسجد نباید عکسی نصب شود ولو عکس پیامبر(ص). در مسجد سیگار کشیدن ممنوع است زیرا هوای مسجد برای همه است و نباید به حریم مردم تجاوز کرد

وی اظهار کرد: پیش نمازهایی که پیر هستند و روحانیون و ائمه جماعاتی که در اثر کهولت سن نمی توانند با آنها ارتباط برقرار کنند از طلبه های جوان در این زمینه کمک بگیرند. همچنین خادمان کهنسال مساجد باید از خادمان جوان برای امور مسجد کمک بگیرند.

وی در مورد خاطره‌ای از شروع جلسات تبلیغیش گفت: در زمان شاه بنده ٤ سال برای جوانان در شهر کاشان جلسه داشتم و طلاب جوان روزی به دیدار آیت الله شیخ یحیی انصاری رفتند، وقتی بازگشتند خطاب به من گفتند، آقای قرائتی این استاد آقاست؛ چراکه وقتی آفتاب به کفش‌های ما می‌تابید، آیت‌الله انصاری یک گونی آورد و روی کفش‌های ما کشید تا آفتاب آنها را گرم نکند.

 وی گفت: امام خمینی(ره) همراه با کاروانی برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد رفتند، نماز و زیارت ایشان یک ربع بیش‌تر طول نکشید در حالی‌که سایر افراد حدود دو ساعت در حرم امام رضا(ع) بودند. وقتی علت را از امام سؤال کردند، فرمود: اینکه برای زائران امام رضا(ع) غذایی آماده کنیم، ثواب بیشتری دارد.

وی بر لزوم فرهنگسازی خادم افتخاری تاکید کرد و گفت: همانگونه که امام رضا (ع) خادم افتخاری دارد خانه خدا که ارزشش بالاتر است هم باید خادم افتخاری داشته باشد و باید در این زمینه تبلیغ کنیم، برای انجام چنین برنامه های دیر شده است ولی باید فرهنگسازی صورت گیرد. خدا کسی را که دوست دارد، خادم مسجد می کند و همه باید مسجد را تمیز کنند.

ححجت الاسلام و المسلمین قرائتی برگزاری دوره های آموزشی برای روحانیون، ائمه جماعات، خادمان مساجد را یکی از اقداماتی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: سخنرانی بین دو نماز ممنوع است، امام جماعت باید بعد از نماز سخنرانی کند و صحبت های امام جماعت هم باید بسیار کوتاه و مفید باشد. از طرفی لازم نیست سخنرانی هر روز در مسجد صورت گیرد.

وی تصریح کرد: ائمه جماعات باید مطالعه داشته باشند و حرف تازه برای مردم بزنند.

حجت الاسلام قرائتی گفت: شعار مرگ بر آمریکا، فقط یک شعار سیاسی نیست، بلکه یک شعار قرآنی هم است. قرآن درباره مؤمن واقعی ٤ شرط ذکر می‌کند که در آیه ٢٩ سوره مبارکه فتح به آن اشاره شده است؛ «أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم ۖ تَراهُم رُکَّعًا سُجَّدًا». بنابر این بعد از نماز هم مرگ بر آمریکا بگوییم، هم برای رزمندگان دعا کنیم و بعد رکوع و سجود عنوان شده است.

بنا براین گزارش، در ابتدای این همایش حجت الاسلام و المسلمین حمید آقایی، معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه تطهیر خانه خدا افتخاری است که انبیای الهی این افتخار را داشتند، گفت: شما خادمان مساجد میراث دار انبیای الهی هستید.

معاون هماهنگی مرکز همچنین ضمن تشکر ویژه از زحمات بی دریغ خادمین  مساجد استان تهران، مواجهه کریمانه خادمین با نمازگزاران را از ذخایر الهی دانست و گفت: کسی که در مسجد قدم بگذارد باید به او خدمت کرد. وی همچنین با اشاره به انتخابات هبرگان و مجلس شورای اسلامی بر برگزاری انتخابات پرشور در محل صندوق های رای در مساجد تاکید کرد.

وی بر لزوم برگزاری سخنرانی در مساجد تاکید کرد و گفت: در کنار مناسبت های مذهبی که در مساجد برگزار می شود در ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز باید شاهد برگزاری برنامه های باشکوه در مساجد باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین آقایی  گفت: در آستانه ٢٢ بهمن، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، لازم است همه در راهپیمایی ٢٢ بهمن حضور داشته باشند و با مقام معظم رهبری  تجدید پیمان و  و با شهدای انقلاب  تجدید میثاق نمایند.

وی گفت: سال آینده به عنوان سال «مسجد و بانوان» نامگذاری شده است که در این زمینه مرکز رسیدگی به امور مساجد برنامه های ویژه ای را در نظر گرفته است.
 در پایان این همایش از ٣٧ نفر از خادمین مسجد تجلیل به عمل امد و روح الله بهمنی به نوحی خوانی پرداخت.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده، رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران نیز حضور داشتند.

اولین همایش خادمین بهشت اسفندماه سال گذشته با حضور بیش از دو هزار نفر از خادمین مساجد استان تهران در محل مصلی امام خمینی تهران برگزار شد.

نظر شما