شناسهٔ خبر: 122030 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نادران:

قراردادهای نفتی جدید نقض حاکمیت و منافع ملی است/ حاضرم، خودم در فهرست نباشم اما اساتید متخصص و جوان متعهد اضافه شوند

الیاس نادران/2 نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه قراردادهای نفتی جدید نقض حاکمیت و منافع ملی است، گفت: امروز باید رفتار ما طوری باشد مسأله جام زهر مجلس ششم دوباره تکرار نشود.

به گزارش «نماینده»، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دومین روز از چهاردهمین اردوی سالانه جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، پیرامون «قراردادهای نفتی» و «ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس» با دانشجویان به پرسش و پاسخ پرداخت.

وی در ابتدا به اشاره به قراردادهای جدید نفتی، گفت: قراردادهای جدید نفتی می‌تواند از منظرهای مختلفی مورد بررسی قرار بگیرند. قراردادهای قبلی که قبل از تحریم‌های جدید یعنی قبل از ۱۳۸۴ بسته شده بود، برای حوزه های نفتی دچار کاستی‌هایی بود که مدیران نفتی هم به آن اذعان دارند یعنی به طور کامل در راستای منابع ملی ما نبود و از این جهت نیاز به بازبینی اساسی داشت.

وی افزود: انتظار ما و همه دلسوزین کشور این است که این قراردادها در جهت تامین منافع ملی ما باشد یعنی در جهت ارتقاء حاکمیت و صیانت از مخازن نفتی و اجرای سیاست های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند؛ بازبینی شود.

نادران تاکید کرد: نکته دیگر که در بحث قراردادها باید به آن توجه داشته باشیم این است که، با توجه به توافق نامه هسته‌ای که صورت گرفته و علی‌الظاهر روی کاغذ تحریم‌های ما را برداشته‌اند و فضای عمومی در کشورهای اروپایی، آمریکایی، شرقی، و شرق آسیا علیه ما نیست و آن‌ها مانند سایر کشورهای خاورمیانه با ما برخورد می‌کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه کشور امروز در شرایط تحریمی قرار ندارد، دلیلی وجود ندارد که ما بخواهیم امتیاز مضاعف و بیهوده‌ای را به دشمن دهیم به این بهانه که در شرایط تحریم هستیم. از این جهت هم باید دقت داشته باشیم که در حال حاضر در شرایطی هستیم که کشور این فرصت و پتانسیل را دارد که در شرایط قوی تری قراردادهای نفتی به نفع منافع ملی ببندد.

نادران افزود: ما در موقعیتی هستیم که باید طرف‌های ایرانی بدانند که امتیاز دادن و گرفتن در این شرایط به مراتب باید بیشتر در راستای منافع ملی و گرفتن امتیاز از طرف مقابل و پیمان کارها باشد و اینکه کشور الان دیگر در شرایط تحریم نیست.

نادران با اشاره به بررسی قراردادهای نفتی جدید گفت: متن قراردادهای نفتی که از دولت بیرون آمد از سوی کارشناسان نفتی و کسانی که در مراکز پژوهشی بودند و حساسیتی نسبت به این کار داشتند بررسی‌های خودشان را آغاز کردند و نگرانی‌ها به مرور زیاد شد.

وی در این باره خاطرنشان کرد: چند نکته اساسی وجود دارد در جلسه‌ای که با وزیر نفت داشتیم به وی گوشزد کردیم و قرار هم بر این شد که ما ایراداتی که به ذهنمان می‌رسد را مطرح کنیم و کارشناسان ما هم بیایند تا با یک بحث به نقطه مشترکی برسیم.  

این نماینده مجلس گفت: نگرانی‌ها در قراردادهای جدید حتی بر اساس مصوبه هیات وزیران به نفع قراردادهایی که متن انگلیسی آن در بعضی از محافل موجود است که کشورهای خارجی به سفارش شرکت ملی نفت ایران تهیه کردند و یک متن فارسی که شرکت‌های ایرانی تهیه کرده اند و یک متن سومی که تلفیقی از این دو است که در شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت آن‌ها را ملاحظه کردند که یک مدل جدید را برای قراردادهای نفتی تنظیم کردند، هیچ یک از این قراردادها عمومیت پیدا نکرده و ما فعلا موضع خود را نسبت به آن بیان نمی کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر چیزی که درباره آن بحث می‌کنیم راجع به لایه اول قراردادهای نفتی است که آن هم همین متن ۱۱ صفحه‌ای است که هیات وزیران به عنوان مصوبه منتشر کرده ولی به خاطر یکسری تناقضات به طور عمومی منتشر نشده است.

نادران همچنین اذعان کرد: به علت اینکه کشورهای طرف قرارداد خارجی ما در این قراردادها منفعت خود را در نظر می‌گیرند و این مسئله باعث خیانت آن‌ها به ایران می‌شود ما نباید به این قراردادها خوش بین باشیم و این بدبینی به معنای بی اعتمادی ما نسبت به مسئولین نیست، بلکه به خاطر خیانت‌های این شرکت‌هاست.

وی با اشاره به مشکلاتی که در قراردادهای نفتی براساس مصوبه هیات وزیران به وجود آمده گفت: نقض حاکمیت ملی ما بر منابع هیدروکربنی و به نوعی نقض حاکمیت ما بر منابع نفتی یکی از این ایرادات است.

نادران تاکید کرد: بهره برداری از منابع نفتی قرار بود که بر عهده خودمان باشد ولی قرار دادهای جدید طوری تنظیم شده است که تسلط شرکت‌های خارجی را بر مخزن ما زیاد می‌کند.

وی افزود: وقتی یک شرکت خارجی با ما قرارداد می‌بندد منافع خودش را حداکثر می‌کند، به این صورت که دوره بهره برداری را کوتاه کنند و حداکثر بهره برداری را در آن مدت مدت کوتاه داشته باشد ولو نرخ بهره برداری پایین بیاید. که از نظر فنی اگر به فرآیند استخراج سرعت دهیم امکان جایگزینی فراهم نمی‌شود و اگر گاز هم تزریق نشود مزید بر علت می‌شود و در نهایت ما به شدت متضرر می‌شویم. که این از مشکلات دیگر این قراردادهاست.

این نماینده مجلس ادامه داد: برای شرکت‌های خارجی به صرفه این است که نفت‌ها را جایی ببرند که در راستای حداکثرسازی منابع خودشان بتوانند از آن استفاده کنند. نتیجه این قراردادها باعث می‌شود که ما مبتلا به خام فروشی می‌شویم. اگر آنها قبول دارند که ما کشوری هستیم که می‌توانند سرمایه گذاری‌های ۱۰۰ میلیون دلاری را بکنند پس چرا نمی‌کنند؟ چون برایشان به صرفه نیست.

وی افزود: در بحث تنوع سازی صادرات نفت نقض حاکمیت اسلامی مطرح می‌شود به این صورت که شرکت پیمانکار خارجی قرار شده است که با یک شرکت پیمانکار داخلی به هم بپیوندد و یک شرکت جدید بسازند.

نادران گفت: شرکت ملی نفت ایران به عنوان نماینده دولت و ملت باید بر منابع و مخازن نفتی حاکمیت داشته باشد و این نباید نقض شود.

نادران افزود: ایران فقط بدلیل مشکلات و ایراد فنی باید صادرات نفت را متوقف کند. که این مسئله هم مشکل است و باعث می‌شود که مثلا اگر شرکت طرف قرارداد ما برود نفت ما را به رژیم صهیونیستی بفروشد ما نمی‌توانیم قرارداد را فسخ کنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: کشور امروز در شرایطی همانند شرایط بعد از جنگ تحمیلی قرار دارد، بعد از جنگ فضایی در کشور ایجاد شد تحت عنوان سازندگی توسعه اقتصادی و رئیس دولت در آن زمان بر این مسئله تاکید داشته باید دست فعالان اقتصادی را باز گذاشت هرچند آن ها ریخت و پاش هایی نیز داشته باشند.

وی ادامه داد: نتیجه موضوعی که گفته شد باعث شد تا بحران‌هایی در کشور به وجود بیاید. از جمله بحران بدهی‌های کشور به کشورهای سرمایه گذار خارجی که حدود ۴۰ میلیارد دلار بود. نابرابری‌های اقتصادی در نیازهای حداقلی به شدت افزایش یافت و تورم به ۳۵ تا ۵۰ درصد رسید و نفوذ شرکت‌های غربی به بازارهای سرمایه ما که نتیجه آن این شد که هیچ‌گاه به خود کفایی در حوزه‌های اقتصادی نرسیدیم.

نادران افزود: چرا بعضی از تکنولوژی ها به کشور انتقال داده نشد؟ به دلیل نوع مدیریتی که آن موقع وجود داشت و می‌گفتند فرصت کوتاه است و باید سریع‌تر در مسیر توسعه اقتصادی قرار گیریم این نوع مدیریت متاسفانه امروز هم وجود دارد.

وی تصریح کرد: نگاه خود باورانه و استقلال طلبانه در راستای تامین منافع ملت وجود نداشته و ندارد، در بدترین شرایط تحریم پیشرفت صنعت انرژی هسته‌ای بیشتر بود و این حاصل آن نگاه خود باورانه‌ای بود که در دهه اخیر باعث شکوفایی‌هایی در زمینه هسته‌ای و نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی شده است نه فقط در این جا بلکه در خارج از مرزهای ایران هم این خود باوری گسترش پیدا کرده و به فرستادن تجهیزات به منظور دفاع از کشورهایی چون سوریه و عراق نیز منجر شده است.

 وی ادامه داد: مدیران سازندگی آن دوره امروز یا مدیرند و یا پشت صحنه‌اند باید تجربه بگیریم رفتار ما باید طوری باشد که در این برهه آب به آسیاب رقیب نریزد و نباید بگذاریم مسئله جام زهر مجلس ششم امروز دوباره تکرار شود. نباید بگذاریم قضیه فتنه ۸۸ دوباره احیاء شود، در رفتارها و گفتارها باید دقت کرد. ما مراقبت می‌کنیم و شما هم در محفل‌های دانشجویی باید مراقبت کنید.

این نماینده مجلس گفت: من دیگر به جزئیات آن فساد‌هایی که در بخش اقتصاد اتفاق افتاد وارد نشدم. امیدوارم که خداوند هرآنچه که خیر است پیش آورد و خیر ان‌شاءالله این باشد که آن‌هایی که پای محکمات جمهوری اسلامی هستند دستگاه قانون گذاری را به دست گیرند.

نادران گفت: بعد از جنگ فضایی در کشور ایجاد شد تحت عنوان سازندگی توسعه اقتصادی و رئیس دولت در آن زمان بر این مسئله تاکید داشته باید دست فعالان اقتصادی را باز گذاشت هرچند آن‌ها ریخت و پاش هایی نیز داشته باشند. نتیجه آن شد که بحران‌هایی در کشور به وجود آمد.

نادران در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا زیانی که از قرارداد کرسنت متوجه کشور می‌شود متوقف شده یا هنوز ادامه دارد؟ گفت: من این‌ها را بازی دشمن می‌دانم. ما خسارت دیدیم، اعتبار کشور خدشه دار شد، حاکمیت ملی نقض شد و باعث شد که سایر کشورهایی که با ما قراردادهای گازی داشتند هم مدعی شوند ولی هیچ نوع محکومیتی در دادگاه‌های بین‌المللی متوجه ایران نیست؛ چون ثابت شده که فساد موثر وجود داشته و یکی از اسناد این است که دستگاه قضایی کشور جرم را محرز دانسته است.

وی تصریح کرد: این‌ها همه کمک می‌کند که حرف ما پیش رود اما در مورد خسارت مالی نباید ریالی به طرف قرارداد خارجی بدهیم چرا که از نظر دستگاه قضایی این قرارداد باطل است اما نکته مهم این است که باید برای اثبات باطل بودن آن تلاش کنیم.

وی همچنین در پاسخ در مورد فروش بخشی از سهام شرکت نفتی آرماکو که از سوی مقامات عربستانی مطرح شد، گفت : شرکت های نفتی همیشه به دنبال این هستند که حاکمیت ملی کشورها را نقض کنند و تسلط خود را بر منابع هیدروکربنی دنیا بیشتر کنند و دلیل آن هم روشن است چرا که با این کار امکان انتقال مطمئن هیدروکربن به کشورشان میسر می شود.

نادران تاکید کرد: برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بیش از اهمیت قیمت نفت، امنیت واردات نفت از کشورها اهمیت دارد به خصوص از خاور میانه که شما می‌دانید از خلیج فارس بیش از ۷۵ درصد نفت جهان به کشورهای مصرف کننده منتقل می‌شود یعنی منطقه‌ای نیست که کسی بتواند نادیده بگیرد.

وی ادامه داد: در مورد ایران هم همین خواهد بود باید مراقبت کنیم تا مدیرانمان بازی نخورند و خدایی ناکرده بعضی از مدیران در جهت خلاف منابع ملی وسوسه نشوند و مانند دهه هفتاد نشود که ببینیم بخش‌های غیردولتی به بخش نفتی کشور حاکم شده آن هم بدون مجوز دولت.

وی تاکید کرد: اما در مورد عربستان باید گفت که سرمایه داران خارجی باید احتیاط کنند چون فردایی که این خاندان کوچک به دست مردم از بین رفت اینها مثل زمان انقلاب ایران بسیار متضرر می‌شوند. باید صبر کنند تا حاکمیت عربستان اصلاح شود و دست مردم که افتاد بعد قرارداد ببندند.

نادران در خصوص تجمع دانشجویان در مقابل وزارت نفت و دستگیری چند تن از آنان، گفت: نظر من این است که دولت همانگونه که گفت نظرات کارشناسی را استقبال می‌کند یک فضایی را فراهم می‌کرد و دانشجویان را که تعداد مشخصی هستند می‌بردند جایی و حرف ها و دغدغه هایشان را گوش می‌دادند.

وی افزود: اینکه دانشجویان این کشور دغدغه‌های خود را در دولتی که شعار آزادی مخالف را دارد و با برجام شعار این را می‌دهد که ما توانستیم دولت‌های متخاصم را به میز مذاکرات بیاوریم، دولت هم با این قشر که دغدغه دارد و دلسوز است نباید رفتار خشن و چماقی داشته باشد و باید حرف این‌ها را ولو اگر به ناحق هم بود گوش می‌دادند. اقتضای دانشجو این است که اعتراضات خود را با احساسات مطرح کند اما پاسخ اینها خشن نباید باشد انتظار می‌رود که با توجه به این که پیش بینی این حرکت می‌شد اینها را جایی جمع می‌کردند و حرفهایشان را گوش می‌دادند. اینگونه منصفانه‌تر بود و با تدبیر و امید بیشتر جور در می‌آمد.

نادران در پاسخ به تصویب بیست دقیقه ای برجام در مجلس نیز گفت: در مجلس زمزمه‌هایی از جانب برخی از دوستان اصولگرای مجلس بود که می گفتند ما همراهی می کنیم که کلیات تصویب شود و در جزئیات پیشنهادات مکتوب چاپی داریم و مجلس اگر به پیشنهادات ما گوش دهد به آنها رأی می‌دهد.

وی افزود: من همان زمان گفتم دوستانی که تصور می‌کنند اگر به کلیات رأی بدهند و در جزئیات می‌توانند پیشنهاداتشان را مطرح کنند و رأی بدهند و آقای لاریجانی هم اجازه می‌دهد این ها یا اساسا خیلی ساده لوح هستند یا آقای لاریجانی را نمی‌شناسند؛ چرا که من بیش از سی سال است که در مناصب مختلف با آقای لاریجانی کار کرده‌ام و پیچیدگی‌های شخصیتی ایشان را می دانم و رفتارشان را می شناسم و می دانستم که با مجلس چه خواهند کرد و دوستان این را باور نکردند و نتیجه‌اش را هم دیدند.

نادران تاکید کرد: در این باره باید گفت هیات رئیسه مجلس برخورد خوبی نداشت و باید پاسخگو باشد ما هم عملا با توجه به اتفاقی که افتاده بود کاری از ما بر نمی‌آمد و چون باید نمایش وحدتی نشان می‌دادیم در شرایطی که دولت در حال مذاکره بود دوستان متقاعد شدند که جلسه را ترک نکنیم.

وی ادامه داد: به نظر من ضعف مجلس را رهبری جبران کردند و آن نامه ۹ بندی را نوشتند. کاری که هیات رئیسه مجلس به خصوص شخص رئیس مجلس انجام داد کار خوب و صوابی نبود اما کار غیر قابل پیش بینی هم نبود.

وی در پاسخ سوالی پیرامون خدمت سربازی گفت: در مورد خدمت سربازی اساسا نه دولت و نه مجلس تصمیم گیر نیستند، ستاد کل نیروهای مسلح بر حسب نیاز به نیروهای مسلح و میزان افراد متقاضی براورد کرده و میزان دوره سربازی را در مقاطع مختلف تعیین می‌کند. البته ما به عنوان نمایندگان مجلس در کمیسیون امنیت ملی نظرات را منتقل می‌کنیم ولی تصمیم گیری نهایی با ستاد کل نیروهای مسلح است.

وی در خصوص رأی اعتماد به وزرای مسن دولت یازدهم هم گفت: دراین مسئله ما مقصر نیستیم بلکه خود آقای روحانی عده‌ای از رفقای ۴۰؛ ۵۰ سال پیش خود را آورده و دور خود جمع کرده، البته به این مسئله ما هم معترض بودیم.

وی گفت: دولتی که مخصوصا در دور اول ریاست جمهوری خود قرار دارد و مجلسی که از گرایش متفاوت این دولت است اگر به نصف به علاوه یک وزیر این دولت رای ندهد؛ دولت باید دوباره افرادی را به عنوان وزیر معرفی کند در نتیجه چالش دولت و مجلس زیاد می‌شود و ما باید شرایط سیاسی کشور را هم در نظر بگیریم. مثلا ما اگر به وزرای انتخابی آقای روحانی رای نمی‌دادیم ایشان چه کسی را دوباره می‌خواستند معرفی کنند، پس تصمیم گیری فقط به عهده مجلس نیست.

نادران در خصوص استیضاح وزیر نفت با توجه به مسئله کرسنت گفت: حضرت امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: «داغ کردن در مورد زخم‌هایی که به وجود می‌آید آخرین راه حل است و اولین راه نیست.» البته راه حل موثری است و بسیار هزینه دارد.

وی یادآور شد: یعنی وقتی باید یک وزیری را استیضاح کنیم که وجود ایشان را به کلی باعث ضرر و زیان برای منافع ملی ببینیم که البته ملاحظات جانبی هم وجود دارد مثل شرایط منطقه و شرایط مربوط به مذاکرات هسته‌ای را که نمی‌توانیم نادیده بگیریم.

نادران افزود: شاید در دولت عده‌ای بی میل نباشند که ما یکی از وزرا را استیضاح کنیم و این را تبدیل به یک جنگ داخلی کنند و افراد را متهم به افراطی‌گری کنند و اصل مسئله که اصلاح امور است و بخصوص در حوزه نفت و گاز که سرنوشت قرن‌ها و دهه‌های بعدی کشور به آن وابسته است را در دعوا مغفول بگذارند. اگر ما مراقبت نکنیم ممکن است قراردادها برخلاف منافع ملی ما وضع شود که البته ما فرصت گذاشتیم و رصد کردیم تا آن را در جهت حفظ منافع ملی جلو ببریم.

نادران در پاسخ به چرایی حضور ولایتی در ائتلاف که ارزش افزوده‌ای هم برای اصولگرایان ندارد، گفت: همواره ائتلاف‌ها صرفا برای آورده‌ها و ایجاد ارزش افزوده ایجاد نمی‌شود و شاید بعضی آورده‌ای ندارند اما بازی خراب کن خوبی هم می‌توانند باشند و آوردنشان در ائتلاف جلوی خراب شدن بازی را می‌گیرند.

نادران در پاسخ به حضور جوانان در ائتلاف اصولگرایی گفت: با رایزنی‌هایی که با تصمیم گیران ائتلاف اصولگرایی داشتم، تاکیدم بر این بوده، اساتید متخصص و جوان متعهد کشور، به لیست اصولگرایی اضافه شوند. حتی حاضرم، خودم در لیست نباشم، اما آن‌ها حضور داشته باشند.

وی افزود: اگر از کل لیست ده- دوازده نفر با تجربه حضور داشته باشند و باقی مانده لیست را جوانان تشکیل بدهند، عالی می‌شود.

نادران در خصوص طرح شفافیت اطلاعات نمایندگان که توسط دانشجویان راه اندازی شده است نیز گفت: از طرح شفافیت اطلاعات داوطلبانه نمایندگان حمایت می کنم و تمامی اطلاعات خود را لیست کرده و ارسال کردم.

نظر شما