شناسهٔ خبر: 122109 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

جزئیات نماگر ۶ ماهه از اقتصاد ایران در سال ۹۴

تازه‌ترین روایت بانک مرکزی از منفی شدن تمام شاخص‌های صنعت و مسکن در شش ماهه امسال، درآمد ۲۰میلیارد دلاری نفت، نقدینگی ۸۷۲ هزار میلیارد تومانی، بدهی ۱۶۱ هزار میلیارد تومانی بخش دولتی به بانک‌ها و تداوم سانسور نرخ رشد اقتصادی حکایت دارد.

به گزارش «نماینده»، نماگرهای اقتصادی سه‌ماهه دوم سال ۹۴ درحالی از سوی بانک مرکزی منتشر شد که ظاهراً به‌دلیل عملکرد ضعیف دولت روحانی در سال جاری، در آن خبری از رشد اقتصادی سال ۹۴ نیست.

بانک مرکزی در نماگرهای اقتصادی سه‌ماهه دوم سال ۹۴ با اعلام تغییرات شاخص‌های عمده اقتصادی ترجیح داده اشاره‌ای به رشد اقتصادی امسال نداشته باشد و باز هم رشد اقتصادی سال قبل را در نماگرهای اقتصادی گنجانده است.

این دومین باری است که در نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی رشد اقتصادی اعلام نشده است؛ ‌ پیشتر بانک مرکزی در نماگرهای اقتصادی بهار از اعلام رشد اقتصادی خودداری کرده بود.

در نماگرهای اقتصادی سه‌ماهه دوم امسال نیز مانند فصل قبل، نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ با نفت ۳ درصد و بدون نفت ۲.۸ درصد اعلام شده است.

پیش از این مسئولان اقتصادی کشور از کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۴ در مقایسه با سال ۹۳ خبر داده و ۴ وزیر هم در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به بحرانی شدن اوضاع اقتصادی هشدار داده بودند.

* درآمد صادرات نفت ۲۰ میلیارد دلار شد

تغییرات شاخص های عمده اقتصادی در بخش ترازپرداختها در نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم امسال نشان می‌دهد که صادرات نفتی در این مدت ۲۰۰۶۵ میلیون دلار و صادرات غیرنفتی ۱۳۵۵۱ میلیون دلار بوده است.

تغییرات شاخص های عمده اقتصادی در بخش ترازپرداختها  در نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم امسال نشان میدهد که صادرات نفتی در این مدت ۲۰۰۶۵ میلیون دلار و صادرات غیرنفتی ۱۳۵۵۱ میلیون دلار بوده است.

مجموع صادرات کالا در شش ماهه امسال ۳۳۶۱۶ میلیون دلار بوده است. ضمن آنکه واردات گاز و فراورده های نفتی در این مدت ۱۰۹۰ میلیون دلار و سایر کالاها ۲۴۹۸۳ میلیون دلار اعلام شده است.

در مجموع واردات کالا طی نیمه نخست امسال ۲۶۰۷۳ میلیون دلار بوده است.

* رکود بالا گرفت/تمام شاخص‌های صنعت و ساختمان منفی شد

تغییرات شاخص های عمده اقتصادی در بخش صنعت و ساختمان در نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم امسال نشان می‌دهد که تمام شاخص های واحدهای تولیدی و ساختمانی در این مدت منفی شده است.

تغییرات شاخص های عمده اقتصادی در بخش صنعت در نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم امسال نشان میدهد که تمام شاخص های واحدهای تولیدی در این مدت منفی شده است.

براساس این گزارش، شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی، جواز تاسیس واحدهای صنعتی و پروانه بهره برداری از واحدها ی صنعتی از رشد منفی نسبت به دور قبل برخوردار شده اند.

بنابراین شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی با رشد منفی ۰.۶ درصد معادل ۹۴.۶ اعلام شده است.

ضمن آنکه جواز تاسیس واحدهای صنعتی از نظر تعداد ۳۷۴۳ فقره با رشد منفی ۹.۵ درصد و از نظر سرمایه گذاری ۲۶۲.۶ هزار میلیارد ریال با رشد منفی ۲۵.۴ درصد و همچنین پروانه بهره برداری از واحدهای صنعتی از نظر تعداد ۱۱۹۸ فقره با رشد منفی ۱.۵ درصد و از نظر سرمایه گذاری ۳۵.۸ هزار میلیارد ریال با رشد ۱۷.۵ درصد برآورد و اعلام شده است.

 شاخص های ساختمان نیز که در نماگرهای اقتصادی شش ماهه ۹۴ منتشر شده بیانگر رشد منفی نسبت به دوره قبل است.

تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در مناطق شهری تهران، شهرهای بزرگ، ‌سایر مناطق شهری و کل مناطق شهری در سه ماهه دوم امسال به ترتیب ۲.۳ هزار فقره با رشد منفی ۰.۵ درصد، ۷.۵ هزار فقره با رشد منفی ۷.۶ درصد، ۱۵.۴ هزار فقره با رشد ۱۴.۱ درصد و در نهایت ۲۵.۱ هزار فقره با رشد منفی ۱۱.۲ درصد اعلام شده است.
همچنین برآورد سطح زیربنای طبقات ساختمان براساس پروانه های صادر شده در کل مناطق شهری ۱۶.۴ میلیون متر مربع با رشد منفی ۱۵ درصد اعلام شده است.

ضمن آنکه در بخش شاخص های ساختمانی رشد شاخص بهای خدمات ساختمانی ۱۳.۳ درصد و معادل ۲۴۵.۱ درصد و رشد شاخص بهای تولید کننده مصالح ساختمانی منفی ۵.۶ درصد و معادل ۱۸۶.۵ بوده است.

* بدهی دولت به بانک‌ها ۱۶۱ هزار میلیارد تومان شد

تغییرات شاخص های عمده اقتصادی شش ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد که بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در این مدت بیش از ۱۶۱ هزار میلیارد تومان شده است.

 تغییرات متغییرهای پولی در نماگرهای اقتصادی سه ماه دوم سال جاری نشان میدهد که بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در این مدت با رشد ۱۰.۱ درصدی معادل ۱۶۱۴.۴ هزار میلیارد ریال شده است.
در سه ماهه دوم سال جاری خالص دارایی های خارجی سیستم بانکی ۲۲۷۶.۶ هزار میلیارد ریال بوده که بیانگر رشد ۱۲.۳ درصدی نسبت به دوره قبل می باشد.

اما سهم دارایی های خارجی بانک مرکزی و بانک ها از این رقم به ترتیب ۱۷۶۹.۸ هزار میلیارد ریال و ۵۰۶.۸ هزار میلیارد ریال بوده است.

بدهی بخش غیردولتی به بانک ها در شش ماهه نخست امسال از رشد ۴.۷ درصدی برخوردار بوده و به میزان ۶۶۰۳.۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.

از این میزان بدهی بخش غیردولتی به بانک های تجاری ۴۹۱۴.۷ هزار میلیارد ریال و بانک های تخصصی ۱۶۸۹.۲ هزار میلیارد ریال بوده است.

* رشد پول منفی شد/نقدینگی ۸۷۲ هزار میلیارد تومان

بانک مرکزی با انتشار نماگرهای اقتصادی از رشد منفی ۲.۳ درصدی پول در سه ماه دوم سال جاری خبر داده است.

در تازه ترین گزارش بانک مرکزی از شاخص های عمده اقتصادی رشد نقدینگی کشور طی سه ماهه دوم سال ۹۴ معادل ۱۱.۶ درصد اعلام شده است.

بانک مرکزی دراین گزارش از رشد منفی ۲.۳ درصدی پول در سه ماه دوم سال جاری خبر داده است. ضمن آنکه شبه پول نیز با رشد ۱۴.۱ درصدی اعلام شده است.

همچنین رشد سپرده های بخش غیردولتی در سه ماهه دوم سال جاری ۱۲.۷ درصد اعلام شده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان شهریور امسال به بیش از ۸۷۲ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص های عمده اقتصادی در نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم سال ۹۴ که دیروز از سوی بانک مرکزی منتشر شد نشان می دهد که کل بدهی کشور در شش ماهه اول امسال ۵۴۷۶ میلیون دلار بوده است.

ضمن آنکه در این مدت متوسط نرخ دلار آمریکا در بازار بین بانکی ۲۹۰۹۰ ریال بوده است.
در شش ماهه نخست امسال تراز حساب جاری کشور ۶۱۳۶ میلیون دلار و تراز بازرگانی (حساب کالا) ۷۵۴۲ میلیون دلار بوده است.
البته صادرات کالا (FOB)  در این  مدت ۳۳۶۱۶ میلیون دلار و واردات کالا ۲۶۰۷۳ میلیون دلار اعلام شده است.

نظر شما