شناسهٔ خبر: 122163 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ترامپ و غصه برای پول‌های ایران

ترامپ

به گزارش هفته نامه «نماینده»؛ به نظر می‌رسد قراردادهای تجاری و اقتصادی کشورمان با کشورهای اروپایی، حسادت نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را برانگیخته است. «دونالد ترامپ» که هفته گذشته در انتخابات درون حزبی در ایالت آیووا نتوانست پیشتازی خود بر رقبایش را حفظ کند، بار دیگر وعده داد در صورت انتخاب شدن، توافق هسته‌ای با ایران را به هم خواهد زد. البته این شعار، شعار تعداد زیادی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۱۶م. آمریکا است اما نکتة جالب توجه در رفتار ترامپ، حسادت او به قراردادهای تجاری ایران با کشورهای اروپایی بود.

ترامپ در اظهارنظرهايي مضحک، مدعی شد: «باید بگویم این پول دیگر داده شده است و ما دیگر نمی‌توانیم آن را باز پس بگیریم ولی هنوز می‌توانیم کارهای زیاد دیگری انجام دهیم. آنها در سراسر اروپا داشتند پول‌های ما! را خرج می‌کردند، دیدید که ایرباس سفارش دادند ولی ندیدید که بوئینگ‌های زیبای ما را سفارش بدهند. آنها ۱۱۸ هواپیما سفارش دادند ولی سفارش آن‌ها از ایرباس بود. چرا ایرباس؟

نامزد جمهوری‌خواهان در ادامه گفت: «آنها (ایرانیان) در سراسر اروپا و روسیه خرید کردند؟ آنها موشک‌های خود را از روسیه تهیه کردند. از ما چه خرید کردند؟ هیچ! آنها هیچ چیز از ما نخریدند. تنها چیزی که در قبال ما داشتند، نفرت بود. باور کردنی نیست که در قبال این همه گفته می‌شود؛ بله، ما انتظار داریم بخشی از این پول‌ها در تروریسم صرف شوند. اگر قرار بود اینگونه باشد، این توافق برای چه بود؟»

وی در بخش‌های دیگری از سخنرانی خود از افزایش کسری بودجه آمریکا، اقدام نمایندگان کنگره از جمهوری‌خواه و دموکرات در تمدید قانون اصلاحات بهداشت و درمان اوباما و دیگر سیاست‌های دولت‌های فعلی و پیشین آمریکا در خاورمیانه انتقاد کرد و این سیاست‌ها را مایة ویرانی و بی‌ثباتی در خاورمیانه دانست. صحبت‌های ترامپ البته به اندازة دیگر مواضعش در خصوص حمله به ایران و یا بیرون کردن مسلمانان از آمریکا، مضحک نبود اما تیتر بسیاری از رسانه‌های آمریکایی را به خود اختصاص داد.

نظر شما