شناسهٔ خبر: 122165 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین

مصائب سهم خواهی از انقلاب

اصغر زارعی

یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی و گفتمان ناب امام خمینی(ره) بحث شایسته سالاری و نخبه سالاری است. امام خمینی(ره) در سال‌های مبارزه با رژیم ستمشاهی بر استفاده از نیروهای نخبه و شایسته برای مدیریت و رهبری جریانات سیاسی تاکید داشتند. تکیه بر نیروهای ارزشی، متعهد و انقلابی در تصدی امورحاکمیت و حکومتی از خصوصیاتی بود که به جذب همه جریانات و گروه‌های سیاسی نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی کمک کرد. به نحوی که افراد توانمندی که ارتباط سببی یا نسبی با امام(ره) و مسؤولان نظام اسلامی نداشتند براساس شایستگی هایشان در رأس امور گماشته می‌شدند.

بی‌شک بنیانگذار انقلاب اسلامی تمایلی به ورود افرادی که قانون را دور زده و براساس روابط یا تبار خانوادگی سعی داشتند تا چرخه امنیتی و حاکمیتی شوند، نداشتند زیرا معتقد بودند این مسأله یکی از ویژگی‌های رژیم های دیکتاتوری و استبدادی است که  موجب بسته شدن حلقه نخبگان جامعه شده و عموماً مدیران جامعه را از بین خاندان حاکمیتی و طبقات مرفه جامعه که در یک دایره بسته قرار دارند انتخاب می‌کنند. ویژگی دوم این موضوع تلاش برای عدم ورود افرادی است که خارج از دایره مناصب حکومتی هستند از این رو حلقه بسته مدیریتی و نخبگان باعث می‌شود بسیاری از نیروهای متخصص نتوانند به مدارج و مناصب بالا برای تصدی امور حاکمیتی و مدیریتی برسند ولاجرم بخشی از نیروهای متخصص و توانمند برای رسیدن به آنچه در آن شایستگی دارند راه مهاجرت و کوچ وطن را در پیش می‌گیرند.

امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب این موضوع را از خانواده خود شروع کردند و چنین  اعلام کردند که اعضای خانواده امام حق حضور در مناصب حاکمیتی را ندارند. بی شک در دیدگاه حضرت امام کسی حق مدیریت و مسؤولیت داشت که از توانایی‏ها و ظرفیت های لازم برخوردار باشد. در واقع شایسته سالاری و برخورداری از شرایط لازم برای ورود به این عرصه براساس تاکیدات اسلام برخورداری ازتقوی، تخصص و توانمندی است که به افراد براساس مدارج تقوی و توانمندی و تخصص اجازه می‌دهد عهده‏دار مسؤولیت‌های خطیر در کشور شوند. دوران زندگی امام(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد این ادعاست که ایشان همواره سعی کردند تا این سنت حسنه را در خانواده خود بسط داده و از تبار گرایی جلوگیری نمایند و به افراد در پست های مختلف اجازه نمی‌دادند که بستگان خود را در مناصب حکومتی وارد کنند. ایشان صراحتاً با دیدن چنین مواردی به مسؤولان اعتراض کرده و با آن برخورد می کردند.

دوران رهبری مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی هم دوران پیروی از رفتارهای  پیرخردمند انقلاب اسلامی بوده است به گونه ای که مقام معظم رهبری این مسأله را از بیت و فرزندان خود آغاز کرده وآ نها را از ورود به عرصه های حکومتی منع کردند و نسبت به موروثی شدن پست و مقام در نظام اسلامی هشدار داده و تنها ملاک و معیاری که برای رسیدن به مناصب دولتی و حکومتی ازنظر ایشان مناسب است، برخورداری از صلاحیت های لازم به لحاظ ارزشی و تخصصی است.    قبیله گرایی یکی از بارزترین ویژگی های حکومتهای مرتجع منطقه خصوصاً  عربستان سعودی است و رهبران انقلاب اسلامی مسؤولان را از ابتلا به چنین آفتی برحذر داشته اند.

متأسفانه این روزها برخی افراد در نظام جمهوری اسلامی در تلاش هستند تا با انتساب افرادی از بیت امام(ره) مجدداً سنت های موروثی را به عنوان شاخص و ارزش مطرح کنند و با فریب افکارعمومی و استفاده از احساسات وآنچه که به عنوان تعلقات فکری عوام جامعه نسبت به برخی از شخصیت‏ها و خصوصا امام و افراد منتسب به ایشان است، سعی کنند به نفع خود بهره برداری کنند. بی شک لازم است همگان و چنین افرادی بدانند که امام خمینی(ره) مسؤولان را از قبیله گرایی و موروثی کردن حکومت نهی کرده و نسبت به تکرار سنت های غلط دوران جاهلیت هشدار می دادند.

خوشبختانه مردم و جریانهای سیاسی حتی جریان منتسب به این گونه افراد و دیدگاه ها به موقع نسبت به این گونه اظهار نظرها واکنش نشان داده و آن را بازی با افکار عمومی، انحراف و فریب افکار عمومی خواندند. بی تردید مردمی که از امام(ره) و نوع تفکر ایشان آگاهی کامل دارند نیز به چنین افکار و روشهای باطلی توجه نکرده و به هیچ کس اجازه نمی‏دهند که با گذشت بیش از ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی  روشهای غلط و منحط تبار گرایی و انتسابات سببی و نسبی به درون حاکمیت باز گردد. زیرا حکومت اسلامی در گفتمان امام خمینی(ره) از چنین تحریف ها؛ خطاها و لغزش هایی مصون  است. بی شک اگر مواظب انحراف در باورهای جامعه نباشیم ممکن است همانند عصر پیامبر(ص) با تکیه برالقاب سببی و نسبی زمینه ساز انحرافات بزرگی در جامعه شویم همانگونه که بعد از رحلت پیامبر(ص) جریان اسلام ناب در آغاز راه دچار انحراف  شد و همین مسایل باعث شد که بسیاری از افراد جامعه از اصول و مبانی اسلامی دچار انحراف شوند و  امام حسین (ع) برای جلوگیری ازگسترش  انحراف حادثه عاشورا را رقم زدند تا اسلام اصیل را به نسل‏های بعد معرفی نمایند.

نظر شما